|
کدخبر: 215024

طرح صیانت به ایستگاه پایانی نزدیک شد

اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت پس از برگزاری پنج جلسه، آیین‌نامه داخلی این کمیسیون را در ۱۶ ماده تصویب کردند. آیین‌نامه‌ای که به گفته معاونت قوانین مجلس، الزام قانونی برای تدوین آن وجود نداشت. در این جلسه نمایندگان تصویب کردند کلیات طرح صیانت پس از شنیدن نظرات نماینده دولت، بخش خصوصی، مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان موافق و مخالف به رای گذاشته شود.

فناوری طرح صیانت به ایستگاه پایانی نزدیک شد

 پنجمین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت برگزار شد و دو ماده آیین‌نامه داخلی به تصویب اعضا رسیدند تا بحث تدوین آیین‌نامه سرانجام به پایان برسد.

ابتدای جلسه پیشنهاد زنگنه برای الحاقیه به ماده ۱۵ بررسی شد. طبق این الحاقیه، در مورد کلیات طرح بایستی رای گیری شده و در صورت رد کلیات، طرح‌های جایگزین حداکثر ظرف ۱۰ رو به کمیسیون ارائه شود. مخالفان این الحاقیه اعتقاد داشتند طبق ماده ۱۳۰ آیین نامه داخلی مجلس، طرح‌های جایگزین بایستی تا ۶ ماه بعد ارائه شوند، موضوعی که طبق همان ماده، آن را به امضای ۵۰ نماینده منوط می‌کرد.

برخی نیز معتقد بودند با توجه به اینکه نمایندگان مجلس در صحن علنی ۲ بار به بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی رای داده‌اند به معنای تایید ضمنی کلیات این طرح بوده و دیگر نیاز به رای گیری مجدد نیست. سرانجام الحاقیه با ۱۳ رای به تصویب رسید و بایستی کلیات طرح صیانت به رای گذاشته شود.

در ادامه با پیشنهاد نوری و موافقت اعضا، کمیسیون طرح صیانت ملزم شد پیش از رای گیری برای کلیات طرح، ابتدا نظر بخش خصوصی، مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده رسمی دولت شنیده شود. سپس در صورت درخواست رئیس کمیسیون یا سه نفر از اعضا، صحبت‌های سایر ذی‌نفعان جلسه نیز شنیده شود. پس از آن سه نفر موافق و سه نفر مخالف صحبت کرده و سرانجام کلیات طرح صیانت به رای گذاشته شود.

طبق ماده ۱۶ آیین نامه داخلی نیز مصوبات کمیسیون غیرقابل تجدید نظر بوده مگر با تشخیص رئیس کمیسیون یا حداقل ۱۰ نفر از اعضا و موافقت دو سوم از اعضای کمیسیون. همچنین براساس تبصره این ماده، کلیه جلسات رسمی کمیسیون و کمیته‌های آن بایستی در بهارستان تشکیل شود.

تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت پس از پایان تدوین آیین‌نامه داخلی کمیسیون اظهار داشت این کمیسیون از جلسه بعدی وارد بررسی متن طرح خواهد شد:

«متنی که به کمیسیون ارجاع داده شده همان متن طرح ۲۶ تیرماه است. این طرح پیش از این نسخه‌ها و اسم‌های مختلفی داشته که مورد نظر ما نیست و همه بایستی روی همین نسخه ارجاع داده شده به کمیسیون متمرکز شویم.»

او تاکید کرد موافقت نمایندگان با کلیات طرح به معنای موافقت با جزئیات و تمامی مواد آن نیست بلکه متن طرح صیانت می‌تواند تغییر کند.

در ادامه جلسه نیز نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس به ارائه‌ای از سوابق طرح و کلیات آن پرداخت. با توجه به درخواست اعضای کمیسیون قرار شد تا در جلسه بعدی، مرکز پژوهش‌های مجلس نسخه‌ای از بحث فضای مجازی و GDP کشورها ارائه کند. زیرا آن‌ها معتقد هستند در بحث فضای مجازی حتی اروپا از موارد مطرح شده در طرح صیانت نیز سختگیرانه‌تر برخورد کرده است.

 

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر