|
کدخبر: 126651

دلیل اصلی آشفتگی بازار فولاد

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با اعلام دلایل آشفتگی بازار آهن آلات، خواهان حذف عرضه به شیوه مچینگ و فروش همه محصولات در بورس کالا شد.

معدن دلیل اصلی آشفتگی بازار فولاد

رضا شهرستانی یکی از دلایل آشفتگی بازار فولاد را اختلاف شدید قیمت بازار با بورس کالا دانست و به مهر گفت: این آشفتگی‌ها شامل دو بخش تختال و مقاطع طویل می‌شود. برای مثال اخیراً ورق سیاه ۱۲۵۰۰ تومان معامله شده در صورتی که قیمت آن در بازار ۲۲۵۰۰ تومان است. این ۱۰ هزار تومان اختلاف رانت بزرگی را به‌وجود می‌آورد.

وی با انتقاد از عرضه مقاطع فولادی به شیوه مچینگ تأکید کرد: عرضه فولاد به شیوه مچینگ باید کاملاً حذف شود و کلیه محصولات فولادی تنها در بورس کالا ارائه شوند. حذف عرضه فولاد به شیوه مچینگ به ۶ ماه زمان نیاز دارد اما با برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته، قرار است به مرور تمامی محصولات فولادی در بورس عرضه شود تا معاملات به‌صورت شفاف و مستند انجام بگیرد.

شهرستانی با اشاره به وجود تقاضای کاذب در بازار این محصول افزود: با وجود تولید ۱۵ میلیون تنی فولاد مازاد بر تقاضای داخلی، بی‌ارزش شدن پول ملی و ممنوعیت صادرات، تقاضا را بالا برده است. با اثرپذیری نرخ فولاد از شاخص‌های کلان اقتصادی یکی از کالاهایی که می‌تواند مقدار زیادی از سرمایه را حفظ کند، فولاد است به همین دلیل نیز تقاضا برای محصولات فولادی در ایران بسیار بالا رفته است.

منبع: بورس پرس

ارسال نظر