|
کدخبر: 327511

تیر خلاص روسیه به ایلان ماسک / استارلینک را روی هوا زدند

روسیه روش‌های جدید و کارآمدتری را برای از کار انداختن سرویس استارلینک در اوکراین کشف کرده است.

فناوری تیر خلاص روسیه به ایلان ماسک / استارلینک را روی هوا زدند

اینترنت ماهواره‌ای یک نوع خدمات اینترنت محسوب شده که از طریق اتصال به یک ماهواره در فضا ارائه می‌شود. در این روش، ماهواره‌ها در مدار حول زمین قرار گرفته و اطلاعات اینترنتی به صورت بی‌سیم از کاربران دریافت و ارسال می‌شود.

خدمات اینترنت ماهواره‌ای عموماً در مناطقی که دسترسی به شبکه‌های زمینی محدود است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامل مناطق روستایی، مناطق دورافتاده، مناطقی با زیرساخت نیمه توسعه یافته، کشورهایی با زیرساخت شبکه ضعیف و حتی دریانوردان و مسافران است.

از مزایای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای می‌توان به پوشش گسترده‌تر نسبت به شبکه‌های زمینی، قابلیت دسترسی در مناطق دورافتاده و عدم نیاز به زیرساخت سیمی اشاره کرد. با این حال، برخی از محدودیت‌ها ممکن است شامل تأخیر در ارتباط (به دلیل فاصله بین ماهواره و کاربر)، محدودیت در حجم داده و هزینه‌های بالا باشد.

شرکت‌های مختلفی در سراسر جهان خدمات اینترنت ماهواره‌ای را ارائه می‌دهند که استارلینک مطرح ترینِ آن ها به شمار می رود. اسپیس‌اکس، با استفاده از منظومه‌ی استارلینک، خدمات اینترنت ماهواره‌ای را فراهم می‌کند. این منظومه شامل هزاران ماهواره کوچک است که در مدار پایین زمین قرار دارند و با فرستنده‌ها و گیرنده‌های زمینی همکاری می‌کنند.

استارلینک یک منظومه ماهواره‌ای است که توسط شرکت اسپیس‌اکس برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای با سرعت بالا در سراسر جهان ساخته شده است. این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل شده است که با فرستنده‌ها و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند.

هدف استارلینک ارائه دسترسی به اینترنت برای جوامعی است که به اینترنت پرسرعت یا قابل اتکا دسترسی ندارند، به ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده. همچنین می‌تواند به عنوان جایگزینی برای اینترنت کابلی یا DSL برای افرادی که سرعت یا پهنای باند کافی ندارند، استفاده شود.

استارلینک می‌تواند به مکان‌هایی در سراسر جهان که به اینترنت کابلی یا DSL دسترسی ندارند، خدمات ارائه دهد.

این درحالی است افزایش تداخلات این چنینی، ارتباطات را در مقاطع حساس مختل کرده است و یک تهدید بزرگ برای اوکراین به شمار می‌رود.

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته هنوز مشخص نیست روسیه چگونه پایانه های اینترنت ماهواره ای را مختل کرده است.

طبق گزارش موجود توانایی روسیه برای مختل کردن ارتباطات، توانایی اوکراین را در برقراری ارتباط، جمع آوری اطلاعات و همچنین انجام حملات پهپادی مختل کرده است. سربازان اوکراینی فاش کرده اند سرویس استارلینک مختل شده و همین امر توانایی آنها برای برقراری ارتباط سریع را کاهش داده و در نتیجه آنها مجبور هستند پیامک ارسال کنند و اطلاعات درباره مانورها یا حملات روسیه را به اشتراک بگذارند.

اختلال اینترنت ماهواره ای در سراسر جبهه شمال اوکراین تکرار و بیشتر اوقات با حملات روسیه مصادف شده است.

این درحالی است که با اختلالات جدید نخستین باری است که روسیه قابلیت دریافت ماهواره های استارلینک را به طور گسترده و مرتب مختل کرده است. اگر این روند ادامه یابد به تغییری تاکتیکی در درگیری منجر می شود که وابستگی اواکراین به فناوری اینترنت اسپیس ایکس را بیش از پیش نشان می دهد.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها