|
کدخبر: 170163

سرنوشت نامعلوم سه میلیون تن فولاد

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با ادعای «گم شدن سه میلیون تن فولاد» در زنجیره تولید، مصرف و صادرات فولاد، نکاتی مهمی را مطرح کرد.

معدن سرنوشت نامعلوم سه میلیون تن فولاد

بهرام سبحانی اظهارکرد: انجمن فولاد اعلام می‌دارد اگرچه در مقایسه بین مصرف ظاهری فولاد میانی (بیلت، بلوم و اسلب) و تولید کل محصولات فولادی، برای یک سال کامل شمسی، اختلاف حدود سه میلیون تن مشهود است اما با توجه به یک سری نکات و عوامل مهم، موضوع گم شدن یا قاچاق این مقدار محصول میانی قابل احراز نیست.

رئیس انجمن فولاد با ارائه توضیحات بیشتر گفت: اولاً آمار صادرات که برای دوره یک‌ساله (از یکم فروردین تا ۲۹ اسفند) که توسط گمرکات کشور اعلام می‌گردد را نمی‌شود به تولید همان دوره نسبت داد زیرا کالایی که در سه ماهه اول هر سال از گمرکات کشور صادر می‌شود، مربوط به تولیدات سال قبل است.

وی ادامه داد: ثانیاً همواره در هر مقطع زمانی، بخشی از محصولات میانی خریداری‌شده توسط واحدهای نورد به‌عنوان کالای در جریان تولید در طول خط تولید و انبار مواد اولیه موجود است که در آمار تولید شمش و اسلب منظور می‌شود ولی چون هنوز به محصول نهایی قابل فروش تبدیل نشده در آمار محصول نهایی نمی‌آید و با توجه به کثرت واحدهای نورد، حجم شمش و اسلب ذخیره شده در انبار مواد اولیه واحدهای نورد قابل توجه است.

سبحانی گفت: نکته سوم این است که از آنجایی که آمار ارائه شده توسط انجمن فولاد از شرکت‌های تولیدی دریافت می‌شود و تعدادی از شرکت‌های خودمصرفی در هر مقطع مقداری شمش تولیدی را هنوز به محصول تبدیل نکرده‌اند این مقدار شمش تولیدی در آمار محصول نهایی منظور نمی‌گردد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان گفت: باتوجه به توضیحات فوق کاملاً بدیهی است که بین میزان مصرف ظاهری فولاد میانی و حجم تولید محصولات فولادی، مغایرت‌هایی وجود داشته باشد.

ارسال نظر