|
کدخبر: 117932

فولادی‌ها وفلزی‌ها در دو جبهه مخالف

بورس تهران در حالی معاملات نخستین روز کاری شهریور ماه را با کاهش حدود ۳۰هزار واحدی شاخص کل آغاز کرد که در این روز دو گروه فلزی و معدنی، روندی معکوس از یکدیگر در پیش گرفتند. بر این اساس شاخص گروه معدنی با کاهش ۰.۶درصدی و در مقابل شاخص گروه فلزات اساسی با رشد ۲.۴درصدی به کار خود پایان دادند.

معدن فولادی‌ها وفلزی‌ها در دو جبهه مخالف

بررسی روند معاملات در بازار نشان از جابه‌جایی بیش از ۹میلیارد و ۵۰۰میلیون سهم به ارزش ۱۲.۸میلیارد تومان دارد. در این میان حدود ۲هزار میلیارد تومان از این رقم به معاملات گروه فلزات اساسی تعلق داشت.

بورسیها

در این گروه نیز بیشترین معاملات نیز در اختیار دادوستد سهام ملی مس ایران بود. به طوریکه «فملی» شاهد مبادلات ۷۶۵ میلیارد تومانی بود. در این شرکت، اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل «فملی» از افزایش ۱۳۰ هزار تنی ظرفیت کنسانتره مس خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از طرح ملی گشایش معدن مس درآلوی کرمان، سالانه بیش از ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس با عیار حداقل ۲۲ درصد به ظرفیت تولید کنسانتره مس در شرکت ملی صنایع مس ایران افزوده خواهد شد.

فولاد مبارکه اصفهان نیز با معامله ۶۵۰میلیارد تومانی و رشد قیمت ۲.۲درصدی هر سهم روبه‌رو شد. در این میان مدیر ناحیۀ نورد سرد «فولاد» از کسب رکورد تولید در خط تاندم میل نورد سرد در مردادماه امسال خبر داد. بهــزاد بهادرانی با اعلام این خبـر گفت: با حمایت خطوط بالادست و پایین‌دست و واحدهای پشتیبانی، همکاران خط تاندم میل نورد سرد با تولید ۱۲۷ هزار و ۵۷۳ تن در مردادماه امسال رکورد تازه‌ای به ثبت رساندند.

در همین راستا خبرهایی در خصوص انعقاد قرارداد شرکت تولیدی چدن سازان مبنی بر فروش محصول با شرکت فولاد مبارک اصفهان به بازار مخابره شد؛ موضوع این قرارداد فروش تعداد ۱۲۰ عدد معادل یک هزار و ۲۶۰ تن محصول غلتک به شرکت ذوب‌آهن اصفهان بوده است. مبلغ این قرارداد ۳۹۶ میلیارد ریال است. همچنین نحوه‌ تسویه آن ۵۰ درصد به عنوان پیش دریافت و ۵۰ درصد پس از دریافت محصول تسویه خواهد شد.

معدنی‌ها در مدار نزول

همانطور که عنوان شد گروه معدنی بازار امروز را نوسان منفی در بیشتر نمادها سپری کرد که نتیجه آن کاهش ۰.۶درصدی شاخص گروه بود. در این میان در حالی چادرملو با افت قیمت ۳درصدی مواجه شد که گل گهر نوسان مثبت ۳.۵درصدی هر سهم را تجربه کرد.

در این میان چادرملو با انتشار گزارش عملکرد بر سایت اطلاع رسانی کدال از شکستن رکورد ۸ ساله تولید کنسانتره آهن خبر داد؛ بر این اساس شرکت معدنی چادرملو با تولید یک میلیون و ۵۳ هزار تن کنسانتره سنگ آهن در مرداد، رکورد ۸ ساله تولید این محصول را شکست. به عبارت دقیق تر تولید کنسانتره سنگ آهن در ۵ خط شرکت معدنی چادرملو از مرز یک میلیون و ۵۳ هزار تن گذشت. تا پیش از این بالاترین رکورد تولید کنسانتره مربوط به تیر ۹۱ با یک میلیون و ۴۲ هزار تن بود.

این در حالی است که بیشترین معاملات در گروه معدنی به خرید و فروش سهام توسعه معادن و فلزات تعلق داشت. به طوریکه «ومعادن» خرید و فروش بیش از ۸۷میلیون سهم به ارزش ۱۴۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان را تجربه کرد. البته هر سهم مزبور نوسان منفی ۴درصدی را تجربه کرد.

نماد معاملاتی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور نیز در حالی امروز با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج، بازگشایی شد که نوسان مثبت ۶درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.یادآور می‌شود «کنور» برای انتشار خبری در خصوص اخذ مجوز افزایش استخراج ۷۸ درصدی متوقف شده بود. در این راستا محمد کلانتری، مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور گفت: با توجه به نیاز شرکت و پیگیری‌های صورت گرفته از سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کردستان مجوز افزایش بهره‌برداری معدن شهرک دریافت شد.

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها