|
کدخبر: 234150

پیش بینی مهم از بازار کارت های گرافیک در ۲۰۲۲

شاید یکی از مهم‌ترین اخبار دنیای کارت‌های گرافیک در سال ۲۰۲۲، ورود اینتل به این بخش از بازار باشد. اینتل که سال گذشته میلادی از عرضه چنین محصولاتی خبر داده بود، امسال کارت‌های گرافیک Arc Alchemist را عرضه خواهد کرد.

فناوری پیش بینی مهم از بازار کارت های گرافیک در ۲۰۲۲

 به دلیل کمبود جهانی تراشه، سال خوبی برای کارت های گرافیک نبود. البته نباید همه تقصیرها را هم گردن کمبود تراشه بیندازیم، چرا که افزایش سرسام‌آور قیمت رمز ارزها و تقاضا برای خرید GPU هم باعث شد گیمرها به سختی قادر به تهیه کارت گرافیک مدنظرشان باشند. البته در ۲۰۲۱ با کارت‌های گرافیک جدید هم روبه‌رو شدیم. اما حالا که وارد ۲۰۲۲ شده‌ایم، باید در سال جاری میلادی متنظر چه اتفاقاتی در بازار کارت‌های گرافیک باشیم؟

در حالت کلی انتظار داریم امسال وضعیت تامین کارت‌های گرافیک بهبود پیدا کند و البته این بازار، یک بازیگر بزرگ به خودش ببیند: اینتل. این غول سازنده پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ، امسال وارد بازار کارت‌های گرافیک می‌شود تا کم کم دو بازیگر اصلی این بازار یعنی انویدیا و AMD را به چالش بکشد. در ادامه همراه دیجیاتو باشید تا نگاهی به انتظارات از بازار کارت های گرافیک در سال جاری میلادی داشته باشیم.

شاید یکی از مهم‌ترین اخبار دنیای کارت‌های گرافیک در سال ۲۰۲۲، ورود اینتل به این بخش از بازار باشد. اینتل که سال گذشته میلادی از عرضه چنین محصولاتی خبر داده بود، امسال کارت‌های گرافیک Arc Alchemist را عرضه خواهد کرد. این اولین باری است که اینتل GPU مخصوص دسکتاپ با تمرکز روی گیمینگ می‌سازد.

شایعات گذشته به معرفی این کارت‌های گرافیک در CES ۲۰۲۲ اشاره کرده بودند که البته تا حدودی هم به حقیقت پیوست. اینتل در این نمایشگاه گفت که کارت‌های گرافیک Arc Alchemist به‌زودی در ۵۰ دسکتاپ و لپ‌تاپ از راه می‌رسند، اما جزئیات آن‌ها را منتشر نکرد. بنابراین اطلاعی از مشخصات و ویژگی‌های این کارت‌های گرافیک نداریم.

آنطور که شایعات می‌گویند، کارت گرافیک پرچمدار اینتل قدرتی شبیه به RTX ۳۰۷۰ خواهد داشت، البته همچنان باید منتظر انتشار اطلاعات رسمی باشیم. اینتل اطلاعاتی درباره قابلیت آپ اسکیل XeSS منتشر کرده که در این کارت‌های گرافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویژگی مشابه قابلیت یادگیری عمیق DLSS انویدیا است و به گفته اینتل، در زمان عرضه، بازی‌هایی مانند هیتمن ۳ و The Riftbreaker از آن پشتیبانی خواهند کرد.

با توجه به اینکه سال‌هاست بازار GPU در اختیار انویدیا و AMD قرار دارد، ورود یک بازیگر جدید می‌تواند روح تازه‌ای در این بازار بدمد که به نفع کاربر تمام می‌شود. کارت های گرافیک Arc اینتل امسال از راه می‌رسند و احتمالا به‌زودی مشخصات کامل و رسمی آن‌ها منتشر می‌شود.

انویدیا از اخیر از مدل ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک RTX ۲۰۶۰ Super رونمایی کرده و البته در نمایشگاه CES ۲۰۲۲، با جدیدترین دستاوردهای این کمپانی و AMD هم روبه‌رو شدیم. برای مثال انویدیا از کارت‌های گرافیک RTX ۳۰۵۰ و RTX ۳۰۹۰ Ti رونمایی کرد و البته نسخه ۱۲ گیگابایتی RTX ۳۰۸۰ هم معرفی شد.

البته همه چیز به دنیای دسکتاپ ختم نمی‌شود و غول‌های سازنده GPU بازار لپ‌تاپ را هم مدنظر قرار داده‌اند. AMD در نمایشگاه CES امسال از ۸ گرافیک جدید لپ‌تاپ شامل کارت‌های RX ۶۰۰۰S رونمایی کرد. این کارت‌های گرافیک پاسخی به Max-Q انویدیا به حساب می‌آیند که بجای عملکرد خام، روی عملکرد به ازای وات تمرکز کرده‌اند.

انویدیا در نمایشگاه CES از کارت‌های گرافیک مخصوص لپ‌تاپ جدید RTX ۳۰۸۰ Ti و RTX ۳۰۷۰ Ti رونمایی کرد که به‌زودی جایگزین مدل‌های غیر Ti در لپ‌تاپ‌ها می‌شوند. انتظار می‌رود این GPUها عملکرد بالایی داشته باشند، چرا طبق ادعای انویدیا کارت گرافیک RTX ۳۰۸۰ Ti عملکرد بهتری نسبت به کارت گرافیک دسکتاپ Titan RTX خواهد داشت که تحسین‌برانگیز است.

احتمال بسیار کمی وجود دارد که در سال جاری میلادی با کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ جدیدی از سوی انویدیا و AMD روبه‌رو شویم، حداقل با معماری نسل کنونی. این کمپانی‌ها هرآنچه برای بازار لپ‌تاپ‌ها داشتند را در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ معرفی کردند و در ادامه سال همراه با محصولات برندهای مختلف در اختیار خریداران قرار می‌گیرند. احتمالا در CES ۲۰۲۳ با نسل جدید کارت های گرافیک لپ تاپ انویدیا و AMD روبه‌رو خواهیم شد.

در حالت کلی زمانی که یک نسل جدید از محصولات معرفی می‌شود، قیمت مدل‌های قبلی کاهش می‌یابد، اما در حال حاضر نباید چنین انتظاری از بازار داشته باشیم چرا که وضعیت عادی نیست. در اواسط ۲۰۲۱ قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفتند، اما به مرور زمان دوباره قیمت‌ها افزایشی شدند. حالا هم که تنها چند روز از ۲۰۲۲ گذشته، در بازار جهانی قیمت‌ها افزایش یافته‌اند.

قیمت کارت‌های گرافیک افزایش پیدا کرده‌اند و در بازار سیاه با قیمت بالایی به فروش می‌رسند. البته قیمت‌های رسمی هم افزایش یافته‌اند و برای مثال AMD تصمیم به افزایش ۱۰ درصدی قیمت کارت‌های گرافیک RX ۶۰۰۰ گرفت. انتظار می‌رود در ۲۰۲۲ نوسانات قیمت ادامه داشته باشد و با بالا و پایین‌های زیادی روبه‌رو شویم.

احتمالا در هفته‌های آینده قیمت کارت های گرافیک کاهش می‌یابد و سپس در تابستان با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شویم. در نهایت در پاییز آینده قیمت‌ها دوباره روند کاهشی به خودشان می‌گیرند. البته بازار کارت‌های گرافیک در سال ۲۰۲۱ نشان داد که نمی‌توان درباره آن‌ها پیش‌بینی درست ارائه کرد، بنابراین شاید بکل با افزایش یا کاهش قیمتی روبه‌رو شویم.

در حالت کلی قیمت‌ها کاهش خواهند یافت، اما نباید در آینده نزدیک منتظر چنین اتفاقی باشیم. دورکاری افراد در کشورهای مختلف و البته افزایش قیمت رمز ارز های مطرح باعث شد تقاضا برای کارت‌های گرافیک افزایش چشمگیری پیدا کند و بطور چشمگیری از عرضه پیشی بگیرد، همین موضوع باعث کمبود GPU در بازار شد.

علاوه بر چنین شرایطی، شرکت‌ها دیگر توجه چندانی به کارت‌های گرافیک با قیمت زیر ۲۰۰ دلار ندارند، البته انتظار داریم در آینده با GPUهای اینتل و AMD در این محدوده قیمتی روبه‌رو شویم. اما احتمالا دیگر مانند سال‌های گذشته کارت‌های گرافیک اقتصادی در بازار نخواهیم داشت.

درست مانند قیمت، نمی‌توان درباره عرضه و تقاضا در بازار کارت‌های گرافیک مطمئن بود. با این حال، انویدیا اخیرا گفته احتمالا در اواسط ۲۰۲۲ مشکل کمبود GPU برطرف می‌شود. مدیرعامل اینتل هم گفته که در طول سال ۲۰۲۲ مشکل کمتری در زمینه تامین تقاضای بازار وجود خواهد داشت و در سال ۲۰۲۳، یک زنجیره تامین پایدار را کاربران تجربه خواهند کرد.

اما این موضوع دقیقا به معنای کاهش قیمت‌ها نیست. عرضه و تقاضا مهم هستند، اما هزینه قطعات همچنان می‌تواند بازار نوسانات بازار شوند. اگرچه انتظار می‌رود در حالت کلی کاربران در سال ۲۰۲۲ بتوانند راحت‌تر از ۲۰۲۱ کارت گرافیک مدنظرشان را تهیه کنند، اما همچنان برای آن‌ها قیمت بالایی پرداخت خواهند کرد. البته در نهایت با افزایش عرضه و فروکش کردن تقاضا، بازار متعادل می‌شود و با قیمت‌های پایین‌تری روبه‌رو می‌شویم.

اگرچه باید چندین ماه دیگر صبر کنیم، اما در نهایت نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD از راه می‌رسند و این کمپانی هم اکنون مشغول کار روی آن‌ها هستند. انویدیا می‌خواهد کارت‌های گرافیک سری RTX ۴۰ را روانه بازار کند و احتمالا در پاییز آینده با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم. در حقیقت بسیاری از شایعات و گزارش‌ها به چنین تاریخی اشاره دارند.

طبق همین گزارش‌ها، انویدیا برای نسل بعدی کارت‌های گرافیکش دیگر با سامسونگ همکاری نخواهد کرد و به سراغ TSMC می‌رود. در همین راستا باید منتظر استفاده از فرایند N۵ برای آن‌ها باشیم. با کاهش لیتوگرافی، با افزایش عملکرد و کاهش مصرف انرژی روبه‌رو می‌شویم.

در کنار انویدیا، AMD هم احتمالا همین امسال از نسل جدید کارت‌های گرافیکش رونمایی می‌کند. گفته می‌شود باید منتظر معرفی کارت‌های گرافیک رادئون RX ۷۰۰۰ باشیم. شایعات اولیه از معرفی این محصولات در اواخر ۲۰۲۱ حکایت داشتند، اما چنین اتفاقی رخ نداد و ظاهرا سال ۲۰۲۲ با آن‌ها ملاقات می‌کنیم. احتمالا این کارت‌های گرافیک زودتر از RTX ۴۰ و در اواسط سال جاری میلادی رونمایی شوند.

طبق گزارش‌ها، کارت‌های گرافیک RX ۷۰۰۰ هم از نود N۵ شرکت TSMC استفاده خواهند کرد و در مقایسه با نسل کنونی، تا ۲.۵ برابر عملکرد بهتری از خودشان نشان خواهند داد. کارت های گرافیک RX ۶۰۰۰ شرکت AMD می‌توانند به خوبی محصولات انویدیا را به چالش بکشند، بنابراین باید شاهد رقابت جذابی میان GPUهای این کمپانی در ۲۰۲۲ باشیم.

انتظار داریم در سال ۲۰۲۲، موضوع افزایش کیفیت تصویر و همچنین آپ اسکیل داغ‌تر از ۲۰۲۱ شود. در سال ۲۰۱۹ انویدیا روی رهگیری پرتوی لحظه‌ای تمرکز کرد و حالا اکثر کنسول‌ها و GPUهای مدرن از رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کنند. اما در سال ۲۰۲۲، تمرکز انویدیا و AMD روی عملکرد خواهد بود.

ما در دنیای کارت‌های گرافیک با دو فناوری DLSS انویدیا و FSR شرکت AMD روبه‌رو هستیم که عملکرد متفاوتی دارند و نتایج مختلفی را در اختیارمان قرار می‌دهند. با این حال، هردوی آن‌ها ابزارهای آپ اسکیل به حساب می‌آیند که هدفشان بهبود فریم ریت با حفظ حداکثری کیفیت تصویر است.

این احتمال وجود دارد که در آینده با نسخه جدید فناوری FSR شرکت AMD روبه‌رو شویم، البته احتمالا تا زمانی معرفی GPUهای RX ۷۰۰۰ حرفی از آن به میان نخواهد آمد. اگرچه احتمالا همین امسال با این کارت‌های گرافیک آشنا می‌شویم، اما باید منتظر عرضه آن‌ها در سال ۲۰۲۲ باشیم و همراه آن‌ها، احتمالا فناوری FSR ۲.۰ هم از راه می‌رسد.

اگرچه AMD احتمالا به سراغ نسخه جدید FSR می‌رود، اما احتمالا نباید منتظر نسخه جدید DLSS در آینده نزدیک باشیم. انویدیا در گذشته نه چندان دور DLSS ۲.۳ را منتشر کرد و احتمالا در ماه‌های آینده آپدیت‌های جدیدی برای آن منتشر خواهد کرد.

امسال دیگر انویدیا و AMD تنها نخواهد بود و اینتل، در کنار کارت های گرافیک Arc، به سراغ فناوری XeSS هم می‌رود. این کمپانی می‌خواهد دو نسخه از XeSS منتشر کند که یکی از آن‌ها مخصوص کارت‌های گرافیک اینتل خواهد بود و نسخه دوم در کارت‌های گرافیک برندهای دیگر هم کاربرد خواهد داشت.

ظاهرا اینتل برای XeSS برنامه‌های بزرگی در سر دارد، چرا که برخلاف انویدیا که DLSS را تنها در اختیار کاربران کارت‌های گرافیک خودش قرار می‌دهد، آن را برای کاربران تمام GPUها ارائه خواهد کرد. بنابراین می‌تواند به خوبی DLSS را به چالش بکشد، بلکه عملکردش بسیار ضعیف‌تر از فناوری انویدیا باشد.

با توجه به رویکردی که این سه غول فناوری در پیش گرفته‌اند، باید منتظر رقابت تقریبا سنگینی در بازار کارت های گرافیک در سال ۲۰۲۲ باشیم. در کنار سخت افزارهای جدید و قیمت‌های رقابتی، در بخش نرم افزار هم این کمپانی‌ها یکدیگر را به چالش می‌کشند که البته نتیجه‌اش به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود.

نظر شما درباره بازار کارت‌های گرافیک در سال ۲۰۲۲ چیست؟ آیا اینتل می‌تواند ورود قدرتمندی در این بازار داشته باشد و رقبای قدرتمندش را به چالش بکشد؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها