|
کدخبر: 131890 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با عضو اتاق بازرگانی مطرح شد:

علت افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس

عضو اتاق بازرگانی معتقد است: وقتی اجرای مکانیسم فروش و قواعد حاکم برآن در بورس کالا از سوی مجلس مورد قبول واقع و تصویب‌شده چرا باید به دنبال مسائل دیگری در خصوص عرضه و نرخ آن شد؟‌ چرا برخی بر این باورند که درصورتی که عرضه بیش از حد صورت گیرد، قیمت‌ها ممکن است کاهش یابد؟

معدن علت افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس

یکی از موضوعاتی که همواره از سوی برخی از فعالان حوزه فولاد مورد انتقاد بوده است عدم تناسب شمش عرضه شده در بورس کالا با محصول نهایی عرضه شده در این بازار است. برخی معتقدند که تنها ۳۵ درصد از محصول نهایی در بورس عرضه می‌شود و مابقی آن در بازار آزاد به فروش می‌رسد که این امر نیازمند نظارت هرچه بیشتر بر عرضه محصولات است در همین ارتباط گفت‌وگویی با امیرحسین کاوه، فعال صنعتی و عضو اتاق بازرگانی ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید.

کاوه

نگرانی از قیمت‌ها در بازار

کاوه در ارتباط با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و توجه به این بخش گفت: تمامی مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس، کارشناسان دولتی و خبرنگاران به دنبال آن هستند تا از نحوه قیمت‌گذاری محصولات در این بخش اطلاع یابند. اینکه برخی از افراد مواردی چون میزان عرضه محصولات فولادی در بورس کالا را مطرح می‌کنند ناشی از نگرانی از قیمت‌ها در بازار است وگرنه چرا باید به دنبال آن باشند که چه مقدار از محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد ضمن اینکه سابق بر این به مسئولان هیچ گاه مسئولان به دنبال شناسایی خریداران محصولات نهایی از جمله میلگرد نبوده‌اند.

آدرس انحرافی ندهیم

این فعال صنعتی ادامه داد: سؤالی که هم‌اکنون مطرح می‌شود این است که آیا به ظرفیت‌های بازار بورس کالا و راحتی در انجام معاملات دقت توجه کافی صورت می‌گیرد؟ آیا مسئولان روش قیمت‌‌گذاری حراج و مزایده را قبول دارند که هرکسی محصولی را گران‌تر خریداری کرد بار برای آن شخص است؟ ضمن اینکه روش ما در قیمت‌گذاری فولاد نرخ جهانی ضربدر نرخ آزاد است و زمانی که فولاد گران شود بالطبع نرخ میلگرد و شمش و پروفیل هم گران خواهد شد و ما هرچقدر هم که عرضه را بیشتر کنیم باز هم قیمت‌ها گران خواهد بود. پس نتیجه می‌گیریم که ما به دنبال سرنخی از گرانی‌ هستیم و از این رو طرح مباحثی همچون عرضه ۳۵ درصدی محصولات فولادی در بورس مطرح می‌شود که آدرس‌های انحرافی است، چرا که هرچقدر هم عرضه بیشتر باشد با توجه به قیمت پایه‌ای و نرخ سقف بازه فروش که روشی مزایده‌ای است، محصول با نرخ بالاتری به‌دست خریدار خواهد رسید.

کاوه خاطرنشان کرد: وقتی اجرای مکانیسم فروش و قواعد حاکم برآن در بورس کالا از سوی مجلس مورد قبول واقع و تصویب‌شده چرا باید به دنبال مسائل دیگری در خصوص عرضه و قیمت آن بود؟‌ چرا برخی بر این باورند که درصورتی که عرضه بیش از حد صورت گیرد، قیمت‌ها ممکن است کاهش یابد؟

مازاد تولید در تولید شمش و میلگرد

وی درباره میزان تولیدات و عرضه آن در بورس کالا گفت: ما مشکلی در تولید شمش و میلگرد در کشور نداریم و بنا بر آمار ما سالیانه ۸ میلیون تن بیش از مصرف مازاد شمش داریم و در بخش میلگرد هم ۱۰ میلیون تن بیش از مصرف ظرفیت تولید داریم و حتی بنا بر آماری که از سوی عرضه‌کنندگان محصولات فولادی مطرح می‌شود می‌بینیم که از سال ۹۴ تا ۹۹ در مقطع پنج‌ساله میزان عرضه‌ فولاد در بازار بورس کالا نیز افزایش داشته است.

قواعد بازی را نمی‌توان برهم زد

این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: مسئولان ما در بحث عرضه فولاد فراموش کرده‌اند که میدان بازی قواعد و ضوابط خود را دارد و در صورتی که بخواهیم با قوانین موجود در آن بازی کنیم نتیجه‌ای جز این نخواهد بود و نمی‌توان با دستکاری در این قوانین مشکلات این حوزه را برطرف کرد. این نکته همواره را باید مورد توجه قرار داشت که باید به قوانین میدان بازی پایبند بود چرا که قوانین بهم پیوسته هستند و نمی‌توان در آن تغییری به وجود آورد.

کاوه در پایان گفت: قانونی در بازار به نام عرضه و تقاضا وجود دارد که هرچه میزان عرضه بیشتر شود قیمت‌ها روندی نزولی را خواهند داشت و این روند در بازاری رقابتی شکل می‌گیرد که دسترسی‌ها از جمله صادرات وجود داشته باشد که در حال حاضر این امکان فراهم نیست ضمن اینکه واردات نیز همواره به عنوان یک رقیب برای بازار داخل بوده مطرح بوده است.

ارسال نظر