|
کدخبر: 122412

گل گهر و تلاش برای حفظ شاخص بورس

نوسان شاخص کل بورس در حال طی معاملات امروز یکشنبه به ۵۵۰۰ واحد محدود شد که در این میان نماد معاملاتی گل گهر، تلاش زیادی در حفظ نماگر اصلی بازار در محدوده مثبت داشت. به طوریکه «کگل» توانست به تنهایی حدود ۲۰۰۰هزار واحد تاثیر مثبت بر رشد شاخص کل بورس داشته باشد.

نگاهی به معاملات گل گهر در بازار امروز نشان از توجه سهامداران به خرید سهام مزبور دارد. به طوریکه در مجموع حدود ۱۰۶میلیون سهم «کگل» در بازار امروز معامله شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم قابل توجه ۲۳۲میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ۹.۵میلیون سهم نیز در صف خرید باقی ماندند که این میزان رقم، از ارزشی بالغ بر ۲۱میلیارد تومان برخوردار بود. روند مزبور سبب شد تا هر سهم «کگل» در پایان معاملات با حدود ۵درصد افزایش قیمت همراه شود. به این ترتیب «کگل» توانست طی ۱۵روز کاری شهریورماه به بازدهی ۲۲درصدی دست یابد.

در همین راستا دیگر دوقلوی سنگ آهنی یعنی چادرملو نیز توانست عملکرد مناسبی در بازار امروز داشته باشد. به طوریکه رشد قیمت ۱.۵درصدی هر سهم و تاثیر مثبت ۳۷۶ واحدی این نماد بر شاخص کل بورس را شاهد بودیم. در مجموع نیز «کچاد» شاهد معامله ۴۰میلیون سهم به ارزش ۷۱.۲میلیارد تومان بود.

به این ترتیب گروه معدنی فعال در بورس تهران، امروز را با رشد ۱.۷درصدی شاخص سپری کرد. این در حالی است که شاخص گروه فلزات اساسی با افت ۰.۳درصدی مواجه شد. ولی معاملات این گروه در حدی بالا بود که صنعت مزبور در صدر دیگر صنایع بورسی به عنوان برترین معاملات جای گرفت. به طوریکه در مجموع ۱.۱میلیارد سهم به ارزش ۲.۸هزار میلیارد تومان در گروه فلزی خرید و فروش شد. در صدر این معاملات نیز دادوستد سهام دو نماد فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران قرار داشت. به طوریکه این دو نماد در مجموع معاملاتی بالغ بر ۲۱۰میلیارد تومان را ثبت کردند.

در میان خبرهای مهم تاثیرگذار بر نمادهای معدنی، برگزاری دومین جلسه بررسی و رفع موانع سازمان‌های توسعه‌ای با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و روسای سازمان‌های توسعه‌ای در ایمیدرو قرار داشت. در این جلسه، عزت الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، آمادگی خود را برای رفع موانع پیش روی این سازمان‌ها اعلام کرد.

از سوی دیگر فولاد اکسین خوزستان از یرمجموعه‌های فولاد خوزستان درخواست جدیدی به بورس کالا برای معافیت عرضه در بورس کالا ارائه داد. ابراهیمی، مدیرعامل شرکت اصلاح ابلاغیه اخیر وزارت صمت را باعث حرکت قوی تر اکسین در پروژه‌های ملی در حوزه صنایع نفت و گاز دانست و گفت: با اصلاح ابلاغیه اخیر صنعت نفت و گاز کشور از خدمات استراتژیک و خاص فولاد اکسین محروم نمی‌شوند. همچنین از وزارت صمت تقاضا داریم دستور دهد تمهیدات لازم جهت تسریع در صدور مجوزهای تمدید صادرات این شرکت از طریق نماینده خود(شرکت فولاد خوزستان) انجام گیرد.

منبع: معدن۲۴

ارسال نظر