|
کدخبر: 251785

​با این ربات زندگی بشر جاودانه می شود

ربات انسان نمای ایلان ماسک به نام تسلا اپتیموس (Tesla Optimus) تا ۲۰۲۴ عرضه می‌شود و احتمالا کپی اطلاعات مغز روی این ربات شدنی است!

سال گذشته، ایلان ماسک ایده خلق یک ربات انسان نما به نام تسلا اپتیموس (Tesla Optimus) را مطرح کرد. اگرچه تا تبدیل شدن این طرح به یک پروژه واقعی هنوز راه درازی در پیش داریم، اما ثروتمندترین فرد دنیا شدیدا به خلق چنین ربات‌هایی امیدوار است. او به تازگی مدعی شد امکان کپی اطلاعات مغز انسان به این ربات وجود خواهد داشت! ایلان ماسک اخیرا در مصاحبه‌ای مدعی شد:

ربات‌های انسان نما اکنون وجود دارند. سرعت پیشرفت هوش مصنوعی بسیار بالا است.

مرداد سال ۱۴۰۰ گفتیم ربات انسان نما تسلا در دست ساخت است. در آن زمان ایده ایلان ماسک جنجالی تخیلی به نظر می‌رسید، اما اکنون این طرح کاملا جدی شده است.

ایلان ماسک در جریان یک مصاحبه با ماتیاس دوپفنر (Mathias Döpfner)، مدیر عامل Axel Springer، نگرانی‌های خود درباره ربات‌های انسان‌ نما که هم‌اکنون به کار گرفته می‌شوند را مطرح کرد. در این گفتگو او مخصوصا درباره تسلا اپتیموس، ربات انسان نمای حاصل تراوشات ذهنی خود، صحبت کرد:

اپتیموس چندکاربره است و به نوعی یک ربات کارگر محسوب می‌شود. وظایف اولیه آن می‌بایست کارهایی تکراری، خسته‌کننده یا خطرناک باشند؛ او باید کارهایی انجام بدهد که مردم دوست ندارند خودشان انجام بدهند.

وقتی درباره ربا‌ت‌های انسان نما صحبت می‌کنیم، افراد زیادی درباره احتمال جایگزین شدن انسان‌ها با آن‌ها در موقعیت‌های ملموس ابراز نگرانی می‌کنند. به همین دلیل ماتیاس دوپفنر از ایلان ماسک درباره توانایی این دسته ربات‌ها برای کمک به انسان‌ها در انجام اعمال روزانه خود سوال کرد. مدیر عامل تسلا با اشاره به ربات انسان نمای ایده‌آل خود در پاسخ گفت اپتیموس یک ربات انسان نمای متمرکز بر امور متداول خواهد بود. البته، نباید احتمال (وجود قابلیت) انتقال اطلاعات مغز خود روی این ربات را دست کم بگیرید؛ کپی اطلاعات مغز انسان روی ربات تسلا اپتیموس دور از انتظار نیست!

ایلان ماسک معتقد است ما قادر هستیم چیزهایی را که به نظر علت خاص و منحصربه‌فرد شدن ما بوده‌اند، دانلود کنیم. البته، حالا اگر دیگر در آن بدن نباشید، قطعا وضعیت متفاوت خواهد بود، اما تا آنجایی که خاطرات و شخصیتمان را حفظ کنیم، به نظر قادر به دانلود اطلاعات مغز خود و انتقال آن به حافظه یک ربات خواهیم بود.

نیاز به طراحی ربات‌های کاملا شبیه به انسان

علاوه بر این صحبت‌ها، ایلان ماسک اطلاعاتی درباره طراحی ربات‌های انسان نمای دو پا در اختیارمان قرار داد. به گفته وی، بشریت دنیا را نحوه طراحی کرده است که با یک انسان نمای دارای یک جفت پا، دو دست و ده انگشت، ارتباط برقرار کند. پس اگر می‌خواهید رباتی با توانایی انجام کارهای عادی انسان‌ها باشید، باید آن‌ها را تقریبا هم شکل و اندازه انسان‌ها طراحی کنید. به عبارتی این یک شرط اولیه قبل از فراهم شدن امکان کپی اطلاعات ذهن انسان روی یک ربات است.

ایلان ماسک در ادامه صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد ربات تسلا اپتیموس حتی در سطح نمونه اولیه آن دستاوردی فوق‌العاده خواهد بود. احتمالا تا انتهای سال ۲۰۲۳ میلادی حجم تولید آن به سطح متوسط می‌رسد.

گفتنی است اولین ربات شرکت تسلا با نام تسلا بات (Tesla Bot) آگوست ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) معرفی شد. قد آن حدودا ۱.۷ متر بود و حدودا ۵۶ کیلوگرم وزن داشت. ژانویه سال ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) مالک شرکت Tesla آن را «مهمترین توسعه محصولی که امسال انجام خواهیم داد» خطاب کرد.

 

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها