|
کدخبر: 273740

ASP.NET چیست؟

فناوری ASP.NET  چیست؟

ASP مخفف کلمه Active Server Pages است یا به عبارتی صفحه پیج فعال نام دارد. که خود asp محصول مایکروسافت و چارچوبی است که صفحات وب برای گسترش و توسعه خود از آن بهره می‌گیرند. یکی از چارچوب‌های کاربردی در فضای وب نسل جدید asp ها هستند یعنی Asp.Net که توسط شرکت مایکروسافت عرضه شده‌اند تا برنامه نویسان بتوانند، برای ساخت وب سایت از آنها بهره ببرند. این نسل جدید از Asp.net ها از زبان‌های برنامه نویسی بسیاری پشتیبانی می‌کنند و دارای کنترل‌های کاربر، کامپوننت‌های مبتنی برXML  و احراز هویت هستند. هنگامی که یک مرورگری فایل ASP.NET  را از موتورهای جستجو درخواست می‌کند، موتور جستجو ASP شروع به خواندن فایل می‌کند و سپس آن را کامپایل و در نهایت اسکریپت‌های درون فایل مورد نظر را اجرا می‌کند و سپس نتیجه نهایی به صورت HTML به مرورگر بازگردانده می‌شود.در ادامه این مقاله از دیجی تک اطلاعات بیشتری را در خصوص طراحی این نوع سایت در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر به دنبال طراحی سایت به زبان Asp.net هستید می‌توانید به سایت دیجی تک مراجعه کنید و از دیگر خدمات سایت مثل طراحی سایت چند زبانه و همچنین طراحی سایت فروشگاهی بهره‌مند شوید.

ASP.NET Razor چیست؟

به صورت ساده اگر بخواهیم تعریفی برای Razor  به شما ارائه دهیم باید بگوییم این عبارت یعنی گنجاندن کدهای سرور در صفحات ASP.NET که نسبت به ASP.NET  قدیم همان قدرت را دارا است و مهم‌ترین مزایای آن این است که یادگیری آن آسان‌تر و به کارگیری آن نیز راحت است.

 images_1662491400.jpg

مزایای ASP.NET چیست؟

ASP.NET  توانسته از جهت جذب نظرات سازندگان وب سایت‌ها امتیازات زیادی را ازآن خود کند به همین دلیل هم می‌توانیم مزایای زیادی برای ASP.NET  قائل شویم. از جمله مزیت‌هایی که برای آن می‌توان نام برد عبارتند از:

پیروی از معماری MVC

این نوع معماری که با نام Model-View-Controller شناخته می‌شود امکان ورود، پردازش و خروجی جداگانه را فراهم می‌سازد و به دلیل داشتن قطعات به هم پیوسته می‌تواند جنبه‌های مختلف و خاصی را برای توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری در اختیار سازندگان وب بگذارد.

کاهش زمان کدنویسی

این فناوری کمک شایانی در کاهش زمان کدنویسی به کدنویسان سایت‌ها کرده است و به خصوص در زمان کدنویسی برنامه های بزرگ متوجه این قضیه و تاثیری که می‌گذارد خواهید شد.

از برخی از ویژگی های خارج از جعبه تشکیل شده است

 Asp.net توانسته است با داشتن ویژگی‌هایی نظیر تلفیق به موقع، اتصال زود هنگام، بهینه سازی بومی و خدمات ذخیره‌سازی باعث بهبود عملکرد سایت‌ها شود و به همین دلیل می‌تواند چندین درجه بالاتر هم عمل کند.

سادگی

یکی از ویژگی های مهم Asp.net ها راحتی استفاده از آن‌ها است و با استفاده از آن‌ها می‌توانید از معمولی‌ترین کارها تا پیچیده‌ترین آن‌ها را، آن هم با دستورالعمل‌های موجود به سادگی انجام دهید.

