|
کدخبر: 253942

انتقال نورچشمی کی‌روش به استقلال

اشکان دژاگه درباره دوران حضورش در تیم ملی، قرعه کشی جام جهانی و ... صحبت کرد.

فوتبال انتقال نورچشمی کی‌روش به استقلال

اشکان دژاگه هافبک باسابقه فوتبال کشورمان با وجود اینکه فصل قبل در آستانه عقد قرارداد با تیم استقلال قرار داشت و حتی به توافقات نهایی هم رسیده بود اما در نهایت به‌دلیل شرایطی که در تراکتور گذرانده بود تصمیم گرفت برای کوتاه‌مدت هم شده از فضای فوتبال ایران دور شود و به تیم الشحانیه قطر پیوست. او حالا به ایران برگشته و تمرینات فیزیوتراپی‌ اش را در ایران پشت سر می‌گذارد. در این بین بحث‌های بسیاری در مورد حضور او در تیم‌های ایرانی هم به گوش می‌رسد اما این اتفاق به آینده موکول شده است. مصاحبه اشکان دژاگه را می خوانید:

حضور شما در ایران بحث‌های زیادی را مطرح کرد و شایعاتی درخصوص پیوستن‌تان به تیم‌های مختلف به گوش می‌رسید. این شایعات چقدر حقیقت داشت؟

    بله خودم هم این صحبت‌ها را خواندم. علت اصلی هم این است که آدم در کنار برخی دوستانش عکس‌هایی را در فضای مجازی منتشر می‌کند، بعضی‌ها فکرهای دیگری می‌کنند و این مباحث پیش می‌آید. من یک مصدومیتی داشتم که در هفته‌های آخر لیگ قطر برایم اتفاق افتاد. چند جلسه‌ای آنجا فیزیوتراپی کردم و بعد تصمیم گرفتم بیایم تهران و با دکتر صادقی (پزشک سابق تیم تراکتور) کار کنم. دلیل اینکه به ایران آمدم فقط همین بود. خدا را شکر مراحل درمان هم خیلی خوب پیش می‌رود. مصدومیتم خیلی بهتر شده و بعد از اینجا هم به آلمان می‌روم تا با خانواده‌ام دیدار کنم. بعد از آن باید ببینیم در مورد تیم آینده‌ام قسمت چه می‌شود.

به‌خاطر دوستی‌ای که با مسعود شجاعی دارید بحث حضورتان در تیم نساجی هم خیلی جدی مطرح شده بود.

    بله درست است. حتی در نیم‌فصل هم یک‌سری صحبت‌ها در این ارتباط مطرح شد. من و مسعود چندین سال در تراکتور کنار هم بازی کردیم. خیلی هم خوش گذشت. ولی من نیم‌فصل با تیم الشحانیه قرارداد داشتم و تصمیمم این نبود که به نساجی بروم. درست است لیگ تمام‌شده ولی هنوز یکی دو ماهی از قراردادم باقی مانده است. باید فکرهایم را بکنم و برای فصل بعد تصمیم بگیرم.

خیلی از هواداران با توجه به خاطرات شیرینی که از شما در تیم ملی دارند دوست دارند دوباره شما را در لیگ ایران ببینند.

    در این ۱۰ماه که از تراکتور جدا شدم دیگر قسمت نشد به ایران برگردم. ولی حالا حس خیلی خوبی دارم که به ایران برگشتم. این ۳سالی هم که بازی کردم همیشه باعث افتخارم بود که در کشور خودم هم بازی کردم. البته درست است که همه‌چیز حرفه‌ای نبود. نه فقط در باشگاه بلکه حتی در لیگ هم برخی مسائل حرفه‌ای رعایت نمی‌شد. اما این طوری هم نیست که بگویم اصلا به فوتبال ایران برنمی‌گردم. یک جورهایی دلم برای کشورم تنگ شده بود. حالا امیدوارم این مصدومیتم خوب شود و بدنم را دوباره آماده کنم تا ببینم تصمیم بعدی‌ام چیست.

برخی هم فکر می‌کردند در این برهه به فوتبال ایران برخواهید گشت تا شاید زمینه حضور مجددتان در تیم ملی و بازی در جام‌جهانی فراهم شود. آیا خودتان چنین برنامه‌ای دارید؟

    حقیقتش را بگویم زیاد به این موضوع فکر نکردم. من همیشه با افتخار پیراهن تیم ملی کشورم را به تن می‌کردم و هنوز هم به این پرچم و کشورم افتخار می‌کنم. ولی از آخرین حضورم در تیم ملی مدت زیادی گذشته و یک فاصله‌ای به‌وجود آمده. بنابراین برگشتنم نه برای من آسان است و نه برای کسی که در آنجا (تیم ملی) است. به همین‌خاطر من زیاد به خودم فشار نیاوردم و به فکرش هم نبودم.

نظرتان در مورد قرعه ایران در جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر چیست؟

    قرعه آسانی نیست ولی گروهی هم نیست که از قبل بگویم اصلا هیچ شانسی برای صعود نداریم. من فکر می‌کنم شانس داریم. درست است که انگلیس تیم قدرتمندی محسوب می‌شود و بازیکنان بزرگی دارد. بازی با آنها بازی سختی می‌شود ولی جلوی آمریکا فکر می‌کنم شانس داریم. مخصوصا اینکه این بازی هم برای کشور ما و هم برای آمریکا بسیار حساس است و تیم چهارم گروه هم هنوز مشخص نیست چه تیمی باشد اما فکر می‌کنم تیم‌های قوی‌تر از این ۳تیم هم می‌توانستند در گروه ما بیفتند. به همین‌خاطر فکر می‌کنم شانس داریم که از گروه‌مان در جام‌جهانی صعود کنیم. قبلا در جام‌جهانی مقابل تیم‌های بزرگ بازی کردیم. در فوتبال همه‌چیز می‌تواند اتفاق بیفتد. ان‌شاءالله بچه‌های تیم‌ملی بتوانند قبل از جام‌جهانی اردوها و بازی‌های تدارکاتی خوبی داشته باشند و در جام‌جهانی موفق شوند.

شما شناختی از تیم‌های ملی انگلیس و آمریکا دارید؟

    من ۲سال در انگلیس بازی کردم و در آن زمان برای من قوی‌ترین لیگ دنیا بود. الان هم با اختلاف کمی بهترین لیگ دنیاست و ستاره‌های بزرگی دارد. فکر می‌کنم در این چند ساله یک نسل جوانی به تیم ملی انگلیس آمده و باعث شده تیم‌شان دوباره قوی شود. زمانی یک مقدار افت کرده بودند اما الان انگلیس دوباره به روزهای خوب خود برگشته و بازیکنان خوبی دارد. آمریکا هم چند بازیکن سرشناس دارد که در تیم‌های بزرگ اروپایی بازی می‌کنند ولی همانطور که گفتم ما هم بازیکنان بزرگی داریم که در تیم‌های خوب اروپایی بازی می‌کنند و نباید ترس داشته باشیم.

در جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ همراه تیم ملی بودید. چرا ما نتوانستیم از گروه‌مان صعود کنیم؟

    آن موقع خیلی نزدیک بود که از گروه‌مان صعود کنیم ولی یک مقدار بدشانسی هم آوردیم. آن بازی‌های درخشانی که ما توانستیم انجام دهیم حاصل برنامه‌ریزی‌های خوبی بود که از قبل انجام و اجرایی شد. به همین‌خاطر می‌گویم بسیار مهم است تیم ملی یک برنامه‌ریزی خوب داشته باشد.

حضور علی دایی در مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی هم خیلی واکنش‌های مثبتی داشت. نظر شما در این مورد چیست؟

    من همیشه خوشحال می‌شوم که یک ایرانی را در چنین جایگاهی ببینم. واقعا خوشحال شدم که آقای دایی را آنجا دیدم. با رکوردی که ایشان در گلزنی داشتند کل دنیا آقای دایی را می‌شناسند و ما همیشه افتخار می‌کنیم بازیکنان بزرگ کشورمان را در مراسمی به این بزرگی ببینیم. در قرعه‌کشی به این بزرگی با حضور آن همه ستاره بین‌المللی، حضور آقای دایی خیلی ارزشمند بود.

در مورد کلیت قرعه‌کشی جام‌جهانی چه نظری دارید؟

    به‌نظرم این بار گروهی نداریم که بخواهم بگویم خیلی سخت است. همه گروه‌ها یکی دو تا تیم قدرتمند دارند. فکر می‌کنم فقط گروه آلمان و اسپانیا گروه قوی و سختی شده است. در بقیه گروه‌ها یک بالانس خوبی برقرار است. واقعا هر تیمی که در جام‌جهانی حاضر است شانس کوچکی برای صعود کردن دارد.

بهترین خاطره شما از ۲جام‌جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ که حضور داشتید چه بود؟

    من همیشه خدا را شکر می‌کنم که توانستم در ۲ جام‌جهانی حضور داشته باشم و برای کشورم بازی کنم. درست است که شرایط در جام‌جهانی۲۰۱۸ برای من آسان نبود. بعد از مصدومیت شدید زانویم که رباط داخلی پاره کردم به تیم ملی اضافه شدم. ولی باز هم خدا را شکر که خودم را رساندم و توانستم کنار تیم باشم. فکر می‌کنم بدترین اتفاق برای یک فوتبالیست این است که در جام‌جهانی باشد اما نتواند به تیم کشورش کمک کند. ولی باز هم خدا را شکر که در جام‌جهانی روسیه بودم. اما جام‌جهانی برزیل هیچ‌وقت برای من فراموش نمی‌شود و یک خاطره بسیار زیباست. مخصوصا بازی با آرژانتین با آن بازی زیبایی که بچه‌ها انجام دادند و خود من هم روز خوبم بود. بازی با آرژانتین یکی از همان بازی‌هایی است که همیشه وقتی به آن فکر می‌کنم لذت می‌برم. آن بازی هیچ‌وقت از خاطر مردم ایران نمی‌رود.

در دوره قبلی علیرضا بیرانوند به‌دلیل گرفتن پنالتی رونالدو ستاره ایران در این رقابت‌ها لقب گرفت. به‌نظر شما در جام‌جهانی قطر هم ما بازیکن ستاره خواهیم داشت؟

    ما به اندازه کافی بازیکن خوب داریم. همه بچه‌های تیم‌ملی بازیکنان خوبی هستند و برای خودشان ستاره‌اند. الان ماشاءالله طارمی در پورتو خیلی خوب کار می‌کند و سردار آزمون هم در لورکوزن بازی می‌کند. علی جهانبخش هم که دوباره به هلند برگشته و دارد به روزهای خوب قبلی‌اش می‌رسد. در کل خیلی از بازیکنان هستند که می‌توانند در جام‌جهانی بدرخشند.

یعنی به‌نظر شما طارمی، آزمون و جهانبخش می‌توانند ستاره‌های ما در جام‌جهانی باشند؟

    بله، برای اینکه هر ۳نفرشان در خط تهاجمی تیم ملی بازی می‌کنند و فکر می‌کنم بتوانند. اما مهم‌تر از ستاره شدن یک بازیکن خاص، این است که کل تیم با همدیگر هماهنگ باشند و بتوانند بازی‌های خوبی انجام دهند.

خود شما دوست داشتید با چه تیم‌هایی هم‌گروه می‌شدیم؟

    من در جام‌های جهانی برزیل و روسیه خیلی دوست داشتم ایران با آلمان هم‌گروه شود. برای اینکه من آنجا بزرگ شدم و هنوز خیلی از بازیکنانشان را می‌شناسم. یک حس خوب و جالبی برای من می‌شد ولی الان هم در گروه خوبی قرار داریم. تیمی مثل انگلیس هست و بچه‌ها می‌توانند جلوی آنها با تمام قوا بازی کنند و خودشان را نشان دهند.

برای حضور در جام‌جهانی یک‌سری ضعف‌ها به‌خصوص در مسائل دفاعی داریم و به راحتی به حریفان موقعیت گل می‌دهیم. درحالی‌که در گذشته خط دفاعی‌مان نقطه قوت ما بود. نظر شما چیست؟

    بله باید روی این ضعف کار کرد، چون یک تیم همیشه نمی‌تواند عالی باشد. کادر فنی باید روی این نقاط به‌طور ویژه کار کند. حریفانی مثل لبنان و عراق به آن صورت قوی نبودند و گاهی فوتبالیست‌ها مقابل چنین تیم‌هایی آن انگیزه لازم را ندارند. ولی در قطر بچه‌ها یک انگیزه دیگری دارند چون جام‌جهانی است و کل دنیا دارد آن را می‌بیند.

منبع: طرفداری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها