|
کدخبر: 106694

فولاد ایران در مسیر تحقق افق ۱۴۰۴

امسال در حالی که کمتر از ۶ سال را برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ پیش روی داریم، صنعت فولاد دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی را هدف‌گذاری کرده که تحقق این مهم به عوامل زیادی متکی است که سنگ آهن از مهم‌ترین‌ها به شمار می‌آید.

معدن فولاد ایران در مسیر تحقق افق ۱۴۰۴

مطالعات طرح جامع فولاد گویای آن است که در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد نیازمند ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن است و در برآوردهای خوش بینانه کمبود ۳۱ میلیون تنی تا آن زمان وجود دارد، اما برخی کارشناسان ۴۰ میلیون یا بیش از این میزان را هم تصویر‌سازی می‌کنند، اما انتظار نمی‌رود چندان ارقام بیشتر نیاز باشد.

واقعیت اینکه دست اندرکاران صنعت فولاد براین باورند که کمبود سنگ آهن چالش اصلی برای موازنه زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴ است، اما بی‌اعتنایی یا کم‌اعتنایی به توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی نیز، می‌تواند در اتصال معدن به کوره‌های فولاد اختلال ایجاد کند.

وزارت راه وشهر‌سازی در آمارهای منتشر شده، تصریح دارد که سالیانه حدود ۵۰۰ میلیون تن بار در سطح کشور جابه جا می‌شود که می‌تواند این آمار بالغ بر پنج درصد نیز افزایش یابد. حمل‌ونقل ریلی در سال ۱۳۹۷ کل میزان باری که جابه جا ساخته به میزان ۴۶ میلیون تن بود که از این میزان حمل‌ونقل ریلی، در حدود ۷۵ درصد ظرفیت را به حمل سنگ آهن اختصاص داد و بنابراین رفع مشکلات به ویژه در حوزه سنگ آهن از اولویت‌های آن به شمار می‌رود.

ارسال نظر