|
کدخبر: 160884

دوام صنایع در گرو مطالبه‌ گری‌ های تصمیم‌ گیران

صنعت ساختمان نیز به‌عنوان یکی از صنایع فرصت‌آفرین که کاربرد بتن و سیمان در آن بسیار مشهود است در جهت رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی به شمار می‌رود و بنا بر آمار‌های موجود حدود ۴۰ درصد از فعالیت اقتصادی کشور در حوزه صنعت ساختمان و صنایع وابسته صورت می‌پذیرد.

معدن دوام صنایع در گرو مطالبه‌ گری‌ های تصمیم‌ گیران

متاسفانه در شرایط کنونی عدم توجه به صنعت ساختمان همچون سایر صنایع سبب گردیده که غرق در مشکلات عدیده گردد. در این خصوص بابک فروتن مهر؛ رئیس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران بیان کرد: تلاطم در بازار‌های موازی نظیر سکه و ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی توسط عاملین، فعالیت دلالان و سفته‌بازان، فشار تورمی ناشی از بودجه انقباضی دولت و… جمله متهمان اصلی نفس افتادن این صنعت مادر به‌خصوص در دو سال اخیر به شمار می‌روند.

معضلات عدیده صنعت ساختمان و صنایع وابسته

فروتن‌مهر تشریح کرد: از آنجایی که دو نهاد مهم اثرگذار در قیمت ساختمان، زمین و مصالح به‌خصوص سیمان است و تا ۶۰ درصد قیمت تمام‌شده زمینی که ما خانه را بر روی آن می‌سازیم به مصالح ساختمانی بر می‌گردد، نقش بتن و سیمان در این مهم بسیار چشمگیر است.

وی اضافه کرد: امروز تلاطم در بازار‌های موازی نظیر سکه و ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی توسط عاملین، فعالیت دلالان و سفته‌بازان، فشار تورمی ناشی از بودجه انقباضی دولت در سال‌های اخیر، تراز نبودن بودجه و هزینه‌های دولت و رشد نرخ تورم در سال ۹۹ و ۹۸ از جمله متهمان اصلی رشد قیمت مسکن و به نفس افتادن این صنعت مادر به‌خصوص در دو سال اخیر به شمار می‌روند. رئیس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران متذکر شد: در بخش کوچکی از این صنعت همچون توزیع سیمان؛ نقش عاملین و دلالان در چند نرخی نمودن قیمت، احتکار، افزایش چند برابری قیمت و کسب سود‌های خارج از عرف به وضوح دیده می‌شود. وی ادامه داد: این قشر از عاملین بدون هزینه و صرفا با اعتبار و یک دفتر و چند منشی با حداقل دستمزد اقدام به توزیع سیمان می‌کنند و کانال‌های توزیع سیمان را به اشکال مختلف در جهت افزایش سود بیشتر به مخاطره می‌اندازند.

فروتن+مهر+تقدیر

تناقض در تصمیم‌گیری‌ ها باید مرتفع گردد

رئیس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان بیان کرد: این‌که ما طرح‌های بزرگ چند هزار میلیاردی را افتتاح کنیم و درعین حال مشاغل خرد و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زودبازده و اشتغال‌زای تولیدی دچار مشکل باشد و افراد فراوانی در جامعه جایی برای کار کردن پیدا نکنند، این که همچنان بخش اعظم صادرات کشور مواد خام و یا مشتقات نفت است و در کنار افتتاح پروژه‌های بزرگ، بسیاری از اولویت‌های زیست‌محیطی را زیر پا بگذاریم، همه و همه نوعی تعارض و تناقض در نظام تصمیم‌گیری را نشان می‌دهد. مدیر داخلی برندینگ و فروش فهاب بتن یادآور شد: به جز مسائل اقتصادی و فرهنگی موضوعاتی مانند عدم توسعه‌یافتگی، نبود زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب در کشور، هدر رفت استعدادها و ظرفیت‌های ناب کشور، مشکلات جامعه مدنی و تلاش‌هایی برای حل و فصل آنها و… شاید مهم‌ترین موضوعات از دریای بزرگ دغدغه‌های مردم ایران باشد که در محاوره‌های عمومی به آن اشاره می‌شود.

ما آمده‌ایم تا مطالبه‌گری نماییم

یکی از مشکلات اساسی جامعه امروز ما تفاوت اولویت‌های اکثریت مردم با بخش قابل‌توجهی از مسئولان کشور است، به گونه‌ای که گویا آنها که در مقام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و تعیین تکلیف سرنوشت کشور هستند اولویت‌هایی را تصویب می‌نمایند که برای بسیاری از افراد جامعه قابل درک نیست. فروتن‌مهر توضیح داد: با توجه به اینکه برخی از مسئولان به مطالبات عمومی، پاسخگو نیستند ما آمده‌ایم تا پیش از آنکه مشکلات تولیدکنندگان و صنعت‌گران به بیماری‌های غفونی تبدیل شود، قبل از آنکه دردها و آسیب‌های کارآفرینان به غده‌ای سرطانی بدل شوند مسائل را با تصمیم‌گیران مطرح و برایش چاره بیندیشیم که این مهم بدون مشارکت شما امکان‌پذیر نیست. وی تأکید کرد: خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران درصدد است تا بر اهداف شعارهای اقتصادی سال اعم از «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی» و «رونق و جهش تولید» متمرکز و از تصمیم‌سازان مطالبه‌گری کند.

وی در پایان سخنانش سال نو را به صنعتگران جوان و پرتلاش تبریک گفت و آرزوی سالی سرشار از موفقیت برای آنان نمود.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها