|
کدخبر: 106983

علت اهمیت الکترود گرافیتی در فولاد

ایران تولید فولاد به روش صنعتی را از ابتدای دهه ۵۰ باتولید نخستین محصول چدن به روش کوره بلند در ذوب آهن اصفهان آغاز کرد.

معدن علت اهمیت الکترود گرافیتی در فولاد

 درنیمه‌های دهه ۵۰ خورشیدی به دلیل فراوانی گاز درکشور تولید فولاد به روش احیای مستقیم وکوره قوس الکتریکی نیز در دستور کار قرار گرفت. دراین راستا نخستین کارخانه تولید فولاد به روش احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی در اهواز( کارخانه فولاد خوزستان ) از اواخر دهه ۶۰ (سال ۱۳۶۸) راه‌اندازی شد.

تولید فولاد به روش کوره قوس الکتریکی شدیدا به الکترود گرافیتی وابسته است و هنوز هم هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.الکترود گرافیتی از خانواده مواد کربنی است که جریان برق را با قدرت زیاد و با حداقل مقاومت عبور می‌دهد و از خورندگی کمی برخوردار است وتحمل حرارت بسیار بالا را دارا می‌باشد.

الکترود گرافیتی یک قطعه فوق العاده استراتژیک به‌ویژه برای تولید فولاد در کشور ما محسوب می‌شود زیرا در جهان حدود ۷۰ درصد تولید فولاد به روش غیر از کوره قوس الکتریکی و حدود ۳۰ درصد به روش قوس الکتریکی انجام می‌شود ولی درکشور ما بیش از ۸۵ درصد تولید فولاد به روش قوس الکتریکی انجام می‌شود. لذا هر گونه تغییر در قیمت و عرضه آن شدیدا بر صنعت فولاد ما اثر‌گذار است. در سال‌های اخیر اثرات این تغییرات کاملا محسوس است که در اینجا به روند این تغییرات بطور مختصر اشاره می‌شود.

بازار جهانی عرضه الکترود گرافیتی تا سال ۲۰۰۰ میلادی و دهه اول آن تقریبا وضعیت متعادلی داشت و در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ تقریبا عرضه و تقاضای الکترود گرافیتی در جهان برابر بود. پس از سال ۲۰۱۵ کاهش عرضه شروع و در سال ۲۰۱۷ میزان عرضه۲۰ % از میزان مورد نیاز نیز کمتر شد و این شدیدا بر قیمت الکترود گرافیتی اثر گذاشت بطوریکه قیمت از حدود ۲۰۰۰ دلار بر تن در اوایل دهه ۲۰۱۰ درسال ۲۰۱۷ به ۱۸۰۰۰ دلار بر تن وحتی بالاتر ۲۵۰۰۰ دلار بر تن نیز رسید ( حتی به۳۵۰۰۰ دلار بر تن نیز اشاره شده است ).

میزان مصرف الکترود در ایران به ازای هر تن حدود ۲ تا ۳ گیلوگرم است که تقریبا حدود ۱۰ درصد قیمت تمام شده محصولات فولادی را تشکیل می‌دهد.

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها