|
کدخبر: 226100

ایلان ماسک رئیس جمهور بعدی آمریکا می شود؟

ایلان ماسک مانند ترامپ یک چهره شاخص رسانه ای در آمریکا است و به علت جوانی، خلاقیت فوق العاده و فعالیتش در عرصه فناوری می تواند بیش از رئیس جمهور سابق آمریکا طرفدار جذب کند.

فناوری ایلان ماسک رئیس جمهور بعدی آمریکا می شود؟

 بدون شک ایلان ماسک یکی از مشهورترین فناوران جهان است. پروژه های بلندپروازانه و جنجالی او باعث شده چنان مشهور شود که بسیاری او را همتزار توماس ادیسون و تسلا بدانند.

اقدامات مهم او در عرصه ارز مجازی، سفر به مریخ، تولید خودروهای مخصوص و به خصوص ایده های مهم و جنجالی اش درباره سوسیالیسم، مالیات، آلودگی هوا و نابودی محیط زیست و... باعث شده در سال ۲۰۲۱ به چهره سال تایمز تبدیل شود.

اظهارات سیاسی و اجتماعی ایلان ماسک در سال های اخیر و چهره سال شدنش باعث شده بسیاری از احتمال ورود او به عرصه سیاست و یا کاندیدا شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا سخن بگویند.

خود او چندی پیش در توییتر اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات شرکت کند. با این حال، بسیاری این پیغام او را یک شوخی دانستند چرا که او پیش از این بارها اعلام کرده که قصد ندارد وارد سیاست شود.

مروری بر مواضع سیاسی ایلان ماسک

ایلان ماسک تاکنون بارها در عرصه سیاست ورود کرده است. او بدون شک یکی از عملگراترین افراد شاخص آمریکا است. در ابتدای سال ۲۰۱۶ منتقد شدید ترامپ بود اما بعد از پیروزی او، تصمیم گرفت با دولت او همکاری کند. ماسک در عین حال با دموکرات ها هم رابطه خوبی دارد. او خود را نه دموکرات می داند و نه جمهوری خواه و در عین حال، معتقد است هم دموکرات است و هم جمهوری خواه. در عین حال، ایلان ماسک معتقد است که میانه رو هم نیست. در بسیاری از عرصه ها خود را سوسیالیست و نزدیک به برنی سندرز می داند اما در موضوع مالیات به شدت منتقد برنی است و اتفاقا به جمهوری خواهان ثروتمندی مثل ترامپ نزدیک می شود. در همین وضعیت، ماسک فاصله خود را با ترامپ و ترامپیست ها حفظ می کند. او منتقد دیدگاه های محیط زیستی ترامپ است و معتقد است آلودگی هوا و نابودی محیط زیست و گرمایش زمین یک مساله و مشکل واقعی است. ماسک همچنین، در انتخابات ۲۰۲۰ موضعی دوگانه داشت. او به صورت غیرمستقیم اعلام کرد که قصد دارد به ترامپ رای دهد اما در مواضعی دیگر منتقد او شد و از دموکرات‌ها حمایت کرد.

بنابراین موضع سیاسی ایلان ماسک به هیچ وجه مشخص نیست و او دائما در بین دو طیف سیاسی آمریکا در حرکت است. با این حال، نباید فراموش کرد که دونالد ترامپ نیز در ابتدا دیدگاه و موضع سیاسی مشخصی نداشت و حتی قبل از انتخابات ۲۰۱۶ دودل بود که به عنوان دموکرات در انتخابات شرکت کند یا جمهوری خواه. ایلان ماسک نیز مانند ترامپ یک چهره شاخص رسانه ای در آمریکا است و به علت جوانی، خلاقیت فوق العاده و فعالیتش در عرصه فناوری می تواند بیش از رئیس جمهور سابق آمریکا طرفدار جذب کند.

شباهت های ترامپ و ماسک

با وجود تفاوت ها، به نظر می رسد ماسک و ترامپ از جهاتی به هم شبیه باشند. بد نیست در قسمت زیر به برخی از مهم ترین وجه شباهت های این دو بپردازیم.

الف. هر دو به شدت رسانه ای و جنجالی هستند

هم ترامپ و هم ایلان ماسک اکانت توییتری بسیار مشهوری دارند. آنها درباره همه چیز اظهار نظر می کنند و معمولا تیتر خبرها هستند.

ب. هر دو به شدت خلاق و ریسک پذیر هستند

ایلان ماسک در پروژه های بسیار مشهوری شرکت کرده است. وی به جای یک ایده خوب، چندین ایده خوب داشت و به جای یکسری سرمایه گذاری هوشمندانه و مطمئن -کاری که وارن بافت کرد- چند سرمایه گذاری فوق العاده خطرناک انجام داد. ترامپ نیز دقیقا از همین راه ثروتمند شده است.

ج. هر دو ثروتمند هستند

هم ایلان ماسک و هم دونالد ترامپ به عنوان ثروتمندترین شهروندان آمریکایی شناخته می شود. این افراد در جامعه ایالات متحده معمولا از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و به خصوص توسط افراد مشهور احزاب سیاسی، سلبریتی ها و صاحبان برندهای مهم و تبلیغات رسانه ای مورد توجه قرار می گیرند.

د. مواضع اقتصادی آنها شبیه هم است

ایلان ماسک طرفدار شدید اقتصاد آزاد، تجارت جدید، صادرات، اصلاحات اقتصادی، تغییر سیاست های مالیاتی دولت و طبقه متوسط آمریکایی است. این مواضع دقیقا در مورد دونالد ترامپ هم وجود دارد. هر چند ترامپ تندروتر از ماسک است و ماسک در برخی مواضع دیدگاه‌های نرم‌تری دارد اما در صورت ورود رسمی ماسک به سیاست، معلوم نیست این دیدگاه ها چه تغییراتی داشته باشد.

ه. هر دو دیدگاه های سیاسی ساختارشکنانه دارند

ساختارشکنی چیزی است که ترامپ را با آن به دنیا شناساند. به نظر می رسد که ایلان ماسک هم چنین دیدگاهی داشته باشد. نظر او در مورد حذف کاندیداهای بالای ۷۰ سال از انتخابات ریاست جمهوری این فرضیه را تایید می کند

ن. هر دو منتقد رسانه و در عین حال، شیفته آن هستند

ایلان ماسک همانند ترامپ ترجیح می دهد رسانه خود را داشته باشد (بیشتر نظرات خود را در توییتر منتشر می کنند). عبارت فیک نیوز در توییت های هر دو زیاد استفاده می شود. ماسک معتقد است جریان خبری امروز آمریکا هدفمند و عینی نیست و ذهن ها را فریب می دهد.

ی. هر دو منتقد چپ های دموکرات هستند

همه می دانند که ترامپ چه دشمنی با سندرزی‌ها داشت. ایلان ماسک هم رابطه زیاد خوبی با برنی سندرز و طرفداران سوسیالیستش ندارد. به طور مثال، وقتی سندرز در یک توییت از این گفت که باید افراد بسیار ثروتمند آمریکایی مالیات بیشتری بپردازند، ایلان ماسک در زیر آن توییت پاسخ تندی به او داد و نوشت: "داشتم فراموش می کردم که تو هنوز زنده ای!"


 

منبع: خبر فوری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها