|
کدخبر: 122301 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

آلومینیوم سبز یا سیاه مسئله این است!

هدف نهایی برای تولید آلومینیوم سبز حرکت به سمت کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است.هدفی که ممکن است برای انجام آن نیاز به تعریف مجددی در فرآیند ذوب هال-هرولت داشته باشیم.

معدن آلومینیوم سبز یا سیاه مسئله این است!

آلومینیوم به دلیل وزن کم و استحکام آن، یکی از مواد انتخابی در خودروی الکتریکی به شمار می‌رود که مزیت بهره‌گیری از آن میزان به دلیل افزایش مسافت پیموده شده و ایمنی آن است. اهمیت استفاده از آلومینیوم نه تنها در حمل‌ونقل بلکه در تامین مواد اولیه در منابع انرژی تجدید پذیر نظیر ساخت صفحات خورشیدی در انقلاب سبز موثر خواهد بود

یکی از مسائل مهم در تولید آلومینوم، میزان کربن تولیدی آن است که این بخش تقریبا ۳ درصد از انتشار کربن در فضا را به خود اختصاص داده است.

درحال‌حاضر رقابت برای تولید آلومینیوم با هدف کاهش کربن در شرایطی است که تولید‌کنندگان به دنبال تمایز در تولید محصولات خود در فضایی رقابتی و به نفع مصرف‌کنندگان هستند.

ایجاد شکاف بین تولید آلومینیوم سبز و سیاه سبب می‌شود تا مدل قیمت‌گذاری فعلی در بازار شکسته شود. همچنین حرکت به سمت تولید آلومینوم سبز از چیزی که فعالان صنعتی به آن فکر می‌کنند نیز سریعتر اتفاق خواهد افتاد.

اهمیت ذوب آلومینیوم و کربن تولیدی

ذوب آلومینیوم فرآیندی انرژی‌بر است که تولید کربن آن در درجه اول به منبع انرژی که در ساخت آن استفاده می‌شود باز می‌گردد. در تولید آلومینیوم بهره‌گیری از انرژی هیدروپاور کمترین و استفاده از انرژی زغال‌سنگ بیشترین میزان کربن را به خود اختصاص می‌دهد و در این میان گاز میانه این طیف را شامل می‌شود.

Antti Koulumies معاون رئیس خط تولید تجهیزات آلومینیوم Metso Outotec گفت: برای هر یک تن آلومینیوم تولیدی حدود ۱۰ تن کربن تولید می‌شود اما دامنه جهانی آن می‌تواند ۴ تا ۱۸ تن باشد.

کولومیس می‌گوید: بهره‌وری در تولید آلومینیوم در قرن اخیر به دلیل اینکه تولیدات آن به چین مهاجرت کرده است بدتر شده است چرا که منبع اصلی این کشور برای تولید آلومینیوم زغال سنگ است.

سانجیو گوپتا سرمایه‌دار و تاجر انگلیسی کامودیتی‌ها و آلومینیوم می‌گوید: شرکت Alvance به دنبال خرید کارخانه ذوب آلومینیومی با بهره‌گیری از انرژی هیدروپاور در لاخابر اسکاتلند و انرژی اتمی در دونکرک فرانسه است.

بنابر گفته Satish Pai مدیرعامل شرکت هندالکو (شرکت هندی تولیدکننده آلومینیوم) نگاه تولید آلومینوم با بهره‌گیری از زغال سنگ ضررهای بسیاری دارد از این رو این شرکت به منظور مکملی برای تامین انرژی مورد نیاز خود در حال ساخت نیروگاه خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز به میزان ۱۰۰ مگاوات هدف‌گذاری کرده است که در مارس ۲۰۲۱ به بهره‌برداری خواهد رسید که این، یک روش نسبتاً کم هزینه برای کاستن از میزان کربن تولیدی در هر تن فلز است.

Hongqiao که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم در جهان به شمار می‌رود قرار است تا واحد ۲ میلیون تنی تولید آلومینیوم در استان شاندونگ که انرژی مورد نیاز خود را با استفاده از ذغال سنگ تامین می‌کند را تعطیل کند و یک واحد ذوب آلومینیوم سبز را در استان یون نان چین که قطب انرژی هیدروپاور به شمار می‌رود را احداث کند.

آلومینیوم سبز و کربن صفر تا ۲۰۵۰

هدف نهایی برای تولید آلومینیوم سبز حرکت به سمت کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است.هدفی که ممکن است برای انجام آن نیاز به تعریف مجددی در فرآیند ذوب هال-هرولت داشته باشیم.

Tolga Egrilmezer رئیس بخش بازاریابی آلومینیوم ریو تینتو می‌گوید: شرکت‌های ریو تینتو و آلکوا پیش از این با استفاده از فرآیندهایی در صدد آن بودند که مانع انتشار مستقیم گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های ذوب آلومینیوم شوند که درحال‌حاضر نیز شرکت ELYSIS ( تأمین‌کننده آلومینیوم در مونترآل، کانادا) نیز به این جمع پیوسته است.

در این راستا بسیاری از تولید‌کنندگان آلومینیوم به ویژه چینی‌ها مسیری طولانی و دشوار را در حرکت به سمت کربن صفر را در پیش خواهند داشت.

با وجود اینکه تولید‌کنندگان آلومینیوم ( عمدتا هیدروپاور) به دنبال تمایز در تولید محصولات خود هستند اما همچنان امتیاز ویژه‌ای به این تولید‌کنندگان داده نشده است.

منبع: mining.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها