|
کدخبر: 173815

فملی به درآمد ۴.۵ میلیارد دلاری دست خواهد یافت

برنامه‌ریزی‌های لازم صورت‌گرفته تا ظرف ۴ سال آینده درآمد شرکت مس از ۲، ۵ میلیارد دلار؛ به ۴، ۵ میلیارد دلار افزایش یابد که همین موضوع باعث می‌شود که ایران در تولید مس جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گیرد.

معدن فملی به درآمد ۴.۵ میلیارد دلاری دست خواهد یافت

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل «فملی» با بیان این مطلب در جلسه تولید مجتمع‌ مس سرچشمه رفسنجان گفت: از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۱ میزان عیار معادن مس در دنیا کاهش قابل‌توجهی پیدا خواهد کرد و ۴ معدن بزرگ دنیا به پایان عمر خود می‌رسند که این موضوع به همراه افزایش تقاضا، منجر به افزایش قیمت مس در شرایط کنونی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد: چین برای سال ۲۰۲۲ با توجه به حجم گردش مالی سالانه بیش از ۱۴، ۷ تریلیون دلار، رشد اقتصادی ۹ درصد را تعیین ‌کرد که این موضوع بیانگر رشد اقتصادی تقاضا در دنیاست. از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز برای تحقق رشد اقتصادی مدنظر در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌اند که در پی آن افزایش تقاضا رخ خواهد داد و با توجه به کاهش عیار معدن و تناژی، قیمت مس افزایش قابل‌توجهی پیدا خواهد کرد.

سعدمحمدی افزود: ۱۹۹ پروژه مس در دنیا در حال شکل‌گیری و راه‌اندازی است که مقرر شده تا سال ۲۰۳۱ کمبود ناشی از تقاضا بابت پایان عمر ۴ معدن را جبران کند. در همین خصوص قرار است ۱۰، ۶ میلیون تن مس توسط این پروژه‌ها تأمین و جایگزین شود. این پروژه‌ها در کشورهای مختلف تقسیم شده که ایران هم در این تقسیم‌بندی‌ها و ارزیابی‌ها حضور دارد و توانستیم در این پروژه‌ها قرار بگیریم.

وی ادامه داد: به طور مثال شیلی قرار است با سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به تولیدات خود اضافه کند. کشور پرو می‌خواهد تا سال ۲۰۳۱ با ۱۴میلیون دلار سرمایه‌گذاری، ۶۵۰ هزار تن به تولیدات خود بیفزاید. امریکا نیز قرار است حدود ۱۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

سعدمحمدی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران هم در این پروژه‌ها قرار گرفته، اظهارکرد: با توجه به پروژه‌های مذکور و درحالی‌که خوشبختانه ایران نیز در این ظرفیت‌سازی لحاظ شده، قصد داریم ظرفیت تولید خود را به ۶۰۰ هزار تن مس کاتد برسانیم که این بدان معناست که ۳۰۰ هزار تن ظرفیت جدید ایجاد کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: زمانی که به آمار و ارقام نگاه می‌کنیم؛ به این نکته مهم پی می‌بریم که تولید کشورمان در مقایسه با کشور پرو که می‌خواهد ۶۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید خود اضافه کند، رقم قابل‌قبولی است. نکته جالب‌تر اینکه میزان سرمایه‌گذاری در کشور شیلی با توجه به زیرساخت‌های ضعیفی که دارد، به ازای هر تن مس ۲۲ هزار دلار است و این سرمایه‌گذاری در کشور پرو تقریباً ۱۴ هزار دلار است.

مدیرعامل «فملی» نتیجه گرفت: بنابراین میزان سرمایه‌گذاری که می‌خواهیم در حوزه صنعت مس در ایران انجام دهیم با احتساب اعداد و ارقامی که مشخص کرده‌ایم تقریباً ۸ هزار دلار به ازای هر تن است. در واقع عددی که می‌خواهیم به ازای هر تن تولید سرمایه‌گذاری ‌کنیم در مقایسه با دنیا؛ عدد بسیار پایین‌تری است که جای افتخار دارد و بسیار ارزشمند است.

 

منبع: مس پرس

ارسال نظر