امنیت بالا

یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی که برای Asp.net می‌توان بیان کرد، داشتن امنیت بالای آن است و شما می‌توانید از طریق احراز هویت ویندوز و پیکربندی هر برنامه‌ای، امنیت برنامه‌های خود را افزایش دهید.

قابلیت مدیریت

شما می‌توانید از طریق ابزارهای مدیریت لوکال، تنظیمات مورد دلخواه خودتان را اعمال کنید، چراکه پیکربندی‌ها بر‌اساس متونی ساده گنجانده شده‌اند و این امکان هم به راحتی برای شما قابل استفاده خواهد بود.

انعطاف پذیری

در asp.net کد منبع و html با هم تلفیق شده‌اند به همین دلیل است که نگهداری و نوشتن صفحات Asp.net آسان است و چندان پیچیدگی ندارد. همینطور کد منبع قابلیت اجرا روی سرور را دارد و همین امر موجب شده است که قدرت و انعطاف پذیری زیادی برای صفحات وب از این طریق فراهم شود.

images_1662491412.gif

معایب asp.net چیست؟

امنیت

شاید با شنیدن این واژه تعجب کنید، چراکه تا چندی پیش به عنوان مزیتی برای asp.net  از آن یاد کردیم. البته منظور از معایب برای واژه امنیت این است که باید راه کارهای بیشتری برای این فریم ورک در این زمینه ارائه کنند تا به عنوان مزیت بی قید و شرط بتوان از آن نام برد.

هزینه بر بودن

به علت آنکه Asp.net پرهزینه است می‌توان بیان کرد که چندان صرفه اقتصادی ندارد، چراکه همین امر اقتصادی بودن اولویت خیلی از برنامه نویسان است و به همین سبب این امر یکی از معایب asp.net  به شمار می‎آید.

فریم ورک ASP.NET  برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

به طور کلی اگر بخواهیم بیان کنیم، این فریم ورک برای توسعه وب سایت‌ها و برنامه‌های وب بسیار گزینه مناسب و کاربردی است، چراکه قابل اعتماد، آسان و شناخته شده است و شما می‌توانید برای توسعه وب سایت خود از این فریم ورک استفاده کنید. چه در پروژه های بزرگ و چه در پروژه های کوچک شاهد مزیت‌های آن خواهید بود.

 

ASP.NET  چگونه کار می‌کند؟

این چارچوب از فریم ورک همانطور که گفتیم برای توسعه برنامه های تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد و ساختار و معماری اصلی ASP.NET ها به شرح زیر است:

Language

بسیاری از زبان‌ها، روی فریم ورک ها قابل اجرا هستند از جمله زبان های VB.net و C# در نت اجرا می‌شوند. همچنین امکان توسعه برنامه‌های وب و ساخت وب سایت‌های فروشگاهی از این طریق وجود دارد.

Library

 کتابخانه‌های کلاس استاندارد یکی از مجموعه‌های NET.Framework است و یکی از رایج‌ترین کتابخانه‌هایی است که در برنامه‌های تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد و این کتابخانه تمام مولفه‌ها و ویژگی‌ها لازم برای توسعه برنامه‌های تحت وب را در خود جای داده است.

Common Language Runtime

واژه‌ی مخفف این پلتفرم CLR نامیده می‌شود و برنامه‌های نت در این پلتفرم قابلیت اجرا دارند. درواقع از CLR برای انجام فعالیت‌های کلیدی استفاده می‌کنند .

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما دوستان را با ASP.NET  آشنا کنیم و اطلاعاتی در این باب در اختیار شما بگذاریم. حال شما اگر قصد دارید وب سایتی براساس این فریم ورک ایجاد کنید، ما به شما متخصصان دپارتمان دیجی تک به نشانی Digitechseo.comرا پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانند برای شما طراحی سایت آن هم با رعایت اصول سئو را انجام بدهند و از دیگر خدمات سایت، طراحی سایت چند زبانه و همچنین طراحی سایت فروشگاهی است حتی اگر قصد دارید فعالیت خود را در دنیای وب با سایت های آماده شروع کنید می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها