|
کدخبر: 291804

بررسی مزایا و معایب Chat GPT

اگر به اخبار دنیای مجازی علاقه‌مند باشید، حتماً دربارهٔ Chat GPT اخباری شنیده‌اید. چت جی بی تی درواقع یک ربات چت بات است که می‌توانید از طریق مکالمه با آن، به اطلاعات مختلفی دسترسی پیدا کنید. شرکت سازندهٔ این ربات، شرکت OpenAl است که بر روی پروژه‌های هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. بسیاری از افراد بر این باورند که ساخت این ربات یک انقلاب عظیم در حوزهٔ هوش‌های مصنوعی بوده‌است که در آینده نیز پیشرفته‌تر خواهد شد. کاربران زیادی این تصور را دارند که ربات GPT در آیندهٔ نزدیک می‌تواند شیوهٔ تعامل انسان با کامپیوتر و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات را تغییر دهد.

در این مقاله قصد داریم دربارهٔ ویژگی‌های این ربات صحبت کنیم. ما را تا انتها همراهی کنید:

چت-جی-پی-تی

Chat GPT چیست؟

چت جی بی تی یک ربات Chat Bot است که با استفاده از تحلیل هوش مصنوعی، به سؤالات مختلف کاربران پاسخ می‌دهد و حتی می‌تواند پاسخ‌های خود را اصلاح کند. در حقیقت این ربات این امکان را به کاربر ارائه می‌کند تا پاسخ پرسش‌های خود را در حوزه‌های مختلف بیابند. قسمت جالب‌تر ماجرا اینجاست که این ربات پاسخ بیشتر پرسش‌های شما را تنها در عرض چند ثانیه ارائه می‌دهد. این ویژگی جذاب به کمک کسب‌وکارها آمده‌است تا بتوانند اطلاعات ارزشمندی را به مشتریان خود ارائه کنند.

این ربات از تکنیک‌های پیشرفته‌ای برای پاسخ‌ دادن استفاده می‌کند که گویی جواب‌ها را یک انسان ارائه کرده‌است. درواقع شیوهٔ پرسش و پاسخ با این ربات بیشتر شبیه یک مکالمهٔ دوستانه است. گسترش این تکنولوژی تغییرات گسترده‌ای را در صنایع مختلف ایجاد می‌کند. نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که این ربات با موتورهای جست‌وجوگر تفاوت دارد. درواقع موتورهای جست‌وجوگر تلاش می‌کنند تا بهترین پاسخ را در بین سایت‌های مختلف به شما ارائه دهند. این در حالی است ربات GPT طوری برنامه‌ریزی شده‌است که ابتدا تمامی پاسخ‌ها را بررسی می‌کند و درنهایت به شکل محاوره‌ای و دوستانه به ادامهٔ مکالمه می‌پردازد. در مدت کوتاهی که این ربات ارائه شده‌است، توانسته است جایگاه خوبی در بین کاربران پیدا کند.

چت-جی-پی-تی۱

مزایای Chat GPT چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، ربات GPT به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که بتواند با کاربران ارتباط بگیرد و به گفت‌وگو با آن‌ها بپردازد و پاسخگوی سؤالات آن‌ها باشد. از مهم‌ترین مزایای این ربات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ربات GPT علاوه‌بر درک مسائل نوشتاری، می‌تواند بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی را متوجه بشود که این ویژگی درنهایت به حل مسائل چالش‌‌برانگیز کدنویسی کمک زیادی می‌کند.

  • از دیگر ویژگی‌های این ربات می‌توان به امکان صحبت و مکالمه از طریق هوش مصنوعی اشاره کرد. به‌نحوی‌که پاسخ‌های دریافت‌شده در مکالمه، بسیار شفاف و صریح و هم‌چنین قانع‌کننده هستند.

  • هوش مصنوعی ربات از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند. این ویژگی برای افرادی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند، بسیار کارآمد است.

  • از دیگر مزایای استفاده از این ربات، رایگان بودن آن است. البته فراموش نکنید که برای شروع مکالمه، نیاز به ثبت شماره تلفن خواهید داشت.

  • این ربات رباتی همه‌کاره است که می‌تواند فرایند کارهای مختلفی مانند تولید محتوا و مسائل مربوط به توسعهٔ نرم‌افزار را بسیار ساده و قابل فهم کند.

  • استفاده از این ربات از جنبه‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا کارهای خود را به نحو بهتری انجام دهید. اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید، استفاده از این ربات می‌تواند به شما کمک کند تا حرفهٔ خود را ارتقا دهید.

چت-جی-پی-تی۲

معایب Chat GPT چیست؟

با معرفی و ارائه ربات GPT به کاربران، بسیاری از افراد به استفاده از آن مشتاق هستند، اما ازآنجایی‌که ایران در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، دسترسی و استفاده از آن برای شهروندان ایرانی به یک معضل تبدیل شده‌است. کاربران ایرانی که قصد استفاده از این ربات را دارند، باید این کار را با استفاده از VPNهای آی پی ثابت یا شماره‌های مجازی انجام دهند. در ادامه سایر معایب و مشکلات این ربات را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • لحن قانع‌کنندهٔ ربات

یکی از ایراداتی که به ربات چت بات جی بی تی وارد شده‌است، این است که این ربات لحن بسیار قانع‌کننده‌ای دارد. حتی زمانی که در حال ارائه پاسخ‌های اشتباه است.

  • عدم ارائه جواب صحیح

گاهی پیش می‌آید که پاسخ‌های ربات اشتباه است. تشخیص اشتباه بودن یا نبودن پاسخ‌های ارائه‌شده بر عهدهٔ کاربر است که این امر می‌تواند زمان زیادی را از مخاطب بگیرد.

  • هنگ کردن ربات

در برخی از موارد دیده شده‌است که ربات در ارائه برخی از پاسخ‌ها هنگ می‌کند و نمی‌داند که چطور باید به سؤال شما جواب بدهد، بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که پاسخ‌های نادرستی را ارائه دهد.

  • ارائه الگوهای تکراری در پاسخ

 اگر چند بار از این ربات استفاده کرده باشید، متوجه خواهید شد که از الگوهای تکراری برای ارائه پاسخ به سؤالات شما استفاده می‌کند. چنین موضوعی درنهایت منجر به ساخت محتوا و پاسخ‌های تکراری خواهد شد.

  • تأخیر در پاسخگویی

زمانی که افراد زیادی به‌طور هم‌زمان از این ربات استفاده می‌کنند، ربات هنگ کرده و با تأخیر زیاد به کاربران پاسخ می‌دهد. گاهاً دیده شده‌است که فرایند ثبت‌نام برای شروع مکالمه با Chat GPT بیشتر از 3 ساعت طول کشیده است که این موضوع نارضایتی کاربران را درپی داشته است.

  • ارائه نسخه آزمایشی

همان‌طور که می‌دانید، این ربات به‌تازگی شروع به فعالیت کرده‌است و هنوز به شکل نهایی خودش نزدیک نیست که این موضوع می‌تواند سبب ارائه پاسخ‌های نادرست، تکراری و وجود باگ شود.

سخن پایانی

 Chat GPT ابزاری است که به زودی استفاده از آن در شرکت‌های مختلف بسیار رایج خواهد شد. با این‌که مدت زمان زیادی از ارائه این ربات نگذشته است، اما گمانه‌زنی‌های زیادی حکایت از این دارد که در آینده‌ای نزدیک، ربات جی بی تی می‌تواند جایگزین بسیاری از مشاغل بشود و همچنین به نوعی دستیار مجازی کسب‌وکارها محسوب شود. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که استفاده از این ربات را در آینده بسیار پرکاربردتر خواهد کرد، توانایی GPT در حل مسائل مختلف است. همچنین توانایی این ربات در پشتیبانی از زبان‌های مختلف، استفاده از آن را افزایش خواهد داد. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی استفاده از این ربات چیست؟

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها