|
کدخبر: 291685

مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک ؛ کدام ارز دیجیتال برای خرید بهتر است؟

اتریوم-کلاسیک

اتریوم نامی شناخته شده در بازار ارزهای دیجیتال است. این رمز ارز پس از بیت کوین، دومین مارکت بزرگ محسوب شده و بیش از 200 میلیارد دلار پول در بازارش گردش می‌کند. عده‌ای حتی از احتمال تصاحب تخت پادشاهی توسط اتریوم صحبت می‌کنند. حال با جستجو بین بی‌شمار رمز ارز موجود در اکوسیستم وسیع کریپتو، میان گزینه‌های دارای مارکت کپ میلیارد دلاری، موردی به نام اتریوم کلاسیک را خواهید دید. حال سوال اینجاست؛ آیا بین اتریوم و اتریوم کلاسیک ارتباطی وجود دارد، یا این فقط یک تشابه اسمی است؟ از دو رمز ارز نام‌برده، کدام برای خرید و سرمایه‌گذاری بهتر است؟

بد نیست بدانید اتریوم کلاسیک یک هاردفورک از اتریوم است، پس این دو کاملا نامرتبط به یکدیگر نیستند، اما اکنون پروژه‌هایی مستقل محسوب می‌شوند. برای درک بهتر این مقایسه بد نیست کمی با مفهوم هاردفورک آشنا شوید. به این ترتیب متوجه دلیل ظهور اتریوم کلاسیک خواهید شد. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بهتر قادر به پیش‌بینی آینده رمز ارز نام‌برده باشید. گفتنی است اتریوم و اتریوم کلاسیک در صرافی‌های ارز دیجیتال به ترتیب با نمادهای ETH و ETC شناخته می‌شوند.

اتریوم کلاسیک هاردفورکی از اتریوم است

پروژه‌های مبتنی بر فناوری بلاک چین ساختار غیرمتمرکز دارند، یعنی یک موجودیت متمرکز مثل یک فرد یا یک شرکت روی آن‌ها کنترل کامل نداشته و به دست گروهی از اعضا اداره می‌شوند. ساختار اتریوم را در نظر بگیرید. این شبکه متشکل از تعداد زیادی کامپیوتر پراکنده در سراسر دنیا (اصطلاحا نود یا گره) است. آن‌ها در تعیین چگونگی اداره نتورک دخالت دارند و نظرات خود را اعلام می‌کنند. پس از تصمیم‌گیری گروه از توسعه‌دهندگان درباره پیاده‌سازی یک‌سری تغییرات، گره‌ها قادر به عدم پیروی خواهند بود، اتفاقی که در سال 2015 مسبب تولد اتریوم کلاسیک شد. تا قبل از آن فقط خرید و فروش اتریوم در صرافی‌ها مرسوم بود،‌ اما اکنون یک ارز دیجیتال مشابه هم وجود دارد.

بعد از هک گسترده یکی از پروتکل‌های ساخته شده روی اتریوم درست در اولین سال راه‌اندازی این بلاک چین، عده زیادی تصمیم گرفتند به وسیله برگرداندن تراکنش‌های مربوط به ارزهای سرقت‌شده، سرمایه مالباختگان را به آن‌ها برگردانند، اما به عقیده برخی از اعضای انجمن غیرمتمرکز اتریوم، این کار برخلاف اصل و اساس کریپتو بود. به همین دلیل این گره‌ها از اعمال تغییرات خودداری کردند و تصمیم گرفتند تا شبکه‌ای مستقل راه‌اندازی کنند. این نتورک اکنون با نام اتریوم کلاسیک شناخته می‌شود. به عبارتی اتریوم کلاسیک همان پروژه اولیه است، بدون این‌که تراکنش‌های مربوط به وجوه مسروقه درونش معکوس شده باشند. اما اتریوم ورژن جدیدی است که داخل بلاک چینش تراکنش‌های هکرهای ماجرای سال 2015 وجود ندارد.

اتریوم-کلاسیک۱

به‌طور کلی تغییرات در سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین به دو دسته پیش – سازگار و پیش – ناسازگار تقسیم می‌شوند. اگر یک آپگرید پیش – سازگار باشد، گره‌هایی که آن را دریافت نکرده‌اند قادر به برقراری تعامل با گره‌های دریافت‌کننده خواهند بود. در ارتباط با موارد پیش – ناسازگار مثل تغییری که سبب تولد اتریوم کلاسیک از دل اتریوم شد، نودهای دریافت‌کننده آخرین تغییرات دیگر نمی‌توانند با گره‌های دارای ورژن قبلی ارتباط برقرار کنند. در نتیجه نتورک به دو دسته تقسیم خواهد شد. اگر تعداد کامپیوترهای مایل به عدم دریافت آپگرید زیاد باشد، آن‌ها می‌توانند یک همکاری شکل بدهند و شبکه‌ای جدید ایجاد کنند.

اتریوم کلاسیک شبکه‌ای متروکه است

اگر ارز دیجیتال ETC را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید و در پی خرید اتریوم کلاسیک هستید، ابتدا باید یک حقیقت را به خود گوشزد کنید؛ اتریوم کلاسیک با وجود داشتن ویژگی‌های اولیه اتریوم نظیر امکان ساخت قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیرمتمرکز، پابه‌پای اتریوم توسعه نیافته و اکنون بلاک چینی عاری از پروتکل‌ها، پلتفرم‌ها و بازی‌های غیرمتمرکز است. با توجه به نبود برنامه‌ای برای توسعه بستر، برنامه‌نویسان دلیلی برای حضور در اینجا نمی‌بینند، مخصوصا وقتی اکوسیستم‌های قدرتمند، به‌روز و در حال رشدی همچون اتریوم وجود دارند.

البته یک همبستگی قیمت بین ارزهای ETH و ETC وجود دارد؛ طی سال‌های اخیر، بعد از رشد‌های قابل توجه قیمت ارز اتریوم، اتریوم کلاسیک هم حرکتی رو به جلو داشته است. اما مهمترین حرکت صعودی اتریوم کلاسیک، با وجود این که در بازار خرسی و زمستان کریپتو قرار داشتیم، مربوط به تابستان 1401 است. از چند ماه مانده به اجرای هاردفورک مرج شبکه اصلی Ethereum، ماینرهای آن رفته‌رفته به Ethereum Classic مهاجرت کردند. علت، تغییر مکانیزم اجماع نتورک اصلی از PoW به PoS بود، جایی که دیگر به ماینرها نیازی نیست. از آن‌جایی که اتریوم کلاسیک هنوز مبتنی بر مکانیزم PoW و الگوریتم هشینگ ETHash است، دستگاه‌های استخراج‌کننده اتریوم با آن سازگاری دارند.

اتریوم-کلاسیک۲

در نتیجه این مهاجرت، تعداد اعضای شبکه نام‌برده به شدت افزایش یافت و هش ریت آن به‌شکلی نجومی صعود کرد که هر دو از نظر فاندامنتال عواملی مثبت تلقی می‌شوند. نتیجه را در قیمت رمز ارز ETC دیدیم. سرمایه‌گذاران در این ارز دیجیتال قبل از شروع روند صعودی آن، به سودهای هنگفتی رسیدند، اما بعید می‌دانیم اتفاقی مشابه، حداقل در آینده‌ای نزدیک، دوباره رخ بدهد، به‌طوری که ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک بدون توجه به رفتار کل بازار رشدی نجومی را تجربه کند.

اتریوم آینده‌دار است

اتریوم پروژه‌ای آینده‌دار است. اگرچه طی سال‌های اخیر تعداد زیادی شبکه بلاک چینی با هدف گرفتن سهم آن در زمینه‌های مختلف اعم از قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، بازی‌های غیرمتمرکز، سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز، پروتکل‌های دیفای، توکن‌های غیرمثلی (NFT)، متاورس‌ها و دیگر حوزه‌ها ظهور کرده‌اند و برخی نظیر سولانا تا حد قابل توجه موفق بوده‌اند، اما همچنان در تمام عرصه‌های اشاره‌شده اتریوم با اختلاف پیشتاز است. از طرفی برنامه‌هایی برای بهبود مشکلاتش مخصوصا از نظر مقیاس‌پذیری وجود دارند، به همین دلیل رفته‌رفته بهانه‌های توسعه‌دهندگان برای استفاده از سایر اکوسیستم‌ها از بین خواهند رفت.

برخلاف بیت کوین، اتریوم صرفا یک ارز دیجیتال نیست، بلکه بستری برای ایجاد انواع برنامه‌ها نظیر مواردی که در بالا نام بردیم، ایجاد کرده است. حال در این شبکه یک ارز دیجیتال هم وجود دارد که می‌تواند وسیله‌ای برای انتقال یا ذخیره ارزش باشد. پس اتریوم ضمن داشتن کارکردی مشابه بیت کوین، قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به آن ارائه می‌کند. به همین دلیل عده‌ای عقیده دارند شاید در آینده نزدیک، ارزش بازار رمز ارز ETH از BTC جلوتر بزند و اتریوم بر تخت پادشاهی بنشیند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها