|
کدخبر: 308171

نصف جهان میزبان فناوران

فلسفه برگزاری نمایشگاه‌های فناورانه از آنجایی شکل گرفت که شرکت‌ها و صنایع مادر بتوانند از جدیدترین دستاوردهای فناورانه آگاه شوند و از نزدیک شاهد ارائه راه‌حل‌های شرکت‌های کوچک دانش‌بنیانی باشند.

در واقع این نمایشگاه‌ها بستری برای معرفی و گسترش محصولات شرکت‌های فناوری و دانش‌بنیان است و به عنوان یکی از عرصه‌های مهم در زمینه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های مادر شناخته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاهی کشور، نمایشگاه ملی نوآوری و فناوری (فن نما) است که قرار است از دهم تا دوازدهم مهرماه امسال در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شود. گفتنی است، یکصد شرکت در ۹ حوزه از جمله محیط‌زیست، هوشمندسازی، ساختمان صنایع وابسته، نفت و گاز و پتروشیمی، نوآوری و صنایع خلاق، فولاد، کشاورزی و امنیت غذایی، سلامت و فناوری زیستی و ماشین‌سازی از سراسر کشور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. برگزارکنندگان معتقدند هدف از برگزاری این نمایشگاه را شناسایی فناوری‌ها و برقراری ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری و مبادله دانش فناوری است که می‌تواند فرصتی برای معرفی و تجمع شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در نظر گرفته شود. صمت در گزارش پیش‌رو به اهمیت و نقش این نمایشگاه در توسعه و رشد اکوسیستم دانش‌بنیان پرداخته است.

حضور ۲۰ سرمایه‌گذار با رقمی بیش از ۵۰ میلیارد تومان در نمایشگاه ملی فن‌نما

سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با صمت گفت: بالغ بر ۲۰ سرمایه‌گذار با رقمی بیش از ۵۰ میلیارد تومان در نمایشگاه فن نما مشارکت خواهند داشت.مسابقات ملی ربایتک که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری آموزش پرورش برگزار خواهد شد، از رویدادهای جانبی نمایشگاه فن‌نما است که برای برندگان آن، جوایزی تا ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته است. از رویدادهای دیگر نمایشگاه فن‌نما، ماراتون بازی‌سازی شهر من با محوریت فرهنگ‌سازی و کمک به حل چالش‌های شهری است که به برندگان آن جایزه ۴۵ میلیون تومانی پرداخت خواهد شد.

برگزاری ۴۰ رویداد جنبی در نمایشگاه «فن نما»

ابراهیمی افزود: برگزاری ۴۰ رویداد همچون لیگ رباتیک، ماراتن بازی‌سازی رایانه‌ای و رویدادهای مختلف توانمندسازی در نمایشگاه «فن نما» پیش‌بینی شده است.در تلاش هستیم از پارک و فناوری ارمنستان، روسیه و هیات‌های تجاری مختلف در نمایشگاه فن نما حضور پیدا کنند، برگزاری پاویون‌های موضوعی و تخصصی همانند پاویون سرمایه‌گذاری، پاویون تجارت خارجی نیز از دیگر برنامه‌های جنبی است که با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط برقرار می‌کند.

فن نما دریچه رشد طبقه خلاق شهر

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان از فن‌نما به‌عنوان نمایشگاهی که با حضور صاحبان صنایع، بازرگانان، شرکت‌های دانش‌بنیان، دستگا‌ه‌های اجرایی، مدیران نهادها و خلاقان برگزار می‌شود نام برد و گفت: این نمایشگاه اهدافی نظیر معرفی محصولات و خدمات فناورانه، تعامل صنایع بزرگ با دانش‌بنیان‌ها، رشد طبقه خلاق شهر و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران و درنهایت تجاری‌سازی محصولات فناورانه نوین را پوشش می‌دهد به‌طوری‌که آن محصول یا روش جدید در بازار قابل‌دسترسی باشد را دنبال می‌کند.

نصوحی در گفت‌وگو با صمت از فن نما بعنوان دریچه رشد طبقه خلاق شهر نام برد و گفت: چه‌بسا راهکار ورود به دنیای کسب‌وکار امروزی فن‌آوری است و کلید فن‌آوری، تجاری‌سازی و ارزش‌افزوده ناشی از آن است. وی افزود: تجاری‌سازی نیز شامل فرآیند‌ای از قبیل ارزیابی بازار، طراحی محصول، مهندسی تولید، تکوین استراتژی بازاریابی و تامین سرمایه و آموزش نیروی کار می‌شود. قطعا طی کردن چنین مسیری در فضایی چون نمایشگاه، آسان‌تر و مفیدتر و مهم‌تر آنکه موجب آشنایی مخاطبان با این کالاها و ورود تدریجی آنها به بازارها می‌شود. با توجه به اهمیت چنین موضوعی و نقش نمایشگاه در فرآیند تجاری‌سازی محصولات فناورانه، وی در تشریح اهداف این نمایشگاه گفت: نمایشگاه فن‌نما با چند هدف اصلی برگزار می‌شود که نخستین و مهم‌ترین آن کمک به اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان است و اینکه در کنار آن یکسری ارتباطات شبکه‌ای در زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری شهر شکل بگیرد.

به عبارتی موضوع فن‌نما صرفا یک نمایشگاه نیست بلکه به‌غیراز بخش نمایشگاهی از بخش رویدادهای مالی و سرمایه‌گذاری و بخش رویدادهای آموزشی و ترویجی نیز برخوردار است.

وی ادامه داد: هم‌زمان با این اتفاق، یکسری از رویدادهای سرمایه‌گذاری هم مطرح است. این‌چنین که بخش‌هایی که دارای منابع مالی هستند مانند صندوق پژوهش و فناوری یا تعدادی از بانک‌ها که در حوزه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر تامین مالی می‌کنند رویدادهایی را در محل نمایشگاه داشته باشند که این موضوع منتهی به جذب سرمایه شود و یا آنکه مجموعه دانش‌بنیان‌ها برای تأمین سرمایه خود با این‌ها ارتباط برقرار کند.

نصوحی ادامه داد: به‌غیراز فضای نمایشگاهی و رویدادهایی که قرار است برای فن‌‌نما برگزار شود نشست‌هایی از جنس آموزش، در حوزه بحث‌های نوآوری و کارآفرینی و همچنین نشست‌های حاکمیتی در قانون جهش شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود و قرار است با حمایت اتاق بازرگانی یکسری مشاوره‌هایی انجام پذیرد. این اتفاق برای بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در تلاش هستند با مدیران صنایع ارتباط بگیرند بسیار مطلوب خواهد بود. همچنین فضاهای گفتمانی و تعاملاتی هم وجود دارد که مجموعه‌ها بتوانند ارتباطات موردنیاز را با یکدیگر برقرار می‌سازد.

وی تصریح کرد: رویدادی با موضوع مسابقه ملی رباتیک که در چهار لیگ مختلف برگزار می‌شود که دارای بخش دانش‌آموزی و دانشجویی است.

وی افزود: این مسابقات هم در ۳ روز پی‌درپی به‌طور هم‌زمان با رویداد بازی‌های یارانه‌ای، برگزارشده و نهایتا برندگان آن نیز مشخص می‌شوند؛ که به‌تدریج اطلاع‌رسانی لازم برای آگاهی‌رسانی به شهروندان انجام می‌گیرد.

حضور ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری در نمایشگاه ملی «فن‌نما»

سید امیر سامع، نایب‌رئیس شورا و رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه قرار است این نمایشگاه محفلی برای آشنایی کسب‌وکارها در حیطه‌های گوناگون باشد گفت: در جریان نمایشگاه فن‌نما ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری، صندوق پژوهش و فناوری استان را همراهی خواهند کرد و سعی می‌کنند که تا ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان برای سرمایه‌گذاری و منابع مالی برای کسانی که در این کسب‌وکارها هستند؛ تامین کنند. وی درباره روند شکل‌گیری و اجرای نمایشگاه فن‌نما گفت: پس از پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها و درخواست و احساس نیازی که در این حوزه داشتیم؛ خوشبختانه مدیریت شهری (شورای اسلامی شهر و شهرداری) جریانی را برای هماهنگی چنین رویدادی در چند ماه گذشته و با همراهی دستگاه‌های استان، دانشگاه‌ها، شرکت‌های نوآفرین، شرکت‌های دانش‌بنیان و همه کسانی که در این حوزه کسب‌و‌کاری فعالیت می‌کنند؛ برقرار و ایجاد کرد. نایب‌رئیس شورا و رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: نمایشگاه ملی فن‌نما ۲مسابقه هم دارد؛ مسابقه «‌بازی‌سازی رایانه‌ای» که دانشگاه اصفهان متولی این مسابقه است و همچنین مسابقه رباتیک که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود و برای کسانی تدارک دیده شده که در این حوزه فعالیت می‌کنند تا بتوانند در این مسابقات و لیگ‌ها شرکت کنند. سامع در ادامه بیان کرد: تا کنون بیش از ۷۵ شرکت‌ فناور و نوآفرین در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند و علاوه بر آن، اتاق بازرگانی و صنایع بزرگ استان هم در این رویداد مشارکت دارند. وی افزود: تعدادی مهمان خارجی از پارک‌های فناوری کشورهای همسایه نیز در این رویداد حضور خواهند داشت؛ همچنین انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان هم که به‌عنوان یکی از برگزارکنندگان اصلی مطرح است؛ در این رویداد نقش‌آفرینی می‌کند. به گفته وی، تلاش شده است همه کسانی که در کسب‌وکارهای اید‌ه‌محور و فناورانه فعالیت دارند، در کنار مدیران و مسئولان استان به هدف آشنایی در روند فعالیت‌های‌شان قرار بگیرند.

راهی برای بازارسازی محصولات دانش‌بنیان

مجید نادری‌نژاد، مدیرعامل شرکت مشعل پویا در گفت‌وگو با صمت گفت: نمایشگاه «فن نما» بسان دیگر نمایشگاه‌هایی که در زمینه معرفی محصولات دانش‌بنیان برگزار می‌شود، عرصه‌ای برای شناخت دانش‌بنیان‌ها از یکدیگر و و شناخت دقیق‌تر شرکت‌های مادر از فناوران و اکوسیستم دانش‌بنیانی در حوزه‌های خاص خود است. این شناخت در حوزه‌هایی کارآفرینی و پژوهشگری ابعاد مهم و موثری خواهد داشت.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به اینکه نمایشگاه «فن نما» در استان اصفهان برگزار می‌شود، نقش مهمی در به نمایان گذاشتن شرکت‌های دانش‌بنیانی که در استان اصفهان مستقر هستند، دارند و صنایع گوناگون بهتر و بیشتر می‌توانند خود را به یکدیگر معرفی کنند و محلی برای عرضه استاندارد محصولات‌شان است.

نادری‌نژاد با اشاره به اهمیت و نقش چنین رویدادهایی در انعقاد تفاهمنامه‌های بین صنایع گفت: بی‌شک نقش جدی در بستن تفاهمنامه‌های دو سر سود یکی از اهداف اصلی حضور دانش‌بنیان‌ها و دیگر شرکت‌ها از حضور در این نمایشگاه است. در یکی از حوزه‌هایی که وارد شدیم تاسیس پردیس «نفت و انرژی نصف جهان» است که با مشارکت شهرک علمی و تحقیقاتی احداث شده است و هر شرکتی که در این حوزه در اصفهان فعال است که تقریبا تعدادشان بالای ۱۵۰ شرکت است. قصد داریم در بستر این نمایشگاه از این شرکت‌ها دعوت کنیم که به عضویت این پردیس دربیایند تا همکاری نظام‌مندتری میان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی رخ بدهد. وی گفت: هدف، یافتن راه‌حل برای برخی از چالش‌ها است که بی‌شک می‌توان با کاوش این شرکت‌ها به شرکت مورد نظر دست یافت. بی‌شک تفاهمنامه‌هایی در آینده حوزه به امضا می‌رسد. خوشبختانه در این نمایشگاه می‌توان امید همکاری بین استانی به‌ویژه استان‌های اطراف را داشت. هدف یافتن فناوری قابل عرصه برای رفع مشکلات است. وی با اشاره به کارنامه قابل قبول دانش‌بنیان‌ها گفت: با توجه به شرایط فعلی دانش‌بنیان‌ها نیازمند حمایت‌های مالی دولت نیستند و خوب است حمایت در قالب تسهیل‌سازی بازار باشد؛ چراکه کمک‌های مالی دولت جز نابودی شرکت‌ها آورده دیگری در برندارد. نادری‌نژاد افزود: هدف بازار‌سازی و توسعه محصولات دانش‌بنیان است و انتظار می‌رود دولت تسهیلاتی در این حوزه ارائه دهد.

دانش‌بنیان‌ها پاک‌تر از همیشه

غلامرضا اخوان، مدیرعامل شرکت داروسازی رها و فعال دانش‌بنیان در گفت‌وگو با صمت گفت: با توجه به اینکه اصفهان یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است، چند دهه‌ای می‌شود که مردم این استان متحمل آثار زیانبار انتشار آلاینده‌های صنعتی شده‌اند. با اینکه رشد شرکت‌های بزرگ صنعتی کمک شایسته‌ای به استقلال و خودکفایی کشور کرده‌اند اما از یک سو بلای جان مردم این استان شده‌ است چراکه تعداد روزهای هوای پاک سال به سال کمتر می‌شود و به مراتب هوای اصفهان از تهران که یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران است، آلوده‌تر شده است. بی‌شک تمامی این آثار زیست‌محیطی به استقرار انواع صنایع در استان اصفهان بر می‌گردد.

دانش‌بنیان‌ها اشتغالی سبز برای محیط‌زیست

وی گفت: توسعه این صنایع برای مردم ساکن در استان اصفهان مضر است و امروز وقت آن رسیده که به دنبال واحدهایی با فناوری بالا نظیر دانش‌بنیان برویم؛ چراکه فناوری و دانش خود راهکاری برای کاهش آلایندگی صنایع است و اغلب به عنوان اشتغال سبز شمرده می‌شود. ثابت شده است که اغلب شرکت‌های داروسازی جزو صنایع سبز به شمار می‌روند. گفتنی است، بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی دنیا از سیستم‌های تاسیساتی بسیار پیشرفته برخوردارند و هیچ‌گونه آلودگی در اطراف آنها یافت نشده است.

انفجار صنعتی در اصفهان

به گفته وی، به طور قطع وجود دانشگاه‌های صنعتی و قرارگیری اصفهان در مسیر بینابین دیگر استان‌ها به عنوان شاه‌راه مبادلاتی دلیل دیگری برای انفجار صنعتی این استان است.

اخوان گفت: با توجه به تعداد بالای فارغ التحصیلان و وجود دانشگاه‌های مهم صنعتی و علمی همچنین تعداد بالای شرکت‌های دانش‌بنیان، باید کاری کنیم که نه تنها نگذاریم صنایع آلوده‌کننده رشد پیدا کنند، بلکه باید با گسترش و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از این میزان آلودگی بکاهیم. در واقع باید با هدف استفاده و بهره‌گیری از انرژی فناوران و دانش‌بنیان و حتی فارغ التحصیلان رشته‌های معتبر که اغلب بانو هستند، نهایت استفاده را در صنعت و تولید ببریم.

زاینده‌رود قربانی صنعتی شدن

این فعال دانش‌بنیان گفت: برای نجات مردم استان اصفهان از ابتلا به انواع بیماری‌های متاثر از انتشار آلاینده‌ها و برای بقای این استان به گونه‌ای که زندگی در آن جریان یابد، باید به سمت دانش‌بنیان شدن برویم. به اعتقاد من برگزاری نمایشگاه‌ «فن‌نما» می‌تواند بستری برای اشاعه اهداف و نگرش‌های گفته شده باشد. به گفته وی، اگر تمام پروژه‌هایی که منجر به خشک شدن زاینده‌ رود شدند، را مسکوت می‌شدند، امری بجا بود چراکه اقتصاد با گردشگری راه نجاتی داشت و می‌توانست سالیان طولانی هزاران توریست را به کشور بکشاند. علاوه بر آن تاثیر جدی در سلامت روح و روان مردم دارد. اما بی‌برنامگی‌ها باعث شده است سرمایه‌های زیست محیطی نابود شود.

از علم ثروت‌اندوزی کنیم

وی با اشاره به اینکه افزایش اشتغال باید در شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق بیفتد و به‌تدریج به سمت فناوری‌های های‌تک برویم گفت: باید اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود نه در صنایع آلوده ساز و به توسعه شرکت‌های با رویکرد سبز با تسهیلات مهم بپردازیم. از آنجایی که شرایط نامناسب زیستی در اصفهان منجر به مهاجرت شمار زیادی از شهروندان اصفهانی شده است، خوب است اندوخته‌های علمی پژوهشگران را تبدیل به ثروت کنیم. بی‌شک این از توان دانش‌بنیان‌ها بر می‌آید. اخوان با اشاره به شمار زیاد فارغ‌التحصیلان بیکار گفت: متاسفانه امروز در استان اصفهان نظیر دیگر استان‌های کشور تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های داروسازی بیشتر از کارگران ساده است. بنابراین رشد دانش‌بنیان‌ها به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات در استان اصفهان امری حیاتی است. نباید دل به توسعه صنایع فولاد و ذوب آهن خوش کرد. بی‌شک نمایشگاه «فن‌نما» فرصت خوبی برای اشاعه چنین اطلاعاتی است. باید کاری کنیم شرکت‌هایی که از فناوری بالا برخوردارند، بیشتر رشد کنند.

سخن پایانی

به گفته کارشناسان، رویکرد نمایشگاه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است و در این راستا، تلاش شده فضایی که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد، قیمتی مناسب داشته باشد یا حتی در بعضی موارد فضاها به صورت رایگان در اختیار بعضی شرکت‌ها قرار داده شود، البته بزرگ‌ترین حمایت از دانش‌بنیان‌ها و جریان فناوری، خرید محصولات آنها و روند شبکه‌سازی کلی نمایشگاه است. بی‌شک تبادل فناوری در چنیـن رویـدادهایی موجـب رشـد و توسعـه اکـوسیستـم نــوآوری در کشـور خواهد بـود بـرگـزاری نمایشـگاه «فن‌نما» در قلب صنعت ایران و استان اصفهان اقدامی رو به جلو برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و کاهش آلایندگی است. امیـد اسـت با حمایت‌های زیرساختی، بنای دانش‌بنیان شدن صنعت در کشور نهادینه شود./صمت

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها