|
کدخبر: 119675 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو مطرح شد:

افزایش رقابت‌ پذیری شرکت‌ ها با تدوین نظام کنترل مدیریت

طراحی نظام کنترل مدیریت و رسیدن به مقیاس‌های بین‌المللی منتج به افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها می‌شود. با توجه به توسعه صنایع معدنی چین، مقیاس‌های بین‌المللی بزرگتر شده‌اند و لازم است ظرفیت صنایع موجود کشور در راستای اسناد بالادستی بزرگتر شوند. ازاین‌رو راه‌اندازی نظام کنترل مدیریت از سوی ایمیدرو می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها برای رسیدن به مقیاس‌های بین‌المللی کمک کند.

معدن افزایش رقابت‌ پذیری شرکت‌ ها با تدوین نظام کنترل مدیریت

نظام کنترل مدیریت ایمیدرو از جمله ابزارهای مدیریتی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است که با هدف تداوم توسعه در شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی و به منظور دستیابی به مقیاس‌های بین‌المللی طراحی شده است. در همین ارتباط گفت‌وگویی با سمیه خلوصی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

سمیه-خلوصی

 

نظام کنترل مدیریت و جهت‌دهی به شرکت‌ها

خلوصی در ارتباط با اهداف راه‌اندازی نظام کنترل مدیریت گفت: اختیارات مدیریتی سهام عدالت شرکت‌های بزرگ در دوره قبل در اختیار وزارت اقتصاد قرار داشت و در دولت جدید این اختیارات به وزارت صمت و ایمیدرو تفویض شد به همین منظور ایمیدرو به منظور پایش خطوط استراتژیک این شرکت‌ها و جهت‌دهی به آن‌ها، نظام کنترل مدیریت ایمیدرو را طراحی کرد.

وی ادامه داد: بر اساس مدل تدوین‌شده که رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز بر آن تأکید داشته‌اند. شرکت‌ها با حضور در جلسات ایمیدرو به ارائه گزارش‌های خود می‌پردازند. ضمن این که در این جلسات موارد مدنظر ایمیدرو نیز مطرح می‌شود. ارتباط دوطرفه میان شرکت‌ها و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران سبب می‌شود تا جهت‌دهی مشخصی در اجرا و تصمیم‌گیری برنامه‌ها صورت گرفته و سیاست‌گذاری مجامع شرکت‌ها طبق آن عملیاتی شود.

افزایش رقابت‌پذیری و دستیابی به مقیاس‌های بین‌المللی

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو در ارتباط با رابطه میان بهره‌وری و دستیابی به مقیاس‌‌های بین‌المللی گفت: طراحی نظام کنترل مدیریت و رسیدن به مقیاس‌های بین‌المللی منتج به افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها می‌شود. با توجه به توسعه صنایع معدنی چین، مقیاس‌های بین‌المللی بزرگتر شده‌اند و لازم است ظرفیت صنایع موجود کشور در راستای اسناد بالادستی بزرگتر شوند. ازاین‌رو راه‌اندازی نظام کنترل مدیریت از سوی ایمیدرو می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها برای رسیدن به مقیاس‌های بین‌المللی کمک کند.

پایش مستمر فعالیت شرکت‌ها

خلوصی درباره ابزارهای نظارتی در اجرای نظام کنترل مدیریت شرکت‌ها گفت: در فرآیندی که طراحی‌شده گزارش‌های اولیه شرکت‌ها ارائه و صورت‌جلسه‌ای تهیه می‌شود و منطبق با آن برنامه‌ها و اهداف مدنظر ایمیدرو به شرکت‌ها ابلاغ و مورد پایش قرار می‌گیرند. در گام بعدی دوباره گزارش‌ها، پایش و کنترل‌شده و در مواردی که نیازمند سیاست‌گذاری سازمان است در مجامع شرکت‌ها موضوع مورد چانه‌زنی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ارزیابی ما از روند درست اجرای کار با پایش‌ ماهانه و مستمر از سوی ایمیدرو صورت می‌گیرد و نتایج آن به ما نشان خواهد داد که چه قدر به اهداف خود نزدیک و یا دور شده‌ایم.

شرکت‌های بزرگ در بومی‌سازی رهبر می‌شوند

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو درباره اینکه شرکت‌های بزرگ چقدر می‌توانند به عنوان رهبر دستیابی به دانش فنی و بومی‌سازی در بخش‌های مختلف فعالیت داشته و موفق باشند گفت: به عنوان مثال فولاد مبارکه ممکن است تولیدکننده فناوری نبوده و مصرف‌کننده فناوری باشد اما می‌تواند از شرکت‌های تولیدکننده فناوری حمایت کند از این جهت در اجرای برنامه نظام کنترل مدیریت از کلمه رهبر استفاده شده و این شرکت‌های بزرگ می‌توانند حرکت به سمت بومی‌سازی فناوری را هدایت کنند.

خلوصی درباره ظرفیت شرکت‌های بزرگ به عنوان رهبر دستیابی به دانش فنی و بومی‌سازی گفت: کارهای خوبی در برخی از بخش‌های شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی انجام شده و به عنوان مثال نیز شرکت فولاد مبارکه ظرفیت‌های خوبی در جهت بومی‌سازی انجام داده است. از این رو شرکت‌های بزرگ باید جهت‌‌گیری‌های استراتژیک برای رسیدن به اهداف مدنظر را دنبال کنند.

حرکتی همسو با سیاست‌های کلی کشور

این مدیر ایمیدرو گفت: تمامی طرح‌های توسعه‌ای و افزایش سرمایه در تأمین طرح‌های شرکت‌ها به منظور رسیدن به افق ۱۴۰۴ و مطابقت آن با سیاست‌های کلی کشور در جلسات کنترل مدیریت مورد پایش قرار می‌گیرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو در پایان به سود انباشت شرکت‌ها در نظام کنترل مدیریت و تأمین سرمایه برای اجرای طرح‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه مجامع شرکت‌ها، هنگامی که افزایش سرمایه از محل سود انباشته تأمین می‌شود، درصدی از پول به جای توزیع در جامعه در شرکت و به منظور تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و یا تداوم تولید هزینه می‌شود. به همین جهت در نظام کنترل مدیریت، تکمیل طرح‌ها مورد پایش قرار گرفته و هزینه اجرای طرح‌ها معین می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها