|
کدخبر: 172025

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مطرح شد:

پیامدهای رهاسازی صادرات محصولات فولادی

آزادسازی محصولات طویل فولادی باید از مدت‌ها پیش رقم می‌خورد اما اکنون با وجود رشد قیمت‌های جهانی موقعیت خوبی برای ارزآوری به کشور و رشد اقتصاد کشور است.

معدن پیامدهای رهاسازی صادرات محصولات فولادی

قوانین در صنعت باید به گونه‌ای وضع شوند و شرایط به نحوی باشد که اتفاقات داخلی همچون تنظیم بازار داخل مانع فعالیت‌های بین‌المللی و صادرات محصولات حیاتی همچون فولاد که از ستون‌های اقتصاد کشور به حساب می‌آید، نشود.

قدیر قیافه در گفت‌وگو با گسترش نیوز، اظهار داشت: دفتر صنایع معدنی صادرات محصولات طویل فولادی را به مدت سه ماه آزاد اعلام کرد و به عبارت بهتر این نوع محصولات فولادی در این مدت به تیک صادراتی وزارت صمت نیاز ندارند. در واقع باید این رها سازی از ابتدا انجام می‌شد تا از تیک‌های طلایی و وقت‌گیر جلوگیری به عمل آید این موضوع از این جهت اهمیت دارد که زمانی که به آمار منتشر شده میزان صادرات فولاد در سال ۱۳۹۹ رجوع کنیم با یک افت چشمگیر ۱۸ درصدی نسبت به دوره مشابه پیش از آن مواجه می‌شویم که اتفاق مطلوبی برای یک صنعت مادر همچون فولاد نبود.

قیافه

وی افزود: در مجموع آزادسازی محصولات تخت فولادی برای صنعت و اقتصاد این کشور پیامدهای مثبت بسیار خواهد داشت و با حذف تیک‌ها قطعا روند این مسیر هموارتر می‌شود. این ابلاغیه از ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری اجرایی خواهد شد و امیدوار هستیم شاهد یک تغییر مثبت در روند صادرات باشیم و در واقع با رشد صادرات مواجه شویم. بر اساس اطلاعات شنیده شده حذف این تیک‌های صادراتی برای سه ماه در نظر گرفته شده که به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: در صورتی که تمام شرایط طبق برنامه مشخص شده پیش رود این مدت سه ماهه تمدید شده و ادامه خواهد یافت و به طور کلی شرایط باید به گونه‌ای رقم بخورد که هر نوع محدودیت صادراتی و وضع قوانین دست و پاگیر از میان برداشته شود چراکه علاوه بر اینکه برخلاف اسناد بالادستی که در حوزه برنامه‌های توسعه ازجمله برنامه ششم توسعه است، احکام دائمی برنامه در رابطه با این موضوع به صورت صریح پرداخته شده که ممنوعیت صادرات و محدودیت صادرات به منظور تنظیم بازار داخلی نباید اتفاق بیفتد، به عبارت بهتر تنظیم بازار داخلی نباید منافاتی با بحث صادرات داشته باشد و تمام محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در حوزه صادرات باید رفع شود.

صادرات فولاد تاثیری در عملکرد بورس کالا نخواهد گذاشت

قیافه تاکید کرد: به نظر می‌رسد با آزادسازی صادرات محصولات طویل فولادی در روند عرضه و تقاضای محصولات در تالار صنعتی بورس کالا تغییری ایجاد نخواهد شد، چراکه ضمن سهیمه‌بندی‌هایی که وجود داشته است مجموعه‌هایی که می‌خواهند اقدام به صادرات کنند باید قاعدتا رعایت کف عرضه را در این رینگ صنعتی کنند و در نهایت می‌توان به جرات گفت که موضوع صادرات و فروش‌های خارجی منافاتی در معاملات داخلی و خرید و فروش‌های بورس کالا ایجاد نخواهد کرد.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ابراز کرد: از آنجایی که در بازار جهانی شاهد یک رشد کم‌سابقه و جهش سریع قیمتی هستیم صعنگران فعال در این حوزه بر این باور معتقد هستند که آغاز صادرات در چنین شرایطی قطعا به نفع تولیدکنندگان داخلی خواهد بود و در نهایت برای اقتصاد ملی نیز روند رشد و مطلوبی را در پیش رو متصور هستیم که تاثیر گرفته از صادرات محصولات فولادی است. در واقع اقتصاد کشور در حال حاضر نیازمند کسب درآمد ارزی بوده که با مقوله صادرات تا حد زیادی این نیاز برطرف می‌شود. بنابراین شرایط کشور به سمتی سوق خواهد یافت که میزان صادرات سایر محصولات در کنار فولاد روند صعودی بگیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تمام فعالان در عرصه صنعت چه واحدها و کارخانه‌های تولیدکننده فولاد و چه بخش‌های بالادستی همچون معدن امیدوار هستند که با رهاسازی صادرات منتفع شوند و به نقطعه بهینه صادرات برسند. البته ناگفته نماند که وازار صنعت، معدن و تجارت و مجموعه دولت در بحث واقعی کردن قیمت نهاده‌های تولید نیز توجه و دقت لازم را کنند و مجوزهای صادرات مازاد مورد نیاز محصولات سنگ آهنی را به صاحبان کسب و کارهای معدنی و فعالان این حوزه بدهند تا بیش از این گره از مشکلات صنعت و اقتصاد کشور گشوده شود.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها