|
کدخبر: 291833

آیا امکان سوءاستفاده از چت جی پی تی وجود دارد؟

هوش مصنوعی که درواقع نوعی شبیه‌ساز هوش انسانی برای کامپیوتر است، روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود. پیشرفت در فناوری سبب شده‌است که شاهد توسعهٔ محصولات جذابی در رابطه با هوش مصنوعی باشیم. یکی از مدل‌های هوش مصنوعی که در ماه‌های گذشته بسیار موردتوجه قرار گرفته‌است، یک چت‌بات به نام Chat GPT است. جالب است که بدانید این تکنولوژی توسط شرکت OpenAI توسعه یافته‌است که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن است. نکتهٔ قابل‌توجه در رابطه با GPT این است که این چت‌بات با این‌که ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد، اما همچنان در ابتدای راه است، بنابراین وجود یک‌سری از محدودیت‌ها و معایب در آن طبیعی است. یکی از ایراداتی که به این فناوری وارد شده‌است، امکان موردسوءاستفاده قرار گرفته‌شدن توسط هکرها و نرم‌افزارهای مخرب است. توسعه‌دهندگان چت جی بی تی امیدوارند که در نسخه‌های بعدی این پلتفرم، خبری از ایرادات کنونی نباشد. با ما همراه باشید تا دربارهٔ نحوهٔ عملکرد و محدودیت‌های GPT بیشتر بدانید:

چت-بات

نحوهٔ عملکرد چت بات GPT

نکتهٔ مهم و قابل‌توجهی که چت بات جی پی تی را از سایرین جدا می‌کند، این است که این بات یک نمونهٔ اولیه از چت‌بات دیالوگ‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی است. درواقع GPT می‌تواند زبان طبیعی انسان را متوجه شود و متون نوشتاری بسیار دقیقی شبیه انسان تولید کند. به‌بیان‌دیگر، این پلتفرم مکالمه‌ای را با کاربر شروع می‌کند و از طریق آن مکالمه، به پاسخ دادن به سؤالات مخاطب می‌پردازد که این قابلیت را می‌توان یک انقلاب عظیم درزمینهٔ هوش مصنوعی محسوب کرد.

دربارهٔ نحوهٔ عملکرد آن باید بگوییم که با مدل زبان برنامه‌نویسی بزرگ یا LLM پشتیبانی می‌شود. نسخهٔ LLM ربات، GPT-3 نام دارد که با 175 میلیارد پارامتر، یکی بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های زبانی دنیاست. برای راه‌اندازی این ربات، لازم بود تا به‌وسیلهٔ کدنویسی، از مقادیر زیادی متن برای توسعه استفاده کند که این متن‌ها درنهایت همان پاسخ‌هایی هستند که در هنگام مکالمه ردوبدل می‌شوند.

جالب است که بدانید چت ربات جی پی تی، بر روی مجموعه متنی توسعه داده شده‌است که بیش از ۸ میلیون سند و ۱۰ میلیارد کلمه دارد. اساس طراحی این پلتفرم به نحوی است که تمام کلمات و اسناد را موردپردازش قرار می‌دهد که درنتیجهٔ آن، مکالمه‌ای آغاز می‌شود. گمانه‌زنی‌ها در رابطه با آیندهٔ این چت ربات حاکی از آن است که به‌زودی و با ارتقای قابلیت‌های خود، بتواند جایگزین بسیاری از مشاغل بشود. حتی اگر جایگزینی به‌صورت کامل اتفاق نیفتد، استفادهٔ Chat GPT به‌عنوان دستیار مجازی مشاغل بسیار پرکاربرد خواهد شد که استفاده از آن، سبب رشد و ارتقای کسب‌وکارها می‌شود.

چت-بات۱

آیا امکان سوءاستفاده از چت جی پی تی وجود دارد؟

دانستیم که چت جی بی تی یکی از فناوری‌های خارق‌العادهٔ هوش مصنوعی است که براساس گفت‌وگو با کاربر، اطلاعات را پردازش و در اختیار وی قرار می‌دهد. به‌نحوی‌که فرد احساس کند با یک انسان در حال مکالمه است. با این‌که این ویژگی فوق‌العاده به نظر می‌رسد، اما نمی‌توان امکان وجود معایبی را نیز در آن کتمان کرد. یکی از ایرادات اساسی که به چت GPT وارد شده‌است، این است که امکان تولید محتوای هرزنامه دارد. البته توسعه دهنگان آن اعلام کرده‌اند که این ربات به نحوی برنامه‌ریزی شده‌است که موردسوءاستفادهٔ هکرها قرار نگیرد.

بااین‌حال این احتمال به‌صورت قوی وجود دارد که هکران و مهاجمان سایبری از امکانات بی‌نظیر این چت بات به نحوی سوءاستفاده کرده و از آن به جهت تولید ایمیل‌های فیشینگ و هرزنامه بهره ببرند. درواقع این مورد یکی از ایرادات مهم و اساسی است که موردانتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته‌است، اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و نگرانی‌ها را برای ساخت یک ربات جعلی توسط هکرها و از طریق این ربات، ادامه‌دار کرده‌است. این موضوع درنهایت می‌تواند سبب کسب اطلاعات محرمانهٔ کاربرها شود. بااین‌حال استفاده از Chat GPT بسیار پرطرفدار شده‌است. به شکلی که بیش از 100 میلیون کاربر در حال استفاده از خدمات بی‌نظیر آن هستند.

سایر محدودیت‌های Chat GPT چیست؟

با این‌که قابلیت‌های چشمگیری درزمینهٔ ارتقای هوش مصنوعی و چت بات GPT وجود دارد، باز باوجوداین نمی‌توان از سری محدودیت‌های آن صرف‌نظر کرد. همان طور که در مقاله "بررسی مزایا و معایب Chat GPT" گفته شد، یکی از معایبی که این ربات دارد، این است که بر طبق آموزشی که دیده‌است، به پاسخ دادن به سؤالات کاربران می‌پردازد. درحالی‌که ممکن است که این پاسخ‌ها اشتباه باشند. به‌علاوه امکان تولید پاسخ‌هایی مبتنی بر منابع غیرعلمی وجود دارد که این ویژگی کیفیت پاسخ‌ها و متن‌های ایجادشده را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی دیگر از ایراداتی که به این چت‌بات وارد شده‌است، این است که پاسخ سؤالات مبهم را براساس حدسیات ارائه می‌دهد که ممکن است قابل‌قبول نباشند. از دیگر معایبی که این ربات دارد، محدودیت داده است. درواقع GPT تمام داده‌های مربوط تا سال 2022 را پردازش می‌کند و نمی‌تواند اطلاعات به‌روزی را ارائه دهد. از سری محدودیت‌های دیگر این ربات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازهٔ پایگاه داده

این ربات باوجود پایگاه دادهٔ بزرگی که دارد، در برخی از مواقع نمی‌تواند زبان‌ها، تجربیات و تنوع فرهنگی را در زمان واقعی درک کند. نتیجهٔ آن هم ارائه پاسخ‌های خارج از چهارچوب و غیرمنطقی است.

  • مدل از پیش آموزش‌دیده

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، GPT یک مدل مبتنی بر الگوریتم‌های یادگیری ماشینی است که از طریق داده‌ها، آموزش داده می‌شود. ازآنجایی‌که آموزش‌ها ممکن است نادرست یا مغرضانه باشند، بنابراین تأیید صحت پاسخ‌ها کمی مشکل است. به‌نوعی خود کاربر باید پاسخ را تأیید یا تکذیب کند که این کار بسیار وقت‌گیر و غیرحرفه‌ای است.

  • منابع فشرده

این مدل از منابع زیادی پشتیبانی می‌کند. با این‌که این ویژگی از سویی یک مزیت محسوب می‌شود، اما ممکن است یک محدودیت برای دستگاه‌های تلفن همراه یا برخی از دستگاه‌های کم‌مصرف محسوب شود.

چت-بات۲

سخن پایانی

Chat GPT یک نسخهٔ حرفه‌ای از هوش مصنوعی است که با قابلیت‌هایی که دارد، می‌تواند پاسخ‌های انسان‌گونه در جواب سؤالات ارائه کند. با این‌که وجود این ویژگی بی‌نظیر به نظر می‌رسد، اما نمی‌توان وجود محدودیت‌های آن را نادیده گرفت. یکی از مواردی که بسیار چالش‌برانگیز شده‌است، توانایی این ربات در ارائه محتوای هرزنامه است که انتظار می‌رود به‌زودی موردبررسی توسعه‌دهندگان ربات جی بی تی قرار بگیرد.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها