|
کدخبر: 229637

شکایت چین از ایلان ماسک به خاطر اینترنت ماهواره ای

دولت چین از ایلان ماسک به دلیل خطرآفرینی ماهواره استارلینک برای ماهواره‌های چینی و خطر برخورد آن‌ها شکایت کرد. پس از عمومی شدن این شکایت انتقادات در فضای مجازی علیه ایلان ماسک بالا گرفت.

پس از اینکه ایستگاه فضایی چین مجبور شد از برخورد با ماهواره‌های ایلان ماسک که به فضا فرستاده شده‌اند جلوگیری کند، دولت چین نسبت به این مسئله اعتراض کرد. این ماهواره‌ها جزئی از پروژه خدمات اینترنتی استارلینک هستند و اکنون ایلان ماسک با واکنش‌های شدیدی در شبکه‌های اجتماعی بابت این مسئله روبرو شده است.

پکن ادعا می‌کند که ماهواره‌های این کشور امسال دو برخورد نزدیک با ماهواره‌های استارلینک داشته‌اند. موارد گزارش شده به آژانس فضایی بین الملل در این شکایات هنوز به طور کامل تایید نشده‌اند.

استارلینک یک ماهواره شبکه اینترنتی است که توسط اسپیس ایکس که متعلق به ایلان ماسک است کنترل می‌شود. ایلان ماسک در کشور چین به خوبی شناخته شده است، حتی با اینکه تسلا، تولید کننده خودروهای برقی، تحت نظارت روز افزون قانون گذاران قرار گرفته است.

طبق مدارکی که چین به دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد تحویل داده بود، این برخوردها در تاریخ‌های یک جولای و ۲۱ اکتبر اتفاق افتاده‌اند. پکن در گزارشی که در سایت آژانس بین الملل منتشر کرد بیان کرد: «به دلایل امنیتی ایستگاه فضایی چین برنامه کنترل و پیشگیری از برخورد با این ماهواره را اجرا کرده است.» اما اسپیس ایکس از نظر دادن در این مورد خودداری کرد.

پس از عمومی شدن این شکایت، ایلان ماسک، استار لینک و آمریکا به شدت در چین مورد انتقاد قرار گرفتند. یکی از کاربران چینی فضای مجازی این ماهواره را تپه‌ای از زباله‌های فضایی دانست. برخی دیگر گفته بودند این ماهواره‌ها اسلحه‌های فضایی آمریکایی‌ها هستند و ایلان ماسک اسلحه جدید ساخت دولت و ارتش آمریکاست. شخص دیگری معتقد بود که خطرات استارلینک به تازگی در حال فاش شدن هستند و تمامی نژاد بشر باید برای آن هزینه بپردازند.

به نقل از بی‌بی‌سی، دولت چین همچنین آمریکا را محکوم کرد که با رعایت نکردن قوانین و تعهدات فضایی جان فضانوردان را به خطر می‌اندازد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، این کشور اصرار دارد که آمریکا نسبت به این مسئله مسئولیت پذیر باشد.

دانشمندان خطرات تصادفات فضایی را اعلام کرده و دولت‌ها را به اشتراک اطلاعات مربوط به حدود ۳۰ هزار ماهواره و آثار باقی مانده آن‌ها در فضا که به دور زمین می‌گردند، فراخوانده‌اند.

اسپیس ایکس تاکنون ۱۹۰۰ ماهواره را که همگی بخشی از شبکه استارلینک هستند به فضا فرستاده و برنامه دارد هزاران ماهواره دیگر را نیز به ماموریت فضایی بفرستد.

ماه گذشته ناسا نیز یک پیاده روی فضایی را به دلیل نگرانی‌های ناشی از زباله‌های فضایی به تعویق انداخت.

 

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها