|
کدخبر: 114295

عبور وسعت عملیات اکتشاف از ۶۸۸هزار کیلومتر مربع

مدیر اکتشاف ایمیدرو خبر داد: وسعت عملیات اکتشاف این سازمان در کشور از ۶۸۸هزار کیلومتر مربع عبور کرد. علی اصغرزاده تاکید کرد: بیش از نیمی از این رقم، از دو سال گذشته شروع شده است.

معدن عبور وسعت عملیات اکتشاف از ۶۸۸هزار کیلومتر مربع

علی اصغرزاده با بیان اینکه از نیمه سال ۹۷ شاهد اوج گیری فعالیت‌های اکتشافی شدیم، تصریح کرد: طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ حدود ۳۸۰ هزارکیلومتر مربع عملیات اکتشافی در پهنه‌ها صورت گرفته که بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شده است.

اصغرزاده تاکید کرد: افزون بر ۶۰۰ میلیارد ریال از سال ۹۲تاکنون در حوزه اکتشاف سرمایه‌گذاری شده است.

وی درباره عملکرد کلی حوزه اکتشاف تحت مدیریت ایمیدرو اظهارکرد: تاکنون ۱۰۴ پهنه در۳۰ استان کشور به وسعت بیش از ۶۶۸ هزار کیلومتر مربع پهنه به ایمیدرو، شرکت‌های تابعه و کنسرسیوم بخش خصوصی واگذار شده­ است.

وی با اشاره به اینکه مساحت پهنه­های آزاد شده در مرحله شناسایی و یا پی جویی ۴۵۵۰۰۰ کیلومتر مربع است، گفت: پهنه‌های واگذار شده به بخش خصوصی ۶۶۰۰۰ کیلومتر مربع و پهنه‌های در حال کار جهت شناسایی و پی جویی ۱۴۶۰۰۰ کیلومتر مربع است.

مدیر اکتشاف ایمیدرو خبر داد: به تازگی مجوز ۶۱ آنومالی حاصل از عملیات اکتشاف پهنه‌ها به منظور واگذاری به بخش خصوصی، از سوی هیات عامل ایمیدرو صادر شده است.

نتایج عملیات اکتشاف؛‌ ۷۵۹ محدوده امید بخش

مدیر اکتشاف ایمیدرو درباره نتایج عملیات اکتشاف گفت: پس از عملیات در فازهای شناسایی و پی جویی حدود ۷۵۹ محدوده امید­بخش به‌دست آمده که برای ۲۸۱ محدوده درخواست پروانه اکتشاف شده است و مابقی محدوده ­ها به سازمان صنعت معدن و تجارت (صمت) استان‌های مربوطه واگذار شده­ تا از طریق برگزاری مزایده عمومی به بخش خصوصی واگذار شود.

صدور ۱۱۰پروانه اکتشاف و گواهی کشف

اصغرزاده درباره نتایج حاصل از عملیات اکتشافی پهنه‌های ایمیدرو، شرکت‌های تابعه و کنسرسیوم بخش خصوصی، اظهارکرد: براساس قوانین به منظور ادامه عملیات اکتشاف در فازهای عمومی و تفصیلی، باید پروانه اکتشاف توسط سازمان­‌های صمت هر استان صادر­شود که براین اساس تا­کنون ۱۱۰ پروانه اکتشاف و گواهی کشف صادر شده است.

وی دربار هدف از صدور این پروانه‌ها گفت: این تعداد مجوز برای کشف مواد معدنی مختلف از جمله سرب و روی، طلا، مس، آهن، زغال­سنگ، شورابه و... صادر­شده است. این مدیر ایمیدرو تصریح کرد: اکنون کار عملیات اکتشاف در محدوده ­های دارای پروانه در حال پیگیری بوده و برخی از پروانه‌ها نیز با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام و یا در حال بررسی انجام فراخوان واگذاری است.

منبع: ایمیدرو

ارسال نظر