|
کدخبر: 107736

عرضه ۶۰ هزار تن فولاد در بورس کالا

امروز بورس کالا شاهد عرضه حدود ۶۰ هزار تن شمش فولادی است. حجم کم عرضه و تجمیع بسیاری از محرک‌های اقتصادی، حکایت از رقابت تنگاتنگ تولیدکنندگان در عرضه‌های امروز و کشف سقف‌های قیمتی جدید خواهد داشت.

معدن عرضه ۶۰ هزار تن فولاد در بورس کالا

بورس فلزات تحت تأثیر دستورالعمل دلاری برای نحوه عرضه شمش به بازار داخل و هم‌چنین کاهش ارزش ریال، به‌جای آنکه محلی برای تأمین نیاز واحدهای تولیدی و توزیعی باشد به محلی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. وقتی نگاه سرمایه‌ای به فولاد وجود داشته باشد، کشف سقف‌های قیمتی جدید چندان دور از ذهن نیست.

افزایش بیشتر قیمت در بخش داخلی فولاد منجر به کاهش بیشتر تقاضا خواهد شد و چند دلیل عمده دارد طبق اطلاعات ارائه شده توسط مرکز آمار، تورم بخش خدمات و مصالح ساختمانی بیشتر از تورم بخش مسکن است و اینکه تورم سالانه مسکن حدود ۳۸ درصد و تورم بخش خدمات و مصالح در فقط دریک دوره ۱۷ درصد و با همین فرمان در ۴ دوره در حدود ۷۰ درصد خواهد بود

بعلاوه اینکه قیمت فعلی مسکن به‌طور طاقت‌فرسا خارج از توان خرید مردم است. افزایش اجاره‌نشین‌ها، اجاره یک واحد مسکونی توسط دو خانوار و... همه و همه اخبار دردناکی هستند که زنگ خطر بخش مسکن را به صدا درآورده است. به‌علاوه مسکن با قیمت‌های فعلی هم خارج از توان خرید بیش از ۹۵ درصد مردم است درحالی‌که هنوز تورم شدید فصل بهار به بخش مسکن منتقل نشده است. همین موضوع تأثیر مستقیم بر تقاضای فولاد دارد که به‌شدت آن را کاهش خواهد داد.

هفته گذشته نیز شرایط به همین منوال بود. قیمت شمش روند صعودی داشت که این روند کاملاً قابل پیش‌بینی بود. نشست‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد در هفته گذشته برای همین موضوع بود که همه دست‌اندرکاران در جست‌وجوی راه‌حلی برای رفع مشکل افزایش قیمت هستند.

افزایش قیمت در هفته گذشته ناشی از دو عامل بود، عامل اول افزایش نرخ ارز که قیمت شمش صادراتی را تغییر می‌دهد و طبعاً در قیمت پایه بورس اثر می‌گذارد.

عامل دوم کمبود آهن اسفنجی که در هفته‌های آینده تشدید خواهد شد چرا که کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی یا به سمت اور هال خواهند رفت و یا آنکه به علت توزیع برق به مناطق مسکونی با کاهش تولید روبه‌رو خواهند شد. نتیجه همه این نشست‌ها به یک مصوبه سه‌صفحه‌ای انجامید که طی آن تمام کارخانه‌های تولیدکننده شمش در مقابل دریافت سهمیه آهن اسفنجی باید کالای خود را در بورس فلزات عرضه کنند. نکته اساسی در این میان این است که کارخانه‌های تولیدکننده شمش القایی دچار همان پدیده دوگانگی فنی هستند که در صحنه صنعت فولاد کاملاً به چشم می‌خورد.

این دوگانگی به معنای این است که کارخانه‌هایی با ظرفیت کوچک در این بازار مشغول فعالیت هستند که باید آهن اسفنجی را بر مبنای کدال فولاد خوزستان خریداری کنند درحالی‌که نرخ بازدهی آنها متفاوت است. رعایت سهمیه‌بندی بسیار مشکل است و مسائل بسیار زیادی را در پی خواهد داشت نخستین اثر آن این است که به فعالان بازار فولاد سیگنال می‌دهد که با محدودیت عرضه روبه‌رو هستند و باعث تهاجم برای خرید خواهد شد. در شرایطی که کمبود آهن اسفنجی تولید محصول را دچار مشکل کرده است سرمایه‌های سرگردان در بورس کالا عدم تعادل در تولید را برجسته‌تر خواهد کرد. نباید فراموش کرد که در هفته گذشته قیمت شمش در بازارهای جهانی رو به نزول گذاشته و سایه کرونا در پکن تقاضای ماه‌های آینده شمش را زیر سؤال برده است.

منبع: معدن نامه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها