|
کدخبر: 166092 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با معاون پیشین سازمان زمین شناسی مطرح شد:

معادن ایران در چنگ اجنبی ها

استخراج از معادن توسط خارجی‌ها مدت‌ها است که انجام می‌شود، بطور مثال در معدن داشکسن، قراق‌ها در حال استخراج از معدن هستند و در معدن طلای آندریان گرجستانی‌ها در حال استخراج از آن هستند. ضمن اینکه چینی‌ها نیز در معدنی واقع در منطقه ارسباران کار می‌کردند.

معدن معادن ایران در چنگ اجنبی ها

چندی پیش سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین توسط وزاری خارجه دو کشور امضا شد، سندی که تاکنون هیچگونه جزییاتی از آن منتشر نشده است. این همکاری ۲۵ سال ایران با چینی‌ها مثل هر قرارداد دیگری موافقان و مخالفانی دارد که البته دراین گزارش قصد نداریم که نظرات مخالفان و موافقان را بازگو کنیم، در همین اثنا شنیدیم که چینی‌ها قبل از امضای این قرار داد در برخی از معادن ایران مشغول به فعالیت هستند. پیش از این شاهد حضور قزاق‌ها و گرجی‌ها در برخی از معادن ایران بوده ایم، با توجه به اینکه معادن جز انفال حساب می‌شوند و چرخه اقتصاد کشور بعد از نفت روی این منابع خدادادی تمرکز کرده است، لازم دانستیم که در اینباره گزارشی تهیه کنیم تا از چند و چون این قرار داد مطلع شویم. آنچه واضح است معادن و از جمله معدن طلا بخشی از قراردادهای سرمایه‌گذاری بین ایران و چین است و حوزه معدن می‌تواند یکی از بخش هایی باشد که سرمایه‌گذاری چینی‌ها در آن افزایش پیدا کند و چه بسا سبب رونق بیشتر معادن شود. در همین راستا گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با معاون پیشین سازمان زمین شناسی و نظر وی را درباره این موضوع پرسیدیم، برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

بهروز-برنا

قزاق‌ها و گرجی‌ها در معادن ایران

بهروز برنا معاون پیشین سازمان زمین شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره این مسئله اظهار کرد: استخراج از معادن توسط خارجی‌ها مدت‌ها است که انجام می‌شود، بطور مثال در معدن داشکسن، قراق‌ها در حال استخراج از معدن هستند و در معدن طلای آندریان گرجستانی‌ها در حال استخراج از آن هستند. ضمن اینکه چینی‌ها نیز در معدنی واقع در منطقه ارسباران کار می‌کردند.

وی ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن واقف بود این است که باید اول به این مسئله پی برد که چین یا هرکشور دیگری که قصد ورود به ایران را دارند، برای ما چه چیزی به ارمغان خواهند آورد، مهم این است که ما بتوانیم از کشورهایی که پیشرفته و جلودار هستند، الگو برداری کنیم.

بطور مثال چین، نخستین کشوری است که بیشترین تولید را در زمینه طلا دارد و در حدود ۳۲۰۰ تن طلا تولید می‌کند و مقام‌اول را در دنیا دارد.

قرارداد با چین باید جاده دو طرفه باشد

برنا در ادامه افزود: اگر ما قصد داریم از چینی‌ها به عنوان یک‌ کشور ‌پیشرو در بخش معادن استفاده کنیم، اتفاق خوبی است، البته در این زمینه باید همانند یک جاده دو طرفه عمل کرد و روی سیاست برد برد تمرکز کرد. نکته مهم این است که در هر کاری که می‌خواهیم دست ببریم، آن کار حساب شده باشد، یعنی اینگونه نباشد که فقط از معادن ما استفاده کنند بدون اینکه هیچ سودی برای ما داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم انتقال فناوری‌های جدید معدنی به کشور اظهار کرد: در سفری که به چین داشتم دیدم که در بحث بهره‌برداری از معادن طلا از آزمایشات و آنالیزهایی استفاده می‌کنند که ما در آن حرفی برای گفتن نداشتیم که این امر سبب شد ما با انتقال فناوری به ایران بتوانیم آن آنالیز‌ورها را در ایران بومی‌سازی کنیم که شروع کار با چینی‌ها به این بومی‌سازی سرعت بیشتر داد.

نباید بگذاریم ایران افریقا شود

معاون سابق سازمان زمین شناسی ادامه داد: در حوزه معدن برخی کشورها به دلایلی شرایط مطلوب تری را نسبت به کشور ما دارند، بطور مثال در استخراج عناصر کمیاب خاکی چینی‌ها بسیار خوب عمل کردند و اگر ما بخواهیم در این حوزه ورود کنیم باید از کشورهای اهل فن استفاده کنیم اما این استفاده نباید به گونه‌ای باشد که به آنها اجازه دهیم از معادن ما به عنوان حیاط خلوت استفا‌ه کنند.

برنا در پایان اظهار کرد: البته باید گفت که چینی‌ها سخت اطلاعات می‌دهند، که قبح این امر باید توسط نیروهای کاربلد ایرانی شکسته شود تا بتوانند با دریافت اطلاعات، سریع به بومی‌سازی روی بیاورند تا به نفع کشور شود و البته نباید بگذاریم که این استفاده از معادن ما را همانند کشورهای افریقایی کند که فقط آلاینده‌ها نسیب‌مان شود و مواد عالی به جای دیگر برده شود.

  • ناشناس ارسالی در

    این خارجی ها فقط مونده بیان کون من بذارن لاشیا

    • ناشناس ارسالی در

      بی فرهنگ بی ادب

  • ناشناس ارسالی در

    استخراجی که در معادن صورت میگیرد کاملا ا بتدایی و بدون تکنولوژی خاصی است لطفا به افکار عمومی راست بگویین

  • جواد ارسالی در

    خیلی بی ادب هستی
    من موندم این سایت خراب شده برای چی ‌همچین توهین هایی رو ب ه عنوان دیدگاه پخش میکنه

  • فری ارسالی در

    تروخدانگذارید کشوربه دوره قاجاربرگرده نگذاریدمنابع غارت بشه کاشک میرزای شیرازیی پیدلمی شد جلواین اجنیای چینی رابگیره باورکنید فقط دراین حوزه نیست شایدخیلی جاهای دیگه هم هست کسی باخبرنمی شه

    • سمیرا ارسالی در

      ایران با داشتن ادمایی مثل فری و اقای ناش ناس و اقازاده های پررو و بی خاصیت حقشه ه مه کشور ها غارتش کنن زمانی امریکا و انگل یس خوردن حالا هم چین و روسیه بخورن .بی ا دب ها هم فقط فحش بدن تا دنیا عوض شه.

  • ناشناس ارسالی در

    خاک عالم بر سر تون.
    چین روسیه و آم ریکا نداره.
    از اون سمت دم از توان داخلی میزنید میگید خودمون تکنولوژی تولید میکنیم از این طرف خاک ومعادنو میدید اجن بی که تکنولوژیشو اگه بتونید بفهمید

    • ناشناس ارسالی در

      بنده دو رگه هستم خودم ایثار گر و برادر جانباز متوفی هیچ جا حقوقی نمیگیرم وبی پو ل هستم ولی ایران را نمیفروشم اگرم اجاره بدم به همه میدهم مرد باش

  • ایران ارسالی در

    ای یزدان پاک ایران را از دروغ . فقر و چپاول حفظ کن .

  • gavad ارسالی در

    وقتی به دانشگاه به عنوان مکان مقدس احترا م نزارید به قبرستانها احترام بزارید این می شود کجای پیغمبر که ببینی مسلمانها چقد ر بدبخت شدند.

  • سیدجعفرکاظمی ارسالی در

    دولت بخاطر داشتن درآمدبیشتر اینهارااجاره داده چون نیازشدیدی به پول داردالبته 7به 3 بنفع خارجی ها!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی خوبه تعامل با کشورها .الان چند وقته به خاطر تحریم با هیچ کشوری روابط خارجی اقتصادی نداریم .

  • میر ارسالی در

    واقعا بدبخت ب خودمون اینهمه ادعا داریم ا ونوقت این چینی های سیری ناپذر و زرنگ پرو پرو میان توکشورمون معدنای طلای این مردم بدبخت رو غارت میکنن.اخ روحانی بلایی بسر این کشورو مردمش اوردی ک تاریخ نگاران اگ ه راستو حسینی این هشت سال ریاست ننگین با وزرای دزد وبیکفایتت روددر تاریخ معاصر ک شرومون برای ایندگان ثبت نکنن خیانت بزرگی ب ایران کردن و تاقیامت مدیون هشتاد میلی ون نفره بی پناه و مظلوم خواهند بود.من یک ی هرگز مردم ایران رو با این فلاکت ندیدم.

  • ناشناس ارسالی در

    زمین مال همه مردم است حالا درسته که مردم دور محوطه خودشان را خط کشیدند و ان را کشور نامیدند اما به هر حال خوب و متمدنانه است که کشورها مرزها را بردارند و دنیا برای همه ازاد باشد در رفت و امد البته به شرط احترام متقابل و ازار نرسانی و مفید بودن برای دیگران . مشکلی نیست کشورهای دیگر در کشور ما به تولید و کار بپردازند و روابط وجود داشته باشد فقط باید سازگاری و احترام متقابل وجود داشته باشد و سهمی هم نصیب کشور شود . شاید چینی ها بر اثر معاشرت با ایرانیها دست از خوردن گوشت سگ و گربه و حیوانات وحشی و هزارپا و هشت پا برداشتند و به غذاهای سالم روی اوردند . فرهنگ ایرانی میتواند
    به چینی ها خیلی بیاموزد چنانکه به مغول ها اموخت

  • ناشناس ارسالی در

    من باشنیدن این اخبارآنقدرناراحت میشوم که می‌خوام سرم را به دیوار بگویم یا خودکشی کنم چرا آنقدرشهید و جانباز و معلول دادی م و ا آنقدر بچه بیایم شدن چرا آلو خاک ای ن کشور را به حراج برای عده ای کمونیست بی دین گذاشتن

ارسال نظر