|
کدخبر: 102347 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر مطرح شد:

صادرات گوهرسنگ‌ها به صرفه خواهد بود؟

اسفندیار سیفی اظهار کرد: صادرات سنگ‌های قیمتی با این گره کوری که آیین نامه‌ها و یکسری مسائل گمرکی دیگر پیش می‌آورند به صرفه نخواهد بود.

معدن صادرات گوهرسنگ‌ها به صرفه خواهد بود؟

سنگ‌ها و کانى‌هاى قیمتى از دیر باز در بین اقوام گوناگون جامعه بشرى از اهمیت خاصى برخوردار بوده‌اند. زیبایى این کانى‌ها به حدى اهمیت داشت که مردم قدیم اعتقاد به قدرت‌هاى ماورایى مانند راز جوانى ابدى، طلسم‌هاى شفا بخش، بخت و اقبال در ذهن خود داشتند و کشور ماهم از این نعمت زیبای خدادادی بی‌بهره نمانده است و حال با توجه به لزوم تمرکز بر صادرات غیرنفتی گفت‌وگویی کرده‌ایم با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران و نگاهی انداخته‌ایم به روند صادرات این محصول که در ادامه می‌توانید این گزارش را بخوانید:

سیفی

اسفندیار سیفی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد برگزاری نمایشگاه گوهرسنگ‌ها و صادرات این محصول گفت: ما تا به اکنون برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه سنگ‌های قیمتی نداشته‌ایم و تاکنون این اتفاق یعنی نمایشگاه مخصوص سنگ‌های قیمتی و یا گوهر سنگ‌ها صورت نگرفته است، اما همیشه نمایشگاه طلا و جواهرات را برگزار کرده‌ایم و این امکان دارد که در در آینده به این جمع بندی برسیم وشاهد برگزاری نمایشگاه سنگ‌های قیمتی باشیم.

نقش گوهرسنگ‌ها در امر تولید ناخالص ملی

وی در مورد جایگاه گوهرسنگ‌ها در تولید ناخالص داخلی گفت: گوهر سنگ‌ها به علت ارزش افزوده بالایی که دارند نقش بسزایی در امر تولید ناخالص دارند، مثلا پتروشیمی با این همه سرمایه‌گذاری که در آن می‌شود تنها سه درصد ارزش افزوده دارد، ولی گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی بیش از سی درصد ارزش افزوده دارد، پس می‌بینیم که می‌توانیم درآمدی خیلی بیشتر ‌و بهتر از پتروشیمی داشته باشیم و این امر قطعا تولید ناخالص داخلی ما را بالا می‌برد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران در مورد انواع سنگ‌های قیمتی گفت: ما سه نوع سنگ قیمتی داریم یک: قیمتی دو: نیمه قیمتی، سه: سنتتیک. و اخیرا به جای سمی سنگ قیمتی گوهر سنگ می‌گویند.

اسفندیار سیفی در مورد صادرات این محصول گران قیمت گفت: ما یک سند راهبردی برای سنگ‌ها نوشته‌ایم، که در این سند راهبردی بحث بر سر این بود که بتوانیم، از نقاط قوت و ضعف مان و فرصت‌ها و تهدیدها استفاده کنیم و ببینم ما در کجای کار قرار داریم،. زمانی که ما تایلند و یا هند را در نظر می‌گیریم و دیگر رقبا و کشورها را در نظر بگیریم؛ می‌بینیم که اگر امروز هم شروع به آموزش تراش سنگ‌های قیمتی یا فراوری این سنگ‌ها کنیم با این کشورها فاصله زیادی داریم، و قطعا قیمت تمام شده ما بالاتر از آنها خواهد شد.

وی افزود: ما نخست باید بازارهای هدفی را پیدا کنیم که ارزش افزوده‌ای برای ما داشته باشد و هچنین باید قابلیت رقابت در بازارهای بین‌المللی را داشته باشیم، یعنی بتوایم با تراش چین و تراش هند و تراش بلژیک و برخی دیگر از کشورها رقابت کنیم.

سیفی در مورد کشورهای وارد‌کننده گوهر سنگ‌ها بیان کرد: بحث بر سر این است که می‌خواهیم کار را کجا بفروشیم، به طور مثال اگر می‌خواهیم در هنگ کنگ گوهر سنگ بفروشیم باید پارامتری که در هنگ کنگ هست را در نظر بگیریم و آن این است که کیفیت کار باید بسیار بالا باشد و سوال اینجاست که آیا کیفیت بالا باشد، می‌توانیم با کشورهای دیگر نظیر هند و تایلند و باژیک و دیگر کشورهای سردم دار این صنعت رقابت کنیم؟ قطعا نخواهیم توانست.

صادرات به صرفه نخواهد بود

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران در پاین اظهار کرد: اگر بخواهیم بازار رقابت را انتخاب کنیم، قطعا نمی‌توانیم با قیمت تمام شده‌ای که آن کشورها دارند و بسیار پایین تر است رقابت کنیم با این اوصاف صادرات، با این گره کوری که آیین نامه‌ها و یکسری مسائل گمرکی دیگر پیش می‌آورند به صرفه نخواهد بود، درحال‌حاضر ما در بحث صادراتی سنگ‌ها وارد نشده ایم، اما در حال تنظیم یک سند راهبردی هستیم و نقشه راه گوهر سنگ‌ها از روی این سند و با همکاری ایمیدرو و عده‌ای از اساتید دانشگاه و انجمن گوهرسنگ‌ها تنظیم شده است.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها