|
کدخبر: 265925

متاورس حلال برای مسلمان راه اندازی می شود

شبکه IBF تا پایان سال جاری متاورس حلال راه‌اندازی می‌کند.

شبکه IBF که برپایه بلاکچین بناشده، دست به ایجاد یک متاورس با آموزه‌های شرعی زده و امیدوار است تا پایان ۲۰۲۲ از آن رونمایی کند.

شعبه دوبلین این شبکه در بخش توسعه، میزبانی و شناسایی نیازمندی‌‎‌های بلاکچین و راه‌اندازی اقتصاد اسلامی در جوامع کوچک زبانزد است. همچنین وظیفه ساخت این متاورس را به عهده دارد.

در فاز اول متاورس به دو بخش آموزش و بازار دسته‌بندی می‌شود. ساخت این پروژه در پلتفرم «الگورند» (Algorand) انجام می‌شود و از حمایت تمام و کمال این پلتفرم برخوردار خواهد بود.

این پروژه با نگاه ویژه به مذهب، فرهنگ، قوانین و سیاست‌های حاکم در منطقه جنوب شرق آسیا ساخته می‌شود. به گفته شبکه IBF متاورس را به محیطی سه‌بعدی تشبیه کنیم که کاربران در آن قادر به برقراری ارتباط، تولید، انجام بازی‌های متنوع و همکاری با یکدیگر باشند.  پس مشخصه‌هایی که به آن اشاره شد، نقش حیاتی در شکل‌گیری این محیط در جامعه موردنظر را بازی خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال ۲۴۰ میلیون از جمعیت ۱.۸ میلیاردی مسلمانان جهان در جنوب شرق آسیا ساکن هستند. ازاین‌رو آموزه‌های شریعت، اثر فراوانی بر هر یک از ابعاد محیط متاورس خواهد داشت.

شبکه IBF پیش از هر چیز، در اواخر سال ۲۰۲۱ کار تحقیق بر روی مفهوم شریعت در قالب متاورس را کلید زد. این ایده در دستور کار اولیه گروه تحقیق در جاکارتا شد. این گروه کار خود را در ژانویه آغاز نمود.

این پروژه به‌طور ویژه دو هدف خلاقانه را دنبال می‌کند:

محیط آموزشی خلاق و نامحدود ازنظر زمان و مکان برای طالبان دانش را فراهم سازد.

بازاری برای خریدوفروش با دسترسی نامحدود به بالاترین سطح اطلاعات و حمایت بالا را در اختیار سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان قرار دهد.

به گفته محمد علیم مدیرعامل شبکه IBF؛ تکنولوژی متاورس که توسط شبکه IBF ارائه می‌شود، ساختار فعلی اقتصاد اسلامی که بسته و محدود است را به ساختاری نامحدود و باز بدل می‌سازد.

هرچند که متاورس برای عده اندکی با هیجان همراه است، اما همچنان در ذهن بسیاری نامفهوم و گنگ به نظر می‌رسد. طبیعتاً این امر نوعی حس گمراهی، ترس و عدم استقبال را از سوی این قشر به همراه دارد. در تحقیق مشترکی که اکسیوس (Axios) و شرکت تحقیقات تجاری مومنتیو (Momentive) بر روی بیش از ۲۵۰۰ بزرگ‌سال در امریکا انجام داده‌اند. مشخص‌شده که ۳۲ درصد این گروه در واکنش به ایده متاورس احساس ترس بیشتری نسبت به هیجان نشان داده‌اند و هنگامی‌که سلطان جنگل در فضای متاورس به نمایش درآمده، تنها ۷ درصد از ۵۸ درصدی که به دیواره فنس‌ها چسبیده بودند آینده‌ی هیجان‌انگیزی را برای متاورس تصور می‌کردند.

آن دسته که حس ترس را تجربه کردند، فضای متاورس را فضایی زودگذر و آن دسته که از این فضا هیجان‌زده بودند، آینده را از آن متاورس می‌دانستند.

درمجموع، شرکت‌های بزرگ‌و‌کوچک تکنولوژی میلیاردها دلار برای ایجاد فضای مجازی هزینه کرده‌اند. در این فضایی که برخی همچنان مردد به سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند، برخی پیشگامان عرصه تکنولوژی ازجمله متا، مایکروسافت و گوگل برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از این فرصت، با سرعت قابل‌توجهی پیش می‌روند. شرکت‌هایی همچون IBF نیز برای این دسته از پیشگامان، راه را هموار می‌سازد.

کمپانی فین‌تک اسلامی نیز در نظر دارد از مدل‌های مبتنی بر بلاکچین برای ایجاد فضای آموزشی و تجاری در متاورس استفاده نماید تا به ابزاری ارزشمند در تکنولوژی برای ذخیره یا انتقال اطلاعات تبدیل شود.

 

منبع: راه پرداخت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها