|
کدخبر: 142354 محمد انوشه‌ئی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

ایران سرآمد در معدن و نفت

ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت است. صادرات نفت منبع اصلی درآمد را تأمین می‌کند و بیش از ۸۰ درصد درآمد ارزی را تشکیل می‌دهد اما ایران جدای از صنعت نفت دارای معادن متعددی است که این کشور را در منطقه سرآمد نشان می‌دهد.

معدن ایران سرآمد در معدن و نفت

بررسی‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که ایران در بخش معدن در میان تمام تمدن‌ها،پیشرو در فعالیت‌های معدنی بوده است. غنای منابع طبیعی و سوابق معدنکاری و فلزکاری باستان گواه چنین ادعایی است. برخلاف اکثر کشورهای صادرکننده نفت ، درآمد ایران صرفاً به صادرات نفت خود وابسته نیست، ایران دارای طیف گسترده‌ای از صنایع به ویژه صنعت معدن برای کمک به ارزآوری است، در این گزارش قصد داریم بر معدن داری در ایران بپردازیم برای خواندن این مطلب با گسترش نیوز همراه باشید:

از منظر استخراج ، ایران یکی از ۱۵ کشور اول غنی از مواد معدنی در جهان است. ایران علاوه بر داشتن منابع عظیم نفت و گاز، ذخایر معدنی زیادی در کالاهایی مانند زغال‌سنگ ، آهن (نه معدن بزرگ‌ترین جهان) ، مس (نهمین در جهان) و سرب دارد.. ایران همچنین دارای ذخایر معدنی در کروم ، باریت ، نمک ، گچ ، مولیبدن ، طلا و اورانیوم (دهمین در جهان) است.

در تولید فولاد ، مس و آلومینیوم ، ایران در رده‌های برتر جهان قرار دارد. ایران همچنین محصولات دیگری مانند رنگ‌دانه (Tio2) ، کک نفتی - هر دو محصول با ارزش افزوده در بخش‌های فلز و معدن - و مواد استراتژیک مانند عناصر نادر خاکی را تولید می‌کند.

سرمایه‌گذاری چشمگیر ایران در بخش معدن

ایران همچنین بیش از ۷ درصد از کل ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد: معدن روی در یزد (با ظرفیت ثابت ۲۰۰ میلیون تن گوگرد و اکسید) ، معدن سنگ آهن سنگان در خاف (یکی از غنی‌ترین معادن در منطقه خاورمیانه) و معدن سنگ آهن گل گهر در سیرجان (یکی از بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن جهان).

در سال‌های اخیر تقریباً ۳۰ ٪ از سرمایه‌گذاری داخلی ایران در بخش معدن انجام شده است. در نتیجه ، ایران زیر ساخت‌های لازم برای تسریع در توسعه پروژه‌های معدنی  را دارد که دلیل آن بخشی از شبکه کارآمد برق و خطوط انتقال گاز طبیعی قابل دسترس است. علاوه بر این نیروی کار مجرب ، هزینه‌های پایین کار ، منابع گاز و انرژی فراوان ، دسترسی به آبراه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و انواع وسایل حمل‌ونقل، همه عواملی است که در هزینه کم تولید مواد معدنی مؤثر است. این‌ها تنها برخی از مزایایی است که اثبات می‌کند ایران بهترین کشور برای توسعه معادن در منطقه است.

بیش از ۱۱۴۰۰۰ کارمند به‌طور مستقیم در معادن ایران مشغول به کار هستند،  بخش معدن ایران هنوز توسعه نیافته است ، با این حال این کشور یکی از دارندگان مواد معدنی مهم در جهان است. ایران ۷ درصد از کل مواد معدنی و ذخایر اثبات شده ذخایر فلزی و غیر فلزی را در اختیار دارد که ۵۵ میلیارد تن تخمین زده شده است.

ایمیدرو بازوی معدنی ایران

هلدینگ دولتی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) سیاست معدنکاری و اجرای آن از جمله هزینه‌های توسعه و حق امتیاز را بر عهده دارد. مسئولیت اصلی ایمیدرو  هدایت توسعه بخش صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات آن به ثروت پایدار برای کشور است. ایمیدرو دارای ۸ شرکت بزرگ و ۵۵ شرکت تابعه عملیاتی فعال در زمینه‌های بهره‌برداری از فولاد ، آلومینیوم ، مس ، سیمان و مواد معدنی است.

ایمیدرو  بازوی اجرایی دولت ایران است که متعهد در توسعه پایدار بخش معدن است. فعالیت این سازمان نقش عمده‌ای در اقتصاد ایران دارد و در میان برترین سازمان‌های جهانی قرار دارد.

ایمیدرو  بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی ایران است که مسئول برنامه‌ریزی پروژه‌های جدید ، تخصیص بودجه و سیاست گذاری برای کلیه معادن و صنعت معدن است.

مترجم: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها