|
کدخبر: 266100 سهیل فرزین

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

اقدام ویژه دستگاه قضا برای تشخیص هویت متهمان

کاظمی فرد گفت: یکی از اقدامات مهمی که ما با کمک شرکت های دانش بنیان در خصوص تشخیص هویت انجام داده ایم، تشخیص هویت بر اساس چهره های افراد است.

فناوری اقدام ویژه دستگاه قضا برای تشخیص هویت متهمان

تشخیص هویت یکی از اساسی ترین و بارزترین وظایف پزشکی قانونی و قوه قضاییه در دستگاه قضای کشور است. از همین رو استفاده از فناوری های نوین در این اقدام مهم از اهمیت بالایی برخوردار است.

مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا، ساز و کار جدیدی را برای تشخیص هویت در دست اقدام دارد. پیرامون این موضوع گفتگویی را با محمد کاظمی فرد رییس این مرکز ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

تشخیص هویت بر اساس چهره های افراد

کاظمی فرد در این گفتگو اظهار داشت: یکی از اقدامات مهمی که ما با کمک شرکت های دانش بنیان در خصوص تشخیص هویت انجام داده ایم، تشخیص هویت بر اساس چهره های افراد است. در برخی مواقع متهم قصد افشای هویت خود را ندارد. در این صورت ما با مراجعه به بانک اطلاعاتی خود به هویت فرد متهم دسترسی خواهیم داشت. اقدامات اولیه این اقدام مهم صورت گرفته اما هنوز به نقطه ای نرسیده است که بتوان جزییات بیشتری از آن منتشر کرد.

محمد-کاظمی-فرد

وی افزود: احراز هویت بیومتریک یک فرآیند امنیتی است که مشخصات فرد را با مجموعه ای از داده های بیومتریک ذخیره شده مقایسه کرده و در صورت تایید، اجازه دسترسی به سامانه ها، برنامه ها و موارد دیگر را می دهد. با افزایش جرایم اینترنتی، کلاهبرداری و سرقت هویت، بیشتر از هر زمان برای کسب و کارها اهمیت دارد که به کارمندان و مشتریان خود برای احراز هویت کمک کنند. احراز هویت بیومتریک یکی از معتبرترین روش ها برای حل این مسئله است. اما در زمینه عمومی و استفاده از این ابزار چالش های فنی در کشور وجود دارد. پزشکی قانونی در موارد بسیار خاص از این ابزار استفاده می کند.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها در دستگاه قضای کشور

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا در ادامه به انتخاب شعار سال توسط رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته مرکز ما با ۱۱ شرکت دانش بنیان همکاری مداوم داشت. همچنین از سال گذشته  ارتباط نزدیکی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد کرده ایم. این همکاری در سال جدید منجر به امضای تفاهم نامه ای میان مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و این معاونت شد.

کاظمی فرد در پایان با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها یکی از اهداف مهم قوه قضاییه است، گفت: هم اکنون ما در حال مذاکره با ۱۱ شرکت دانش بنیان در زمینه های تبدیل گفتار به متن، تنظیم هوشمند شکوایه و اطلاع رسانی و پیام رسانی به مردم هستیم و امیدواریم که در آینده ای نزدیک این همکاری ها افزایش نیز پیدا کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها