|
کدخبر: 253137

اسطوره فوتبال هلند گزینه جانشینی اسکوچیچ شد؟

شاید کمتر کسی از فوتبالدوستان ایرانی بعد از نتایجی که تیم ملی با سرمربی پیشین بلژیکی در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گرفته بود، امید داشت که سفیدپوشان بتوانند برای سومین دوره متوالی به جام جهانی فوتبال راه یابند.

فوتبال اسطوره فوتبال هلند گزینه جانشینی اسکوچیچ شد؟

مرد کروات برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها نتایجی دور از انتظار با تیم ملی گرفت و توانست با شکست بحرین و عراق، ایران را به دور نهایی مقدماتی جام جهانی برساند. پس از آنهم تیم ملی تقریبا راحت‌ترین و سریع‌ترین صعود خود به جام جهانی را تجربه کرد. با این همه منتقدان اسکوچیچ همچنان از عملکرد او راضی نیستند و نیمکت سرمربی‌گری تیم ملی را برای او بزرگ می‌دانند.

اسکوچیچ با وجود اینکه توانسته ایران را بدون دردسر به جام جهانی برساند اما تیم تحت هدایت او در مقابل کره جنوبی در طول ۱۸۰ دقیقه رفت و برگشت، حتی ۱ دقیقه هم از حریف پیش نبوده و حاصل دو مسابقه با رقیب دیرینه آسیایی تنها ۱ امتیاز در ورزشگاه آزادی بوده است. منتقدان همچنین گروه آسان‌تر ایران نسبت به گروه ژاپن، عربستان سعودی و استرالیا را یکی دیگر از دلایلی می‌دانند که ایران توانسته بدون مشکل به جام جهانی راه یابد.

رزومه نه چندان پربار اسکوچیچ و البته شکست در مقابل کره جنوبی صدای منتقدان سرمربی پیشین صنعت نفت آبادان و خونه خونه بابل را بلندتر هم کرده است. این گروه معتقدند اگر هدایت این تیم ملی که به زعم بسیاری درخشان‌ترین نسل فوتبال تاریخ ایران است به دست یک سرمربی شناخته شده بین‌المللی سپرده شود، تیم ملی می‌تواند برای نخستین بار در طول تاریخ از گروه خود در مرحله مقدماتی صعود کند.

تیمی که قرار است روز ۳۰ آبان در نخستین مسابقه خود در جام جهانی، به دیدار یکی از مدعیان قهرمانی در این تورنمنت یعنی انگلستان برود.

اما با فرض اینکه فدراسیون فوتبال ایران که البته هنوز رئیس هم ندارد و با سرپرست اداره می‌شود تصمیم بگیرد یک گزینه بین‌المللی شناخته شده را جایگزین اسکوچیچ نماید، چه مربیانی در دسترس هستند؟

در این گزارش تمام گزینه‌های مطرح که در حال حاضر قراردادی هم ندارند مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نکته قابل توجه در این فهرست که برخی از رسانه‌ها هم به آن اشاره می‌کنند، مبالغ بالای قراردادهای این مربیان است که عملا جذب آنها را به عنوان جانشین اسکوچیچ غیر ممکن می‌کنند.

ارنستو والورده

سرمربی پیشین باشگاه بارسلونای اسپانیا ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ از هدایت آبی و اناری‌ها برکنار شد و از آن زمان دیگر هدایت هیچ تیمی را برعهده نداشته است. این مربی اسپانیایی که ۵۸ سال دارد پیش از حضور در نیوکمپ به ترتیب سابقه هدایت تیم‌هایی چون اتلیتیک بیلبائو، والنسیا و المپیاکوس یونان را برعهده داشته است.

او همچنین مدتی هم سرمربی تیم‌های ویارئال و اسپانیول اسپانیا نیز بوده است.

افتخارات: قهرمانی لالیگا فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ و ۲۰۱۸-۲۰۱۹

۳ قهرمانی با المپیاکوس در لیگ یونان

حقوق والورده حدود سالانه ۲۴ میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

کیکه ستین

او هم دیگر سرمربی پیشین کاتالان‌ها است که تا اوت ۲۰۲۰ هدایت بارسلونا را برعهده داشت اما پس از آن دیگر در هیچ تیمی مربی‌گری نکرده است.

این مربی اسپانیایی که ۶۳ سال دارد سابقه هدایت تیم‌هایی چون رئال بتیس، لاس پالماس و همچنین تیم ملی گینه استوایی را نیز در کارنامه دارد.

ستین که تنها ۷ ماه هدایت بارسلونا را برعهده داشته همان مربی است که در شکست معروف ۸-۲ بارسلونا در مقابل بایرن مونیخ روی نیمکت آبی و اناری‌ها نشسته بود.

سیستم مورد علاقه او ۴-۳-۳ هجومی است و تیم‌هایی که او مربی‌گری آنها را برعهده داشتند بیشتر از این ترکیب استفاده کرده‌اند.

حقوق ستین سالانه ۱۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

رودی گارسیا

مربی ۵۸ ساله فرانسوی آخرین بار در ماه مه ۲۰۲۱ روی نیمکت المپیک لیون فرانسه نشسته و پس از آن هدایت هیچ تیمی را برعهده نداشته است. گارسیا پیشتر مربی تیم‌هایی چون المیپک مارسی، آ اس رم و همچنین لیل فرانسه نیز بوده است. گارسیا هرگز مربی یک تیم ملی نبوده و به جز سه سالی که در پایتخت ایتالیا سرمربی رم بود، برای مربی‌گری حتی از فرانسه نیز خارج نشده است.

سیستم مورد علاقه او ۴-۳-۳ هجومی است و تیم‌هایی که او مربی‌گری آنها را برعهده داشتند بیشتر از این ترکیب استفاده کرده‌اند.

افتخارات: گارسیا در سال ۲۰۱۱ توانست لیل را پس از ۵۷ سال به مقام قهرمانی لیگ فرانسه برساند. او همچنین ۲ بار با آ اس رم به عنوان نایب قهرمانی سری آ ایتالیا دست یافت.

حقوق گارسیا ۳ میلیون یورو در سال تخمین زده می‌شود.

لوسین فاوره

مرد سوئیسی از ژوئیه ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۲۰ هدایت تیم فوتبال بورسیا دورتموند آلمان را برعهده داشته است. او پس از دورتموند دیگر هدایت هیچ تیمی را نپذیرفته است. فاوره سابقه هدایت تیم‌های باشگاهی مختلفی در آلمان، فرانسه و سوئیس را برعهده داشته که می‌توان به نیس، مونشن گلادباخ، هرتابرلین و همچنین تیم اف سی زوریخ سوئیس اشاره کرد.

تیم‌های تحت هدایت این مربی ۶۴ ساله عموما از سیستم سه دفاعه استفاده می‌کنند و با شیوه ۳-۴-۲-۱ به میدان می‌روند.

پیشتر اخباری در خصوص احتمال انتخاب او به عنوان سرمربی تیم فوتبال نیوکاسل انگلستان منتشر شده بود. همچنین رسانه‌های عربی خبر داده بودند که باشگاه الهلال پیشنهاد ۸ میلیون یورویی به این مربی سوئیسی داده که مورد موافقت فاوره قرار نگرفته است.

افتخارات: یک عنوان قهرمانی سوپرکاپ آلمان با دورتموند در فصل ۲۰۱۹-۲۰ و همچنین دو عنوان قهرمانی لیگ سوئیس در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ با اف سی زوریخ

حقوق فاوره حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو در سال تخمین زده می‌شود

فرانک دی‌بوئر

سرمربی پیشین تیم ملی هلند بعد از کسب نتایج ضعیف همراه با لاله‌های نارنجی در مسابقات یورو ۲۰۲۰ از سمت خود کنار رفت و بعد از آن هدایت هیچ تیمی را عهده‌دار نبوده است.

دی بوئر هلندی در تیم‌های کریستال پالاس انگلستان، اینتر میلان ایتالیا و همچنین آتالانتا یونایتد آمریکا و البته آژاکس آمستردام مربی‌گری کرده است.

افتخارات او بیشتر به فوتبال هلند محدود می‌شود؛ جایی که دی‌بوئر توانسته آژاکس را چهار با قهرمان لیگ این کشور کند.

سیستم مورد علاقه دی‌بوئر ۴-۳-۳ تدافعی است.

حقوق کاپیتان پیشین تیم ملی هلند حدود ۲۰ میلیون یورو در سال تخمین زده می‌شود.

شنول گونش

سرمربی تیم ملی ترکیه در جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن، آخرین بار هدایت همین تیم را در مسابقات یورو ۲۰۲۰ برعهده داشت. پس از آنکه ترکیه با شکست در مقابل حریفان در همان مرحله مقدماتی از دور رقابت‌ها کنار رفت، کار این مربی ۶۹ ساله هم در تیم ملی ترکیه به پایان رسید.

گونش در تمام سالهای مربی‌گری خود تنها یک بار و در سال ۲۰۰۷ از ترکیه خارج شد و هدایت سئول کره جنوبی را پذیرفت. باقی سابقه مربی‌گری این مربی به هدایت باشگاه‌های ترکیه‌ای محدود می‌شود.

در سالهای اخیر چندین بار از او به عنوان گزینه هدایت تیم‌های باشگاهی در ایران نیز نام برده شده اما این اتفاق هرگز رخ نداده است.

سیستم مورد علاقه گونش ۴-۱-۴-۱ است.

افتخارات: گونش موفق شده با ترکیه به مقام سوم جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن دست یابد. او همچنین با بشیکتاش دو بار فاتح لیگ ترکیه شده است.

حقوق این مربی ترکیه‌ای حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو در سال تخمین زده می‌شود.

مارچلو بیلسا

سرمربی آرژانتینی پیشین لیدز یونایتد بعد از آنکه در فوریه ۲۰۲۲ از این تیم جدا شد دیگر هدایت هیچ تیم دیگری را عهده‌دار نبوده است.

بیلسا که سبک خاصی در مربی‌گری دارد و هواداران به خاطر فوتبال تهاجمی که تیم‌های تحت هدایت او ارائه می‌دهند او را می‌شناسند، سابقه متنوعی در هدایت تیم‌های مختلف در سراسر جهان در کارنامه دارد. بیلسا بعد از جام جهانی ۱۹۹۸ هدایت تیم ملی کشورش را برعهده گرفت تا سال ۲۰۰۴ نیز در این جایگاه باقی ماند. او البته در این سمت چندان موفق نبود و آرژانیتن با هدایت او در جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن در همان مرحله مقدماتی از رقابت‌ها حذف شد.

بیلسا البته در جام جهانی ۲۰۱۰ هم حضور داشت و این بار هدایت تیم ملی شیلی را برعهده داشت و توانست این کشور را به مرحله یک هشتم نهایی برساند. بیلسا در تیم‌های اتلتیک بیلبائو و اسپانیول اسپانیا، لاتزیو ایتالیا، لیل و المپیک مارسی فرانسه، ولز سالزفیلد آرژانتین و همچنین اطلس مکزیک سابقه مربی‌گری دارد.

بیلسا همچنین توانست لیدز را پس از سالها در سال ۲۰۲۰ به لیگ برتر انگلستان بازگرداند و شناخت خوبی از فوتبال انگلستان دارد.

تیم‌های تحت هدایت این مربی ۶۶ ساله بیشتر با سیستم ۴-۱-۴-۱ بازی می‌کنند.

حقوق سالانه بیلسا حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو تخمین زده می‌شود.

روی ویتوریا

سرمربی پرتغالی از دسامبر ۲۰۲۱ و پس از جدایی از باشگاه اسپارتاک مسکو هدایت هیچ تیمی را عهده‌دار نبوده است. این مربی ۵۱ ساله نسبتا با فوتبال خاورمیانه آشنایی دارد چرا که چندین سال هدایت باشگاه النصر عربستان را برعهده داشته است. ویتوریا سابقه هدایت بنفیکا، ویتوریا گیمارش و پاکوش فریرا پرتغال نیز را در کارنامه دارد.

افتخارات: ویتوریا توانسته با النصر عربستان در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ قهرمان لیگ عربستان شود. او همچنین بنفیکا را ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ قهرمان لیگ پرتغال کرده است.

سیستم مورد علاقه این مربی پرتغالی ۴-۲-۳-۱ است.

حقوق سالانه ویتوریا حدود ۳ و نیم میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

کارلوس کیروش

سرمربی نام‌آشنای پرتغالی برای ایرانیان در این دوره دو کشور را از رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر محروم کرد. او که پس از جدایی از ایران به کلمبیا رفته بود، با کسب نتایج ضعیف از کار برکنار شد. کلمبیا هرچند پس از اخراج کیروش نتایج خوبی گرفت اما در نهایت نتوانست به جام جهانی صعود کند. مرد پرتغالی در ادامه به مصر رفت اما آنجا هم ناکام ماند و محمد صلاح و همبازیانش نمی‌توانند در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور داشته باشند.

کیروش که کارنامه او برای ایرانیان مشخص است، در دو جام جهانی اخیر هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشته است و آشنایی خوبی به فوتبال ایران دارد. او پس از عدم راهیابی مصر به جام جهانی از سمت خود کناره‌گیری کرد و در حال حاضر در دسترس است. دوران حضور او و سبک بازی دفاعی که تیم ملی در زمان حضور کیروش ارائه می‌داد انتقادات بسیاری را متوجه او و تیم ملی فوتبال ایران کرده بود. با این حال این پرتغالی ۶۹ ساله طرفداران مخصوص به خود را هم در ایران دارد.

افتخارات: او تقریبا هیچ قهرمانی در دوران مربی‌گری خود کسب نکرده و تیم‌های تحت هدایت او در رقابت‌های جام جهانی هرگز نتوانسته‌اند از دور مقدماتی صعود کنند.

حقوق سالانه کیروش حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو تخمین زده می‌شود.

فاتح تریم

مرد ترکیه‌ای که تقریبا تمام دوران حرفه‌ای خود را در کشورش بوده از ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ بیکار است. تریم پس از جدایی از گالاتاسرای دیگر هدایت تیمی را برعهده نداشته و او هم گزینه‌ای در دسترس است. تریم که چندین بار در مقاطع مختلف هدایت تیم ملی ترکیه را عهده دار بوده، سابقه نشست روی نیمکت تیم فوتبال آث میلان ایتالیا را هم در کارنامه دارد.

تریم ۶۸ ساله سیستم ۴-۱-۴-۱ را ترجیح می‌دهد. تریم در طی این سالها تقریبا به صورت مدام بین گالاتاسرای و تیم ملی ترکیه در رفت و آمد بوده و هدایت این دو را برعهده داشته است.

افتخارات: او در فصل ۹۹-۲۰۰۰ موفق شد گالاتاسرای را به عنوان قهرمانی جام یوفا برساند. همچنین ۸ بار با این تیم قهرمان لیگ ترکیه شده است.

حقوق سالانه تریم حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو تخمین زده می‌شود.

زوران مامیچ

زوران مامیچ آخرین بار حدود یک سال قبل و ۱۵ مارس ۲۰۲۱ روی نیمکت دینامو زاگرب نشسته و پس از آن هدایت هیچ تیمی را برعهده نداشته است.

این مربی کروات هم آشنایی خوبی با فوتبال خاورمیانه دارد چرا که سابقه هدایت العین امارات و همچنین الهلال و النصر عربستان را در کارنامه دارد.

افتخارات: مامیچ ۴ بار با دینامو قهرمان لیگ کرواسی شده و العین را یک بار هم به قهرمانی لیگ امارات رسانده است. مامیچ البته هرگز سابقه هدایت یک تیم ملی را برعهده نداشته است. در سال ۹۹ فدراسیون فوتبال امارات تا آستانه امضای قرارداد با مامیچ پیش رفت و قرار بود او هدایت تیم ملی فوتبال این کشور را برعهده گیرد اما در نهایت این قرارداد امضا نشد.

سیستم مورد علاقه این مربی ۵۰ ساله ۴-۲-۳-۱ است.

حقوق سالانه مامیچ حدود ۲ و نیم میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

ولادمیر پتکوویچ

سرمربی تیم ملی سوئیس در رقابت‌های یورو ۲۰۲۱ یکی دیگر از گزینه‌های در دسترس برای فدراسیون فوتبال ایران است. او که با تیم ملی سوئیس در یورو موفق شد فرانسه را با تمام ستارگانش حذف کند و در نیمه نهایی این رقابت‌ها در ضربات پنالتی مغلوب اسپانیا شد چند ماهی است که شغلی ندارد.

پتکوویچ پس از یورو ۲۰۲۰ از هدایت سوئیس کنار رفت و به عنوان مربی باشگاه بوردو فرانسه کار خود را آغاز کرد. این دوران البته چندان طولانی نبود و پتکوویچ در فوریه ۲۰۲۲ از سمت خود کنار رفت. پتکوویچ که بیشتر در باشگاه‌های سوئیسی مربی‌گری کرده سابقه نشستن روی نیمکت باشگاه لاتزیو ایتالیا را نیز در کارنامه دارد.

سیستم مورد علاقه پتکوویچ ۳-۴-۱-۲ است.

افتخارات: این مربی ۵۸ سال افتخارات چندانی ندارد و تنها یک بار توانسته در فصل ۲۰۱۸-۱۰۱۹ لاتزیو را عنوان قهرمانی جام حذفی ایتالیا برساند.

حقوق سالانه پتکوویچ حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو تخمین زده می‌شود.

منبع: یورو نیوز

ارسال نظر