|
کدخبر: 321628

استفاده حداکثری از دستاوردهای دانش‌بنیانی در دستور کار است / بسترساز افزایش بهره‌وری در صنایع نفت و گاز کشور

بعد از سال ۱۳۹۰ با تشدید تحریم‌ها، دسترسی ما به اقلام راهبردی و استراتژیک در صنایع مختلف محدود شد. قبلا برای مقابله با تحریم‌ها از روش‌هایی همچون حل موضوع از طریق مذاکره یا دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده بودیم که نتیجه‌ای برای‌مان نداشت.

با محدودیت دسترسی کشورمان به اقلام راهبردی و تجهیزات استراتژیک موردنیاز صنایع، چاره‌ای جز این نداشتیم که به سمت اتکا به توان داخلی و دانش‌بنیانی کشور حرکت و بیانات مقام معظم رهبری را در این زمینه عملیاتی کنیم.

در همین راستا، طرح تولید بار اول توسط معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به اجرا گذاشته شد و مصوباتی در مجلس در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها داشتیم. شواهد نشان می‌دهد وزارت نفت بیشترین استفاده را از دستاوردهای تولید بار اول و دانش‌بنیانی کشور داشته است.

از طریق فعالیت بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه نفت و گاز و استفاده حداکثری از توان آنها، افزایش بهره‌وری را در برداشت از میادین شاهدیم و بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز توسط یک پیمانکار داخلی انجام شد. در این گزارش نظر سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را درباره جایگاه دانش‌بنیان‌ها در صنایع ایران به‌ویژه صنایع نفت و گاز می‌خوانید.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن اشاره به لزوم دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ کشور از جمله صنعت نفت و گاز تصریح کرد: آمارها حاکی از آن است که وزارت نفت بیشترین حجم قراردادها را در حوزه بومی‌سازی با شرکت‌های دانش‌بنیان، ذیل سازکار تولید بار اول داشته است. در همین ارتباط می‌توانیم به قرارداد ۵۰۰ میلیارد تومانی معاونت علمی‌فناوری ریاست‌جمهوری با وزارت نفت در راستای تولید اقلام راهبردی صنعت نفت و گاز و صرفه‌جویی از این محل که اخیراً امضا شد، اشاره کنیم.

وی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته وزارت نفت بیشترین استفاده را از محصولات دانش‌بنیانی در کشور داشته است. این سیاست‌گذاری صحیح به وزارت نفت کمک کرد که افزایش بهره‌وری در برداشت از میادین نفت و گاز داشته باشد و به پیشران اقتصادی کشور تبدیل شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور توضیح داد: ریل‌گذاری‌های صحیح و سیاست‌گذاری‌های درست در نهایت نتیجه می‌دهند و ما را به اهداف موردنظر می‌رسانند. دولت سیزدهم به‌جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات، سیاست فعال اتکا به خود و رفع نیازهای داخلی از طریق توان دانش‌بنیانی و نخبگانی کشور را به اجرا گذاشت که در نهایت نتیجه داد.

میرتاج‌الدینی گفت: صدور کاتالیست به روسیه و تجهیز پالایشگاه‌های فراسرزمینی در نتیجه اتکا به ظرفیت‌های داخلی و دانش‌بنیانی و اعتماد به توان داخلی میسر شد. با استفاده از تولیدات بار اول و دانش‌بنیانی در حوزه نفت و گاز توانستیم به صدور خدمات فنی-مهندسی به کشورهای دیگر بپردازیم و از طریق همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: دستاوردهایی که در بالا توضیح داده شد، حاصل فعالیت بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز بوده است. دستاوردهای این شرکت‌ها در کمک به بهبود بهره‌وری تولید تا تکمیل زنجیره ارزش تاثیر بسزایی داشتند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده اتکا به خود به‌جای چشم دوختن به کمک دیگران می‌تواند کارساز باشد. این موضوع در بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌خوبی تایید شد؛ به‌طوری که پس از چندین سال، در نهایت یک پیمانکار داخلی بهره‌برداری از این فاز را عملیاتی کرد. این دستاوردها قابل‌افتخار است و نشان می‌دهد سیاست اتکا به خود قابلیت اجرایی دارد و می‌تواند ما را به نتایج موردنظر برساند.

 

 

 

نویسنده: مرضیه توکل

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها