|
کدخبر: 122213

جبران کسری کنسانتره و گندله در دستور کار فولاد مبارکه

مدیر خرید مواد اولیه و انرژی فولاد مبارکه مدیریت کسری مواد اولیه، استخراج حداکثری از همه واحدهای معدنی به‌صورت ماهانه توسط وزارت صمت و حذف دلالان از چرخه مواد اولیه را بهترین راهکارهای جبران کسری کنسانتره و گندله عنوان کرد و گفت: در همین راستا شناسایی و اکتشاف معادن سنگ‌آهن در دستور کار فولاد مبارکه است.

معدن جبران کسری کنسانتره و گندله در دستور کار فولاد مبارکه

رضا حیدری مدیر خرید مواد اولیه و انرژی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در سال ۹۹، سال «جهش تولید» را به معنای واقعی با جهش تولید آغاز کرد و علی‌رغم همه مشکلاتی که در تأمین مواد اولیه، از جمله کسری کنسانتره و گندله، گریبانگیر این شرکت بود، خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون رکوردهای خوبی در تولید کسب کرده است.

واحدهای تولیدی تنها محصولات خود را به زنجیره فولاد عرضه کنند

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال درخصوص قیمت‌گذاری کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی بین کارشناسان اختلاف وجود داشت و شرکت‌های معدنی انتظار داشتند امسال ضرایب مصوب وزارت صمت برای کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی افزایش پیدا کند، افزود: فولادسازان مدعی بودند که با توجه به استخراج ضرایب بر اساس تحلیل‌ها و نظرات کارشناسی و افزایش قابل‌توجه قیمت شمش، نیازی به افزایش ضرایب وجود ندارد. خوشبختانه با توجه به فرصتی که وزارت صمت برای کارشناسان مهیا کرد، فعلا افزایش ضرایب از دستور کار وزارت صمت خارج شده است.

حیدری تاکید کرد: در امسال باید هریک از واحدهای تولیدی تنها محصولات خود را به زنجیره فولاد عرضه کند تا از ورود مجدد دلال‌ها به خرید کنسانتره و گندله جلوگیری شود و قیمت صادراتی واحدهای معدنی بعد از کسر هزینه‌های حمل‌ونقل داخلی، هزینه‌های انباری و پِرت، قطعا با قیمت کنسانتره و گندله با مدل سرمایه‌گذاری انطباق خواهد داشت.

مدیر خرید مواد اولیه و انرژی فولاد مبارکه همچنین به رویکرد شرکت‌های معدنی در سال‌های اخیر و سرمایه‌گذاری آنها در حوزه پایین‌دستی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر شرکت‌های معدنی به‌جای اکتشاف بیشتر و توسعه معادن خود به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پایین ‌دستی روی آوردند، فولاد مبارکه ناچار شد از سال گذشته وارد حوزه معدن شود. درحال‌حاضر همکاران ما در معاونت معدنی فولاد مبارکه در حال بررسی پهنه‌های موجود در کشورند تا بتوانند با شناسایی و اکتشاف معادن سنگ‌آهن بخشی از کسری مواد اولیه فولاد مبارکه را تأمین کنند.

 راهکار مدیریت کسری مواد اولیه، استخراج تولید همه واحدهای معدنی توسط وزارت صمت است

حیدری همچنین به ارائه راهکاری اساسی برای مدیریت کسری مواد اولیه اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما برای مدیریت کسری مواد اولیه شرکت‌های فولادساز این است که تولید همه واحدهای معدنی توسط وزارت صمت به‌صورت ماهانه استخراج شود و خریداران واحدهای معدنی نیز به‌صورت شفاف معرفی شوند.

وی تصریح کرد: اگر این‌گونه شود، قطعا تولیدکنندگان کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی محصولات خود را فقط به فولادسازها خواهند فروخت و دست دلال‌ها و واسطه‌ها از این بازار کوتاه می‌شود. با این اتفاق قطعا کسری مواد در داخل کشور جبران می‌شود و کنترل قیمت‌ها توسط وزارت صمت نیز میسر خواهد شد.

مدیر خرید مواد اولیه و انرژی فولاد مبارکه درباره راهکار مدیریت هزینه در شرکت‌های فولادسازی اظهارکرد: اگر شرکت‌های فولادساز بتوانند در خرید کالاهای اساسی با همدیگر هماهنگ شوند، قطعا هزینه و زمان تأمین کالا کاهش زیادی پیدا می‌کند. در خصوص بومی‌سازی و تأمین داخلی اقلام وارداتی باید تجارب به اشتراک گذاشته شود. به‌عنوان‌مثال، تجارب فولاد مبارکه در بومی‌سازی وایرهای مغزدار و ساخت «کافی و کازی» موردنیاز خط تولید که پیش ‌از این از خارج از کشور تأمین می‌شد، به اشتراک گذاشته شود.

حیدری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه همچنان مشکل کسری مواد اولیه شامل کنسانتره و گندله پابرجاست اظهارکرد: علی‌رغم همه مشکلات در سال جدید هر روز رکوردهای بیشتری در عرصه تولید در این شرکت به ثبت رسیده است.

منبع: روابط عمومی فولاد مبارکه

ارسال نظر