|
کدخبر: 111965

نیمکت‌های لیگ برتر در آستانه انفجار

در روزهای اخیر آمار وحشتناک تغییر در کادر فنی تیم‌های لیگ برتری با جابه‌جایی ٣٦مربی حاشیه و بحث‌های ‌کارشناسی زیادی در فوتبال ایران به دنبال داشت.

فوتبال نیمکت‌های لیگ برتر در آستانه انفجار

در روزهای اخیر آمار وحشتناک تغییر در کادر فنی تیم‌های لیگ برتری با جابه‌جایی ٣٦مربی حاشیه و بحث‌های ‌کارشناسی زیادی در فوتبال ایران به دنبال داشت. این آمارهای تکان دهنده به‌خوبی معلوم کرد که در چرخه مربیگری فوتبال ‌باشگاهی ایران هیچ خبری از ثبات نیست و همین مسأله روند حرکت تیم‌ها را سینوسی کرده است. حالا جالب است بدانید برای ‌فصل بعد هم احتمالا شاهد تغییرات بسیار زیادی در کادر فنی تیم‌ها خواهیم بود و حداقل در بهترین شرایط فقط یحیی‌گل‌محمدی و ‌جواد نکونام در پرسپولیس و فولاد به کار خود ادامه می‌دهند و در ١٤ تیم دیگر احتمال تغییر مربی بسیار زیاد است‎.

یحیی، مطمئن از ماندن در پرسپولیس

یحیی گل‌محمدی وقتی از شهرخودرو جدا شد با پرسپولیس قراردادی یک‌ونیم ساله امضا کرد و حالا بعد از قهرمان کردن این تیم‌، ‌قطعا سال آینده هم هدایت سرخ‌ها را بر عهده خواهد داشت و احتمالا در چند سال آینده هم سرمربی پرسپولیس خواهد بود. حالا که ‌یحیی به پرسپولیس رفته هیچ تیمی سراغ او نخواهد رفت و تا وقتی خودش بخواهد و تیم خوب نتیجه بگیرد در این سمت باقی ‌خواهد ماند. مگر ای نکه سرمربی تیم ملی یا یک باشگاه خارجی شود که احتمال آن خیلی زیاد نیست‎.

قلعه‌نویی، به دنبال یک مدعی دیگر

امیرقلعه‌نویی با توجه به تیمی که در اختیار داشت و انتظاراتی که از او وجود دارد در لیگ نوزدهم اصلا نتایج خوبی نگرفت. سپاهان خیلی زودتر از حد انتظار از کورس قهرمانی با پرسپولیس عقب افتاد و حالا باز هم برای نایب‌قهرمانی و کسب ‌سهمیه باید با رقبا بجنگد. در هفته‌های اخیر هم رسانه‌های اصفهانی حملات کوبنده‌ای علیه او داشتند و دیروز هم خبر ‌درگیری‌اش با چند هوادار رسانه‌ای شد. همه اینها نشان می‌دهد که به احتمال بسیار زیاد او آخرین فصل حضور در سپاهان را ‌پشت سر می‌گذارد. اگر مس کرمان لیگ برتری شود گفته می‌شود که گزینه اصلی مدیران باشگاه ژنرال است. شایعاتی هم درباره ‌بازگشت به استقلال یا رفتن به شهر خودرو درباره این مربی مطرح شده است‎.

نکونام؛ استقلال یا...؟‌

جواد نکونام نتایج نسبتا خوبی در نخستین سال سرمربیگری فولاد خوزستان کسب کرده و طبق ادعای سعید آذری مدیرعامل این ‌باشگاه فصل آینده هم روی نیمکت این تیم خواهد نشست. البته او استاد تصمیمات غیر منتظره است، ولی خطری جایگاهش را ‌در اهواز تهدید نمی‌کند. البته شایعات رسانه‌ای نشان می‌دهد که پیشنهاد احتمالی از استقلال یا تراکتور می‌تواند نکونام را به فکر ‌جدایی از فولاد بیندازد. اما احتمال آن خیلی زیاد نیست‎.

تراکتور و نفت بومی می‌مانند؟

ساکت الهامی بعداز جدایی مصطفی دنیزلی هدایت تراکتور را بر عهده گرفت و تا به اینجا هم تیمش در رتبه دوم جدول قرار دارد ‌و احتمال این که سهمیه آسیایی بگیرد زیاد است. با شناختی که از زنوزی مالک تراکتور داریم او همه تلاش خود را می‌کند تا این ‌تیم را قهرمان ایران کند و طبیعی است که باز هم به سراغ نام‌های بزرگ‌تر برای هدایت تراکتور برای فصل بعد برود. پس ‌احتمال ماندن الهامی در تبریز خیلی کم است.

صنعت نفت آبادان با دراگان اسکوچیچ به یک تیم قدرتمند در لیگ تبدیل شده بود و ‌در کورس کسب سهمیه آسیایی قرار داشت. منتهی جدایی مربی کروات و کوچ او به تیم ملی ایران باعث شد که بهنام سراج ‌سرمربی تیم شود. نتایج بعدی اما زیاد چنگی به دل نزد و این تیم تا رتبه هفتم جدول سقوط کرد. پس طبیعی است که مدیران ‌باشگاه به فکر سرمربی خوب برای فصل بعد تیم خود باشند‎.

تارتار؛ دیگر وقت بزرگی است

مهدی تارتار در نیم فصل اول نتایج فوق‌العاده‌ای با نفت مسجد سلیمان گرفت اما شیوع کرونا و بحران اقتصادی این تیم را از ‌شرایط خوبی که داشت دور کرد. با این حال باز هم عملکرد نفتی‌ها با تارتار خوب بوده و بعید نیست که بخواهند به کار خود ‌ادامه بدهند. منتهی بحث اصلی اینجاست که خود تارتار آرزوهای بزرگ در سر دارد و احتمالا فصل بعد در یکی از تیم‌های ‌شناخته‌شده‌تر لیگ، مربیگری خواهد کرد‎.

ادامه ابهام‌ها درباره فرهاد مجیدی

درباره استقلال و فرهاد مجیدی ابهام زیاد است. قطعا خود فرهاد دوست دارد سال آینده هم نفر اول کادر فنی باشد. اما نتیجه‌ای ‌که استقلال تا پایان فصل خواهد گرفت و البته شرایط مدیریتی باشگاه در این زمینه تعیین کننده خواهد بود. فرهاد برای ماندن باید ‌در آسیا نتیجه خوبی بگیرد،‌ استقلال را قهرمان جام حذفی کند و در لیگ هم سهمیه آسیایی بگیرد. همه این کارهای بسیار سخت ‌که انجام شود،‌ تازه او دست بالا را خواهد داشت و باز هم معلوم نیست که سال آینده در استقلال خواهد ماند یا خیر. شواهد و ‌قرائن نشان می‌دهد که احتمال ماندن او خیلی کم است‎.

چهره‌های قدیمی برمی‌گردند؟

با استعفای غیر منتظره مجتبی سرآسیایی، باشگاه شهر خودرو همین حالا هم سرمربی ندارد و باید دید حمیداوی، مالک باشگاه ‌برای فصل بعد چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. محمود فکری در نساجی مازندران، لوکا بوناچیچ در ذوب‌ آهن،‌ ابراهیم صادقی در ‌سایپا، مجید جلالی در گل‌ گهر،‌ عبدالله ویسی در پیکان جای پای محکمی ندارند. با توجه به شرایط جدول احتمال سقوط آنها به ‌لیگ یک وجود دارد. هیچ کدام از این مربیان هم برای سال آینده ثبات کاری نخواهند داشت و احتمال این که در یک تیم دیگر ‌مربیگری کنند یا بیکار شوند زیاد است. شاهین شهرداری هم که تقریبا سقوطش قطعی شده و باید دید در لیگ یک با پاشازاده ‌ادامه می‌دهد یا خیر. علی کریمی،‌ علی دایی، علیرضا منصوریان،‌ فراز کمالوند،‌ خداداد عزیزی، حمید درخشان، فیروز کریمی و ‌فرهاد کاظمی چند مربی شناخته‌شده‌ای هستند که فعلا بدون تیم هستند و طبیعی است که هر باشگاهی که با مربی خود قطع همکاری ‌کند با یکی از این مربیان مذاکره می‌کند. علی کریمی همین حالا هم پیشنهادهایی از برخی تیم‌ها داشته و به آنها جواب ‌رد داده است. با این حال با نزدیک شدن به پایان فصل قطعا با اتفاقات مهمی در نیمکت تیم‌ها روبه‌رو خواهیم بود.

 

منبع: جام نیوز

ارسال نظر