|
کدخبر: 244302

انتقاد تند به وزیر ارتباطات درباره وضعیت اینترنت

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه ای به وزیر ارتباطات با انتقاد از کاهش سرعت اینترنت نوشت: در مدت کوتاه پس از استقرار تیم جدید مدیریتی در وزارت ارتباطات، متاسفانه نه تنها حرکت به سمت اهداف تبیین‌شده در اسناد رسمی این حوزه شدت نگرفته که به صورت عملیاتی این موضوع منجر به نارضایتی گسترده در میان مردم و کسب‌وکارها شده است.

فناوری انتقاد تند به وزیر ارتباطات درباره وضعیت اینترنت

متن نامه مجتبی توانگر نماینده تهران به زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر زارع‌پور

وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلام علیکم

نیاز به توضیح و یادآوری به جنابعالی نیست که فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات امروزه اصلی‌ترین نماد اقتصاد دانش‌بنیان در جهان بوده و در ایران نیز ۷.۸ درصد GDP کشور مبتنی بر حوزه ارتباطات است و باید بپذیریم که زیرساخت ارتباطی سهم عمده‌ای در رشد تولید ناخالص داخلی(GDP) دارد؛ به نحوی که با افزایش دو برابری سرعت شاهد رشد GDP به میزان ۰.۳درصد باشیم.

همچنین حضرتعالی مستحضر هستید که در سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» مصوب شورای عالی فضای مجازی، هدف‌گذاری شده است تا سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۰درصد برسد(بند ۲-۲-۲-۳) و این در حالی است که بر اساس همین سند حداقل سرعت ۱۰۰مگابیت بر ثانیه، برای کسب‌وکارها و کاربران تجاری و مراکز آموزشی در نظر گرفته شده و در بندهای دیگر این سند نیز تاخیر کمتر از ۳۰ هدف‌گذاری شده است. به این ترتیب زیرساخت ارتباطی نه تنها با حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی مرتبط است، با توجه به وضعیت فعلی پتانسیل رشد حداقل ۰.۵ درصد رشد سالیانه را نیز دارد.

اما متاسفانه این در حالی است که در مدت کوتاه پس از استقرار تیم جدید مدیریتی در وزارت ارتباطات، متاسفانه نه تنها حرکت به سمت اهداف تبیین‌شده در اسناد رسمی این حوزه شدت نگرفته است، بلکه به صورت عملیاتی این موضوع منجر به نارضایتی گسترده در میان مردم و کسب‌وکارها شده است.

جناب آقای زارع پور شما خوب می دانید که هرگونه کم‌کاری در این حوزه نه تنها فرصت‌های رشد اقتصادی را از کشور می‌گیرد؛ بلکه زمینه‌ساز نارضایتی و به دنبال آن افزایش تمایل به مهاجرت در میان گروه‌های نخبه و توانمند می‌شود و با انکار مشکل نمی‌توان تجربه تلخ ملموس میلیون‌ها شهروند را منکر شویم و مشکلات به وجود آمده را تکذیب کنیم. مگر شما نگفته بودید که عقب‌ماندگی‌های پیشین منجر به افت کیفیت شده است؛ در حالی که افت یک‌باره اخیر نمی‌تواند با تجربه قبلی کاربران هم‌خوانی داشته باشد و صدای کاربران بلند شده است.

هر چند به درستی در ماه‌های اخیر جنابعالی به توسعه شبکه فیبر نوری و ایجاد پوشش برای ۲۰ میلیون خانوار تاکید داشته اید اما از یاد نبرید که طرح مشابهی نیز سالهای قبل توسط وزارت ارتباطات وقت، برای راه اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری اجرا شد که  متاسفانه بعد از سال‌ها به نتیجه نرسید. بررسی‌های تخصصی کارشناسان نشان می‌دهد یکی از عوامل مهم در ناکامی توسعه شبکه ثابت، نقش شرکت مخابرات ایران است. در گذشته بر اساس همین چالش، لایحه‌ای در خصوص رفع انحصار مخابرات تدوین شد و به مجلس فرستاده شد. در دولت جدید این لایحه پس گرفته شده است و هیچ فعالیتی در این خصوص انجام نشده است.

بنابراین ضمن درخواست جهت توجه به موارد بالا لطفا پاسخ سوالات ذیل را در اسرع وقت جهت بررسی در مجلس شورای اسلامی ارایه فرمایید:

۱-برنامه عملی و قابل تحقق آن وزارتخانه در خصوص رسیدن به اهداف سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» در بندهای ۲-۲-۲-۳،  ۲-۲-۱-۷ و  ۲-۲-۱-۸ چیست؟ ضمانت اجرای آنکه اتصال ۲۰ میلیون خانوار به شبکه ثابت فیبر نوری تحقق یابد چیست؟

۲- موضع وزارت ارتباطات در خصوص انحصار مخابرات و لایحه پیشین در این زمینه چیست؟ چه زمانی لایحه جدید به مجلس ارسال خواهد شد؟ و برنامه وزارت ارتباطات بر اساس واقعیت انحصار مخابرات چیست؟ چه سازوکارهایی برای کاهش تعارض منافع میان بخش غیردولتی و دولتی طراحی شده است؟»

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر