|
کدخبر: 118631 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش نیوز:

دامپتراک‌ های آینده هیدروژن می‌سوزانند

در حالی که شرکت آنگلو آمریکن پروژه ساخت دامپتراک غول‌پیکر با سوخت هیدروژن را به تنهایی دنبال کرده است. یک پروژه‌ شیلیایی نیز حرکت به سوی استفاده از سوخت قدرتمند قابل اعتماد را هدف‌گذاری کرده است. شرکت معدنی شیلیایی AltaLey که یکی از اعضای سازمان توسعه اقتصادی دولتی CORFO به شمار می‌رود با همکاری شرکت اتریشی Alset به دنبال توسعه سیستمی با نام سوخت دوگانه هستند در این سیستم به منظور راه‌اندازی وسیله نقلیه معدنی از هر دو نوع سوخت دیزل و هیدروژن در موتورهای احتراق استفاده می‌شود.

معدن دامپتراک‌ های آینده هیدروژن می‌سوزانند

از آنجا که معدن‌داران به دنبال پیشرفت‌ در زمینه فناوری و بهبود فعالیت‌های زیست‌محیطی در انجام فعالیت‌های خود هستند بهره‌گیری از سوخت هیدروژن به عنوان منبع قابل توجهی در صنعت نمایان شده است. در این گزارش به مواردی همچون ساخت دامپتراک ۲۰۰ تنی مصرف‌کننده سوخت با انرژی پاک تا سرمایه‌گذاری‌های چند میلیون دلاری پرداخته‌ایم. به منظور آشنایی با برخی از بزرگ‌ترین نوآوری‌های ماشین‌آلات معدنی هیدروژنی با ما همراه شوید:

هیدروژن می‌تواند بر آینده حمل‌ونقل جهان مسلط شود. با عبور هیدروژن و اکسیژن از طریق سلول‌های سوختی، گرما و برق پاک تولید می‌شود. این سوخت مؤثر و کارآمد در سال‌های اخیر توجه بسیاری از فعالان در بخش حمل‌ونقل را جلب کرده است.

بازار ۱۶۰ میلیارد دلاری هیدروژن تا سال ۲۰۲۶

فیگورس از بازاریابان بین‌المللی می‌گوید: بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که بازار تولید هیدروژن به تنهایی تا سال ۲۰۲۶ می‌تواند ارزشی به میزان ۱۶۰ میلیارد دلار داشته باشد که بازار آن دارای رشد ترکیبی سالانه بیش از ۶٪ است.

اگرچه بخش بزرگی از علاقه‌مندی به سمت بهره‌گیری از سوخت هیدروژنی به حمل‌ونقل عمومی مرتبط است اما صنعت معدن نیز می‌تواند از پیشرفت‌های فناورانه هیدروژن بهره‌مند شود.

براساس گزارش منتشر شده Deloitte در سال ۲۰۲۰ بسیاری از سلول‌های سوخت هیدروژن در صنعت معدن در مرحله ساخت "نمونه اولیه" قرار دارد که همین امر موجب تحقیق و توسعه و به عنوان پایه‌ فناوری برای حرکت به سمت بهره‌گیری از سوخت‌های هیدروژنی خواهد بود. ضمناً باید اشاره کرد که درحال‌حاضر دامپتراک ۲۹۰ تنی شرکت آنگلوآمریکن با استفاده از سوخت هیدروژن در جهان شهرت یافته است.

با این وجود، سرمایه‌گذاری قابل توجه و عظیمی در بخش وسایل نقلیه معدنی بر پایه سوخت هیدروژنی وجود دارد. همچنین امضای توافق‌های مالی و بین‌المللی در پروژه‌های فناوری هیدروژنی در کشورهای شیلی و چین نیز چشم‌انداز بسیار مثبتی را برای آینده سلول‌های سوخت هیدروژن در بخش معدن ترسیم می‌کند.

شیلی رویکرد "سوخت دوگانه" را دنبال می‌کند

در حالی که شرکت آنگلو آمریکن پروژه ساخت دامپتراک غول‌پیکر با سوخت هیدروژن را به تنهایی دنبال کرده است. یک پروژه‌ شیلیایی نیز حرکت به سوی استفاده از سوخت قدرتمند قابل اعتماد را هدف‌گذاری کرده است. شرکت معدنی شیلیایی AltaLey که یکی از اعضای سازمان توسعه اقتصادی دولتی CORFO به شمار می‌رود با همکاری شرکت اتریشی Alset به دنبال توسعه سیستمی با نام سوخت دوگانه هستند در این سیستم به منظور راه‌اندازی وسیله نقلیه معدنی از هر دو نوع سوخت دیزل و هیدروژن در موتورهای احتراق استفاده می‌شود.

این سیستم می‌تواند یک گذار نسبتاً ساده و بدون نیاز به ساخت موتورهای جدید باشد و کارکرد جدیدی را برای موتورهای‌ دیزلی سنتی بازی کند. Corfo از این پروژه برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ رونمایی کرد و طی بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ یک نمونه اولیه کاربردی از کامیون استخراج معدن را تولید کند. انجام سه سال تحقیق و توسعه بر روی این سیستم بیانگر این موضوع است که توسعه‌دهندگان آن امیدوارند تا شرکت‌های معدنی بتوانند از منبع جدید انرژی در ماشین‌های معدنی استفاده کنند.

همچنین هدف از ساخت دامپتراک‌هایی با سوخت هیدروژن تأمین منافع زیست‌محیطی به منظور کاستن از سوخت دیزل است که ساخت دامپتراک شرکت آنگلوآمریکن نیز در همین راستا بوده است.

شرکت اتریشی Alset معتقد است مخلوط ۷۰ درصدی از سوخت هیدروژن می‌تواند میزان انتشار دی‌اکسید کربن در سال را در حدود ۲۲۶۰ تن در سال کاهش دهد. ضمن اینکه هیدروژن می‌تواند به صورت محلی تولید شود و مانند تأمین نفت و فرآورده‌های آن نیست که نیاز به حل مسائل ژئوپلیتیکی پرتنش و پیچیده در سراسر جهان باشد.

با وجود این ظرفیت، همچنان باید دید که دامپتراک‌های هیدروژنی با توجه به زیرساخت‌های گسترده معدن شیلی می‌تواند زمین بازی را به این سمت تغییر دهد.

کشور شیلی در سال ۲۰۱۹ با تولید ۵.۶ میلیون تن مس بیشترین میزان تولید مس در جهان را از آن خود کرد. ضمن اینکه گازهای گلخانه‌ای متصاعد شده از معادن مس بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ حدود ۴۰٪ افزایش داشته است و همین اتفاق نمایانگر آن است که صنعت مس شیلی چه اثرات نامطلوبی و گسترده‌ای بر محیط‌زیست وارد ساخته است.

چین به میدان ساخت دامپتراک‌های ۲۰۰ تنی هیدروژنی می‌رود!

در حالی که شرکت آنگلوآمریکن و CORFO هریک مسیر خود را در ساخت دامپتراک‌های هیدروژنی ادامه می‌دهند شرکت چینی Weichai نیز با همکاری گروه انرژی این کشور اقدام به طراحی دامپتراک‌های هیدروژنی ۲۰۰ تنی کرده است. بر طبق آخرین اطلاعاتی که از آن در دسامبر گذشته منتشر شد این وسیله از سیستم کنترلی توسعه یافته شرکت CRRC Yongji Electric استفاده می‌کند. شرکت Weichai متخصص در انجام امور زیرساخت‌های ریلی است و بر روی ساخت دامپتراک برقی ۲۴۰ تنی نیز کارکرده است که البته این دامپتراک برای انجام فعالیت‌های معدنی طراحی نشده است.

طراحی این دامپتراک‌ها می‌‌تواند بهره‌وری عملیاتی در معادن را به طور قابل توجهی افزایش داده و می‌تواند با صرفه‌جویی از هدر رفت ۲۰ تن سوخت در روز جلوگیری کند که این رقم معادل ۲۱۰۰۰ لیتر سوخت دیزل است. ضمن اینکه انتشار گاز دی‌اکسید کربن در هر وسیله نقلیه روزانه به طور میانگین ۵۷ تن کاهش می‌یابد و تأییدیه‌های زیست‌محیطی قابل توجهی را ارائه می‌کند.

این پروژه همچنین از تمامی بخش‌هایی که در انرژی چین فعالیت دارند حمایت می‌کند. ضمن اینکه دولت این کشور نیز حمایت‌های خود را از شرکت Weichai اعلام کرده است. گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید پذیر (IRENA) نشان می‌دهد که وزارت علوم و فناوری چین بودجه تحقیق و توسعه را برای دو پروژه جداگانه با هدف ادامه تحقیقات در زمینه فن‌آوری‌های سلولی سوخت را فراهم کرده است.

 

منبع: mining-technology

ارسال نظر