|
کدخبر: 148059

رانت ۱۱۰ هزار میلیاردی در بخش فولاد

رئیس انجمن نوردکاران فولاد از رانت ۱۱۰ هزار میلیاردی و عدم عرضه ۸۷ درصد محصولات فولادی در بورس کالا طی سال جاری خبر داد و گفت: چرا قیمت شمش از تیر ماه باید از ۳۴۰۰ به ۱۳۴۰۰ تومان برسد.

معدن رانت ۱۱۰ هزار میلیاردی در بخش فولاد

احمد رضوی نیک با اشاره به اینکه در صنعت فولاد کمبود مواد اولیه نداریم گفت: فولاد سازان سال گذشته حدود ۱۷.۵ میلیون تن تولید شمش ،بیلت و بلوم برای نوردکاران و مقاطع طویل تولید کردند که از این میزان ۴.۸ میلیون تن صادر شد و فقط ۲.۸ میلیون تن در بورس عرضه شده و ۷ میلیون تن در بازار آزاد معامله شد.

وی افزود: آن بخش از محصولاتی هم که در بورس کالا عرضه می شد گران تر از بازار به فروش می رسند. سال جاری هم فولادسازان رویه سال گذشته را در پیش گرفته و در عرضه محصولات قطره چکانی عمل می کنند.

این فعال صنعت نوردکاری ادامه داد: از ابتدای سال ۲۲ میلیون تن شمش، بیلت و بلوم تولید شده اما کمتر از ۲.۷ میلیون تن در بورس عرضه شده که بیش از ۱۲ بار هم این میزان عرضه ابطال شده است. در حالی که تقاضای ۹۰۰ هزار تنی در مقاطی برای شمش وجود داشت، تولیدکنندگان فقط ۷۷ هزار تن محصول عرضه کرده بودند.

رضوی نیک گفت: بررسی قیمت های تمام شده شمش در کدال نشان می دهد قیمت این محصول بین ۳.۸ تا ۴.۱ هزار تومان بوده اما  ۱۳.۴ هزار تومان در بورس به فروش می رسد. در حالی که مواد اولیه نوردکاران در بازار غیررسمی ۱۱.۷ هزار تومان است. وقتی حدود ۲۷ میلیون تن شمش، بیلت و بلوم داریم، چرا باید لنگ ۱۳ ملیون تن مواد اولیه باشیم؟ چرا درخواست نوردکاران برای عرضه ماهانه ۱.۲ میلیون تن شمش را تصویب نکرده اند. چرا با اینکه قیمت حامل های انرژی تغییری نکرده از تیر سال جاری قیمت شمش باید از ۳۴۰۰ به ۱۳۴۰۰ تومان برسد؟ فولادسازان از ابتدای سال تاکنون باعث ایجاد رانت ۱۱۰ هزار میلیاردی شده اند و هیج تدبیری هم برای حذف این رانت اتخاذ نشد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها