|
کدخبر: 231810

تاکسی اینترنتی ارزان با فناوری بلاکچین

بحث و جدل بر سر قیمت‌گذاری منصفانه در جریان سفر با تاکسی‌های اینترنتی، یکی از موضوعاتی است که تقریباً همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. حال قرار است با ورود تاکسی اینترنتی به بلاکچین، این موضوع یکبار برای همیشه حل شود.

یکی از اهداف راه‌اندازی تاکسی اینترنتی بلاکچین، حذف واسطه‌ها در بین راننده و مسافر است. طرحی که چند سالی است در برخی از کشورهای اروپایی راه‌اندازی شده و نتایج قابل قبولی به دنبال داشته است. در این روند، مسافر از بین قیمت‌های پیشنهادی توسط رانندگان، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب خواهد کرد. قیمت‌گذاری توسط راننده انجام و پارامترهایی مانند نوع خودرو، مسافت و امتیاز راننده در آن لحاظ خواهد شد. مسافر نیز علاوه بر این موارد می‌تواند مناسب‌ترین قیمت را نیز مدنظر قرار دهد.

همچنین این سفرها، بر مبنای قرارداد‌های هوشمند پایه‌گذاری خواهند شد و بدین ترتیب راننده تنها زمانی کرایه خود را دریافت می‌کند که مسافر را به مقصد رسانده باشد.

از سوی دیگر، در صورت لغو سفر از سوی هر یک از طرفین، امکان دریافت جریمه توسط طرف مقابل به دلیل تلف‌شدن وقت، امکان‌پذیر است. این کار با کسر مبلغ مذکور از اعتبار طرف مقابل صورت می‌پذیرد. همچنین بر اساس برخی نظرسنجی‌ها بسیاری از افراد جامعه آماری این نظرسنجی، از این طرح استقبال کرده‌اند.

البته یکی از مواردی که در طرح تاکسی اینترنتی بلاکچین باید حتماً به آن توجه کرد، چگونگی تأمین امنیت مسافر و حتی راننده در این طرح است. متأسفانه با وجود نظارت‌، شاهد انتشار اخباری در مورد ایجاد ناامنی برای طرفین در تپسی و اسنپ بوده و هستیم. این در حالی است که در طرح تاکسی اینترنتی بلاکچین به موضوع تأمین امنیت طرفین اشاره‌ای نشده است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها