|
کدخبر: 169922

در گفت‌وگوی گسترش نیاز با رئیس نیروگاه مجتمع مس سرچشمه مطرح شد:

جزئیات افزایش تعرفه برق صنایع بزرگ

در اسفند ۱۳۹۹ با اعلام بخشنامه‌ای مبنی بر افزایش تعرفه نرخ برق صنعتی، نگرانی‌هایی برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مقیاس ایجاد شد. با توجه به افزایش قیمت سایر هزینه‌ها این موضوع در کوتاه مدت می‌تواند در عملکرد این واحدها تاثیرات منفی داشته باشد.

معدن جزئیات افزایش تعرفه برق صنایع بزرگ

افزایش تعرفه برق صنعتی در نگاه اول قطعا به سود هیچ صنعتی نیست چراکه افزایش هزینه و کاهش درآمد را به دنبال دارد اما با بررسی عمیق‌تر این نکته جلو می‌کند که افزایش قیمت در ادامه موجب کاهش مصرف این انرژی و در نهایت موجب کم شدن آلودگی می‌شود که اثرات آن در دراز مدت هویدا می‌شود.

فرخ مرتضوی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: در اسفند ماه سال گذشته تصمیمی بر مبنای افزایش تعرفه‌های برق صنعتی اخذ شد و به اطلاع واحدها و بنگاه‌های تولیدی کوچک و بزرگ رسید. یکی از مزیت‌های صنعت و فعالیت‌های تولیدی در ایران استفاده از انرژ‌ی ارزان قیمت است که با افزایش نرخ تعرفه برق قطعا در عملکرد واحدهای تولیدی کوچک تغییری حاصل خواهد شد. بر این اساس افزایش قیمت‌ برق موجب رشد نرخ محصول نهایی می‌شود. اگر قیمت تمام شده افزایش یابد، واحدهای تولیدی به همان میزان با کاهش میزان درآمد مواجه می‌شوند و همچنین هزینه‌های انرژی برای بنگاه‌های مختلف افزایش می‌یابد.

فرخ_مرتضوی

وی افزود: افزایش تعرفه برق با وجود اینکه در کوتاه مدت موجب افزایش قیمت تمام شده محصول و هزینه‌ها می‌شود و عملا به نفع صنعتگران نیست اما در بلند مدت قطعا بر کاهش مصرف میزان انرژی و برق اثر مثبت خواهد گذاشت. ما به عنوان کارشناس حوزه برق برای ریشه‌یابی مشکلات از روش ۶ سیگما استفاده کرده در واقع خرابی و مشکل این حوزه را پیدا کردیم و آن نیز مصرف زیاد برق توسط صنایع مختلف صنعتی بود و مهم‌ترین دلیلی که بر اساس مطالعات طوفان فکری برای مصرف زیاد انرژی حاصل شد، قیمت پایین آن بود.

 رئیس نیروگاه مجتمع مس سرچشمه تصریح کرد: میزان مصرف برق در صنایع مختلف بیش از استانداردهای تعیین شده است و قیمت کم انرژی، عمده دلیل این موضوع به حساب می‌آید. مسائلی همچون فرهنگ و راندمان پایین تجهیزات نیز از دیگر علل مصرف بی‌رویه برق به حساب می‌آید. در مجموع افزایش تعرفه‌ها تاثیر خود را در میزان تولید محصول می‌گذارند اما در این میان باید خاطرنشان کرد که در عملکرد شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ همچون فولاد مبارکه و شرکت مس قطعا تاثیر چندانی نخواهد داشت، در واقع واحدهای تولیدی بزرگ و دولتی به ندرت تحت تاثیر عوامل این چنینی قرار می‌گیرند.

واحدهای صنعتی برق مصرفی را از بورس تهیه کنند

مرتضوی ابراز کرد: پیش‌تر شرکت برق منطقه‌ای به واحدهای صنعتی بزرگ دیماند می‌فروخت که همزمان با تصویب بخشنامه جدید از اسفند ماه ۱۳۹۹، دیماندی فروخته نمی‌شود و اتصال جایگزین آن شده است یعنی صنایع به برق متصل می‌شوند. درحال‌حاضر شرکت برق مدعی است که بنگاه‌های صنعتی برق مصرفی خود را از طریق بورس و تبادل تهیه کنند و یا اینکه به قیمت آزاد خریداری کنند، نتیجه چنین تصمیمی افزایش نرخ برق می‌شود و قرار بر این است تا زمانی که برق از طریق بورس، تبادل و تهاتر تهیه شود قیمت برق چهار برابر محاسبه شود. این موضوع بر روند فعالیت شرکت‌های عظیم قطعا تاثیر چشمگیری نخواهد داشت اما صنایع کوچک پایین‌دستی از مصائب این افزایش نرخ‌ها در امان نیستند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت کاهش مصرف را در پی دارد که در بلند مدت در میزان تولید گازهای کربن‌دی‌اکسید و آلایندگی قطعا تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت. به طور کلی هر اتفاق مطلوبی تبعاتی را به دنبال دارد و باید مشکلاتی را بپذیریم. اگر از واحدها و بنگاه‌های تولیدی کوچک مقیاس پرس‌وجو کنیم قطعا به این موضوع پی خواهیم برد که در طول روز با قطعی چند ساعته برق مواجه هستند که آسیب‌های جدی را برای صنعتگران به دنبال دارد که مالکان کسب و کارهای کوچک در این خصوص قطعا حرفایی برای گفتن دارند.

رئیس نیروگاه مجتمع مس سرچشمه ادامه داد: موضوع قطعی برق در مجموعه‌های کوچک و متوسط مقیاس با افزایش تعرفه برق قطعا تشدید نخواهد شد و ساعات قطعی برق اضافه نمی‌شود. چرا که ارزان قیمت بودن انرژی، باعث مصرف بی‌رویه برق و در ادامه قطعی برق می‌شد که با اجرا کردن بخشنامه جدید تا حدودی این مشکل نیز رفع و رجوع خواهد شد. برای شرکت توانیر بیشترین مدت مصرف از برق ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعت در سال بوده که زمان اوج مصرف در ماه‌های تیر و مرداد است. شرکت برق برای اینکه در زمان‌های اوج مصرف شرایط پایداری را داشته باشد باید ۳۰ درصد آن میزان را تولید کند و حاشیه امن را ایجاد کند.

افزایش نرخ برق در راستای کاهش مصرف است

مرتضوی یادآور شد: اگر به هر دلیلی نمودار میزان مصرف برق از حالت اوج خاج شود، شرکت برق مجبور به تولید ۳۰ درصد برق اضافی نخواهد بود. توانیر در چند سال گذشته ناچار بود به واسطه زمان اوج مصرف برق و هر سال به آن نیز اضافه می‌شد، مجبور به احداث نیروگاه‌های جدید بود. اما از یک زمانی به بعد به دلیل تحریم‌ها و مسائل مالی از احداث نیروگاه جلوگیری به عمل آورد و به صنایع فشار اعمال شد که در تابستان که اوج مصرف برق است میزان استفاده خود را از این انرژی کاهش دهند. در این میان برخی از واحدهای تولیدی مادر زمان اورهال کارخانه‌ها را به دو ماه تیر و مرداد موکول می‌کنند تا مشمول رژیم برق نشوند که شرکت‌ها در قبال چنین برنامه‌ای پاداش نیز دریافت می‌کنند.

وی مطرح کرد: صنایع کوچک‌تر شاید به این نحو عمل نکنند و با شرکت توانیر همکاری لازم را نداشته باشند، پیش‌تر اداره برق منطقه‌ای از کسب و کارهای کوچک جهت عدم فعالیت در ماه‌های تابستان خواهش می‌کرد که مختار بودند همکاری کنند یا نکنند که در صورت عدم همکاری اتفاق خاصی نمی‌افتاد به جز اینکه در طول روز چند ساعت برق قطع می‌شد. برای برق چهار تعرفه کم‌باری، میان باری، پیک و پیک جمعه تعریف شده است. درحال‌حاضر که قرار بر افزایش چهار برابری نرخ برق است به این معناست که قیمت هرکیلووات ساعت در هر پیک چهار برابر زمان کم‌باری محاسبه می‌شود و قیمت میان‌باری دو برابر کم‌باری است. به طور کلی افزایش نرخ برق به نوعی موجب کاهش مصرف برق توسط واحدهای تولیدی کوچک و متوسط می‌شود و در ادامه نیز کاهش آلودگی را در پی خواهد داشت.

ارسال نظر