|
کدخبر: 179087

معاون سابق اکتشافات سازمان زمین‌شناسی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

جزئیاتی از قاچاق جیبی طلا!

طلا به دلیل حجم کوچکی که دارد، معاملات آن دشواری‌های موادی همچون نفت را در پی ندارد. بنابراین در دوران تحریمی که نقل و انتقالات مالی به در بسته خورده است برخی افراد شمش طلا را در جیب گذاشته و به راحتی از راه‌های زمینی و دریایی آن را وارد کشور می‌کنند.

معدن جزئیاتی از قاچاق جیبی طلا!

ایران در یک دهه گذشته در حوزه شناسایی و اکتشافات طلا به دستاوردهای بزرگی رسیده است و توانسته در میزان تولیدات این فلز استراتژیک جهش‌های جدی را ایجاد کند. همچنین با کشف اندیس‌ها و ذخایر جدید تولیدات روبه فزونی خواهد رفت تا جایی که بتوان وارد عرصه صادرات نیز شد.

بهروز برنا در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: طلا یک ماده معدنی پرمصرف با خواص ویژه است و ایران نیز از نظر دارا بودن ذخایر طلا وضعیت خوبی دارد. سازمان زمین‌شناسی از دهه ۶۰ اقدامات خود را در حوزه اکتشافات این فلز زرد رنگ آغاز کرده و تا به امروز ادامه داشته است. ذخایر طلا روزبه‌روز در حال افزایش است و در سال گذشته حدود ۷۰ تن به ذخایر کشور اضافه شد که این ذخایر در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی هستند و با این وجود باید اکتشافات طلا در کشور همچنان ادامه داشته باشد. خوشبختانه میزان تولید طلا در کشور از ۱۰۰ کیلوگرم به ۱۲ تن افزایش داشته است و شاید در سال جاری با ادامه روند اکتشافات با افزایش میزان تولید مواجه شویم.

بهروز_برنا

وی افزود: با توجه به اینکه خیلی از چرخه‌های بهره‌برداری از طلا در حال افزایش است، برای بحث تولید آینده خوبی پیش‌بینی می‌شود. ایران جزو ۶ کشور پرمصرف طلا به حساب می‌آید و به همین دلیل جاذبه‌های زیادی نیز در کشور در خصوص این فلز وجود دارد. خوشبختانه در ۱۲ استان بحث طلا جزو اولویت‌ها مطرح می‌شود و در ۲۳ استان اندیس، ذخیره و مناطق مستعد حاوی طلا نیز شناسایی شده است. ایمیدرو، سازمان زمین‌شناسی، همچنین شرکت تهیه و تولید و بخش‌های خصوصی تا به اینجای کار در حوزه طلا به خوبی ظاهر شده‌اند و این بخش را خیلی جدی دنبال می‌کنند. به طوری که کارخانه‌های فرآوری و استحصال ذخایری که شناسایی و اکتشاف شده به زودی احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید.

آینده روشن طلا

برنا تصریح کرد: در دو استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در بخش شناسایی و کشف ذخایر جدید اقدامات مطلوبی انجام شده است. در حال حاضر در آذربایجان غربی بزرگ‌ترین ذخایر طلا را داریم و در سایر استان‌ها مانند آذربایجان شرقی، زنجان، سمنان، یزد، کرمان، مرکزی و کردستان نیز جزو استان‌های پرمزیت برای فلز زرد رنگ به حساب می‌آیند که با گذشت زمان اکتشافات در استان‌های نام برده شده تکمیل شود و بتوانیم از ذخایر موجود استفاده کافی را ببریم. همچنان طلا جزو عناصری است که اولویت اکتشاف و استخراج در بسیاری از کشورهای دنیا به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: متاسفانه بحث قاچاق طلا یکی از معضلات این صنعت محسوب می‌شود که به راحتی قابل انجام است و ورود و خروج طلا را در کشور داریم. همانطور که ذکر شد ایران جزو ۶ کشور پرمصرف طلا بوده و اکنون به دلیل اعمال تحریم‌ها و عدم نقل و انتقلات مالی، طلا به یک ماده معاملاتی که حجم کوچکی دارد و به راحتی قابل حمل بوده بدل شده است و در واقع طلا مانند نفت نیست که حمل و معاملات آن به امکانات ویژه نیاز داشته و مشخص باشد و به راحتی شمش طلا را در جیب می‌گذارند و در آب‌های خلیج فارس داد و ستد می‌کنند. بنابراین در بخش واردات با قاچاق طلا مواجه هستیم و در این خصوص نیز نمی‌توان به اعداد و ارقام درستی رسید.

برنا مطرح کرد: با توجه به مصرف بالای طلا در کشور، میزان واردات آن نسبت به تولیدات بیشتر بوده که اگر بحث اکتشافات و تولید طلا به طور جدی دنبال شود قطعا می‌توان نیازهای کشور را پوشش داد و حتی می‌توان وارد موضوع صادرات شد و از طلا به عنوان یک ذخیره مطمئنه استفاده کرد که در رونق اقتصادی کشور نقش بسزایی داشته باشد. برای تحقق هر چه سریع‌تر این مباحث لازم است یک متولی درست وارد این حوزه شود و نقش‌آفرینی وزارتخانه صمت نیز می‌تواند بیشتر شود و از تولیدات طلا در کشور حمایت حداکثری را داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در اغلب نقاط دنیا ذخایر طلا به پایان رسیده است و به دنبال این هستند که به ذخایر جدید دست یابند، خوشبختانه ذخایر ایران در بعضی نقاط بکر و دست نخورده باقی مانده است و از آنجایی که تمام کشورهای دنیا از موهبت تولید طلا بهره‌مند نیستند و در بخش‌هایی از آمریکای لاتین و افریقا طلا رونق خود را از دست داده و برخی کشورهای آسیایی دارای جاذبه‌های بیشتری در امر طلا هستند، بنابراین به دلیل تقاضای بالایی که در دنیا برای طلا وجود دارد نوسانات شدید قیمتی را در آینده این فلز سرخ متصور نیستیم و طلا همیشه شرایط مطلوب خود را خواهد داشت.

 

ارسال نظر