|
کدخبر: 169191

آخرین آمار صادرات در حوزه معدن و صنایع معدنی

حوزه معدن و صنایع معدنی در سال گذشته ۷.۶۸ میلیارد دلار صادرات داشته که کاهش ۱۱% سالانه را نشان می دهد و واردات این بخش نیز ۳.۴ میلیارد دلار که نشانگر رشد ۶٪ نسبت به سال گذشته است.

معدن آخرین آمار صادرات در حوزه معدن و صنایع معدنی

بخش عمده صادرکنندگان در زنجیره فولاد با ارزش ۴.۱ میلیارد دلار ۵%- و به میزان ۹.۶۹ میلیون تن بوده است. زنجیره مس با ارزش ۹۵۸M$ و به میزان ۲۳۲ هزار تن، زنجیره سیمان با ارزش ۴۵۸M$ و به میزان ۲۴.۳ میلیون تن، زنجیره روی با ارزش ۳۲۱M$ و رشد ۱۹%+ و زنجیره آلومینیوم با ارزش ۳۵۷M$ و رشد ۱۷۷%+ بوده است. در این بین آهن اسفنجی با کاهش ۸ درصدی به میزان ۸۷۲۹۰۴ تن به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار صادر شده است.

صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۹ با افت ارزشی و وزنی روبه‌رو بوده است. آمارهای سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد صادرات این بخش با افت ۱۱درصدی ارزش نسبت به سال ۹۸ به بیش از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده و وزن آن با کاهش ۲۴ درصدی، ۴۳میلیون و ۳۲۲ هزار تن را تجربه کرده است. بخش معدن و صنایع معدنی متشکل از ۶ گروه کالایی است که به ترتیب ارزش صادرات در سال‌۹۹ ‌عبارتند از: «صنایع معدنی فلزی»، «صنایع معدنی غیرفلزی»، «سایر صنایع معدنی فلزی»، «سایر صنایع معدنی غیرفلزی»، «سایر معدن غیرفلزی» و «سایر مواد معدنی فلزی.»

بیشترین صادرات در بین گروه‌های کالایی نام‌برده مربوط به صنایع معدنی فلزی است که البته هم در ارزش و هم در وزن کالاهای صادراتی این گروه شاهد روند کاهشی نسبت به سال ۹۸ بوده‌ایم. به این ترتیب صادرات صنایع معدنی فلزی با افت ۴۴درصدی وزنی به ۱۳ میلیون و ۷۱۸ هزار تن رسیده و کاهش ۱۱ درصدی در ارزش صادرات این گروه کالایی، صادراتی نزدیک به ۶ میلیارد دلار را به همراه داشته است.

در میان ۶ گروه کالایی مذکور، صادرات در دو گروه «سایر صنایع معدنی غیرفلزی» و «سایر مواد معدنی فلزی» هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی نسبت به سال ۹۸ رشد داشته‌اند. «سایر صنایع معدنی غیرفلزی» با رشد ۱۸‌درصدی وزنی و رشد ۱۳ درصدی وزنی روبه‌رو بوده و «سایر مواد معدنی فلزی» نیز ۱۹ درصد رشد وزنی و یک درصد رشد ارزشی را تجربه کرده است.

در ۱۲ ماهه سال ۹۹، شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور موفق به تولید ۲۸ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۹۰۰ تن فولاد خام شدند، آماری که در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۷.۳ درصدی نشان می‌دهد.

در سال ۹۹، مقدار ۲۹۰ هزار و ۸۰۰ تن کاتد مس (رشد ۱۴.۵ درصدی)، ۴۴۶ هزار و ۶۰۰ تن شمش آلومینیوم خالص (رشد ۵۵.۵ درصدی) و یک میلیون و ۶۶۸ هزار و ۹۰۰ تن کنسانتره زغال‌سنگ (افزایش ۲.۵ درصدی) در کشور تولید شد.

 

منبع: معدن نامه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها