|
کدخبر: 258958

اعتراف داور جنجالی بازی چلسی و بارسا

اوربو اعتقاد دارد در صورت وجود VAR در سال ۲۰۰۹، شرایط بازی چلسی و بارسلونا به صورت دیگری پیش می‌رفت

فوتبال اعتراف داور جنجالی بازی چلسی و بارسا

تام هنینگ اوربو داور جنجالی بازی دور برگشت چلسی و بارسلونا در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل ۰۹-۲۰۰۸، حال پس از ۱۳ سال در مورد قضاوتش در آن بازی صحبت کرده است.

چلسی و بارسلونا در حالی در استمفورد بریج مقابل یکدیگر صف آرایی کردند که بازی رفت این دو تیم با نتیجه تساوی ۰-۰ به پایان رسید. در بازی برگشت نیز چلسی در همان دقایق ابتدایی و توسط ضربه زیبای مایکل اسین از حریف خود پیش افتاد تا اینکه آندرس اینیستا با گل دقیقه ۹۳ خود، به لطف قانون گل زده در خانه حریف، حکم صعود بارسلونا را امضا کرد. اما وقتی صحبت از آن بازی می‌شود هواداران چلسی به جای خوردن حسرت گل اینیستا، با نفرت از قضاوت تام هنینگ اوربو در آن بازی صحبت می‌کنند و تصاویر معروف ثبت شده از فریاد‌های میشائیل بالاک و دیدیه دروگبا را به یاد می‌آورند.

حال پس از ۱۳ سال و در سالگرد این بازی، تام هنینگ اوربو در مصاحبه‌ای با دیلی میل درباره قضاوت خود در آن بازی صحبت کرده است. اوربو در این‌باره گفت:

    مطمئنم اگر آن گل (اینیستا) به ثمر نمی‌رسید، شرایط در پایان بازی برای تیم داوری بسیار آسان‌تر بود. چلسی به فینال می‌رسید و هوادارانشان با خود می‌گفتند شاید باید یک یا دو یا سه یا چهار یا پنج یا شش پنالتی به سود ما اعلام می‌شد، اما دیگر مهم نیست چون ما به فینال رسیدیم. البته که شما به عنوان یک داور، می‌دانید که چنین گلی واکنش و جنجال‌های بیش‌تری را نسبت به تصمیماتی که قبلا در مسابقه گرفته بودید، با خود به همراه می‌آورد.

 اوربو در مورد اینکه آیا جو درون استادیوم و بازی روی او تاثیر گذاشته بود یا خیر، گفت:

     می‌تواند روی شما تاثیر بگذارد. اما برای تیم داوری نیز مهم است که تمرکز بالایی داشته باشند. این همیشه آسان نیست اما شما باید تمرکز خود را روی صحنه بعدی بگذارید و نمی‌توانید خیلی به صحنه‌های پیشین فکر کنید. مهم این بود که تمرکزمان را حفظ کنیم. البته که شما می‌توانید تنش‌های روی سکو‌ها و در زمین بازی را احساس کنید اما این نیز بخشی از بازی است.

 اوربو در مورد دلیل بروز چنین اشتباهاتی در آن بازی، گفت:

     در چنین بازی‌هایی که بازیکنان به طور مکرر از شما درخواست پنالتی می‌کنند، گاهی اوقات به عنوان داور نگران این می‌شوید که توسط آن‌ها فریب نخورید. بنابراین شاید این موضوع روی درک من به شکل منفی تاثیر گذاشت. این یکی از دلایل می‌تواند باشد. در هر حال این یک حدس است و این موضوع نمی‌تواند تنها یک توضیح داشته باشد. اینکه شما نمی‌خواهید مانند داوری باشید که برای پنالتی گرفتن تحت فشار است، شاید بتوانید این موقعیت را بهتر درک کنید.

 اوربو در مورد صحنه‌های مشکوک به پنالتی، گفت:

     فکر نمی‌کنم که هواداران چلسی ادعا چهار پنالتی را داشته باشند. اما به نظرم همه کسانی که فوتبال و قوانین آن را می‌شناسند، می‌دانند که باید یک پنالتی گرفته می‌شد. آن‌ها خودشان می‌توانند حدس بزنند که کدام صحنه باید پنالتی گرفته می‌شد، من در این‌باره پاسخ درستی ندارم و تنها برداشت خودم را از آن دارم. تا پیش از VAR، گاهی اوقات چنین اتفاقاتی رخ می‌داد که شما فرصت دادن یک کارت قرمز یا گرفتن یک تصمیم مهم را از دست بدهید. اگر در آن زمان VAR وجود داشت، شاید اتفاقات به شکل دیگری رقم می‌خوردند.

 اوربو در مورد ادعای تبانی در آن بازی، گفت:

     بعضی از افراد می‌گفتند که در این بازی تبانی شده است. اگرچه در اعماق وجودم چنین باوری ندارم اما شاید این تنها باری بود که شک کردم. (که قربانی یک تبانی شده باشد)

 اوربو در مورد VAR، گفت:

     چیز خوبی برای فوتبال است اگر از آن علاقانه استفاده شود. البته که این فناوری می‌تواند لذت داوری را نیز از بین ببرد. یکی از مواردی که تا قبل از VAR آن را دوست داشتم این بود که فاصله بسیار کمی بین بهشت و جهنم وجود داشت.

 گفتنی است اوربو پس از این بازی، به مدت یک‌سال دیگر تحت مجوز فیفا به فعالیت خود ادامه داد و سپس باقی مانده دوران حرفه‌ای خود را در کشور زادگاهش نروژ گذراند. پس از خداحافظی از دنیای داوری در سال ۲۰۱۳ نیز، اوربو به عنوان روانشناس در دانشکده علوم ورزشی نروژ مشغول به کار شده است.

منبع: طرفداری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها