|
کدخبر: 199603

تقویت زیست بوم داخلی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

دبیر سمینار علمی حکمرانی فضای مجازی در ایران گفت: لازم است هرچه سریع تر نسبت به تقویت زیست بوم داخلی تحت عنوان شبکه ملی اطلاعات اقدام و نظام مقررات گذاری در حوزه نظام اقتصادی حاکم شود و زنجیره ارزش به صورت کامل تحقق یابد.

محمد صادق نصراللهی در گفت و گو با روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی با بیان این که با راه اندازی این شبکه کاربرانی که در حال استفاده از پلتفرم ها بوده منتفع شود و ضمن ایجاد رضایت در میان کاربران، زیست بوم مجازی داخلی به معنای واقعی کلمه شکل گرفته و محقق خواهد شد.

وی معنای جامع شبکه ملی اطلاعات را خدمات خاص، سخت افزاری و فنی تنزل یافته در شبکه ملی دانست و تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی در تلاش برای اصلاح این روند و حرکت به سمت جامعیت است که در صورت تحقق این شبکه امتیازها ، مشوق ها و پیشران هایی درون خود خواهد داشت که می تواند ضامن حقوق توسعه دهندگان محتوا و خدمات اینترنتی باشد.

نصراللهی ادامه داد: یکی از بحث های توسعه دهند گان خدمات، موضوع هاستینگ ، پهنای باند و تنزل قیمت ترافیک داده و مصرف داده از روی سروها است که بر اساس منطق های اقتصادی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مسیر کوتاه تر شده و وابستگی به دلار کاهش می یابد که براین اساس این موضوع منطق اقتصادی جدی خواهد داشت.

دبیر سمینار علمی حکمرانی فضای مجازی در ایران با بیان این که از حیث رسانه و علم ارتباطات، فضای مجازی و اینترنت از حیث ماهوی و کارکردی متفاوت از رسانه های پیشین است، گفت: اگر اینترنت و فضای مجازی را یک تحول همه جانبه در همه ابعاد نسبت به رسانه های دیگر در نظر بگیریم آن گاه مقوله ای مانند حکمرانی این فضا چه حکمرانی ماهیت اعمال اقتداری که در این حوزه صورت می گیرد از سمت منابع قدرت متحول می شود.

وی افزود: امروزه در علم ارتباطات، فضای مجازی و اینترنت را متمایز می دانیم به طوری که امروزه تعبیر رسانه های جمعی را در مورد اینترنت به کار نمی بریم و بیشتر رسانه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد.

نصراللهی با تاکید بر این که تعامل در فضای مجازی جنبه پررنگ و غلبه ای پیدا کرده در حالی که تعامل در رسانه های قبلی وجود نداشت، تصریح کرد: لازم است رسانه های پیشین را شکل بازتولید و پوست اندازی شده ای در فضای مجازی رصد کرده و امتداد همه رسانه های پیشین را در فضای مجازی ببینیم در حالی که این در برگیری در رسانه های قبل وجود نداشت.

دبیر سمینار علمی حکمرانی فضای مجازی در ایران ادامه داد: کلید واژه ای که از یک سو تمایل و برتری را در فضای مجازی معرفی می کند، واژه ای تحت عنوان همگرایی است و اینترنت به دلیل این که یک رسانه همگراست بسیاری از پدیده های پیش از خود را جمع و به خود نزدیک کرده است و این روند باعث شده تا اینترنت و فضای مجازی تمامیت عامه فراگیر باشد.

وی با بیان این که استعمال بیشتر فضای مجازی در مقابل اینترنت گواه این فراگیری و دربرگیرندگی فزاینده است، اظهار کرد: از این رو در سمینار حکمرانی فضای مجازی در ایران به بهانه طرحی که به نام طرح صیانت از فضای مجازی شناخته می شود به دنبال واکاوی این هویت جدید رسانه ای هستیم تا بتوانیم ضمن گشایش ابعاد این موضوع ضمن کنکاش نشان دهیم با ضوابط و قواعد و نگاه پیشین نمی توان حکمرانی را در این فضا پیگیری کرد و نیاز به نگاه های همه جانبه نگر وجود دارد تا حکمرانی موثر نافذ و اثرگذاری را در فضای مجازی داشته باشیم.

نصراللهی در خصوص در اولویت قرار گرفتن امنیت کاربر به جای مواردی همچون امنیت سایبری در موضوع حکمرانی فضای مجازی یادآور شد: تاکنون ارزشیابی دقیقی از این منظر انجام نشده اما به نظر می رسد لازم است حکمرانی در همه لایه ها انجام شود زیرا وقتی صحبت از کاربر می شود بخش خصوصی و حاکمیت مشمول این موضوع خواهند شد و اگر به دنبال حکمرانی هستیم باید به این موضوعات توجه ویژه ای داشته باشیم این در حالیست که معتقدیم توجه به حقوق کاربر ذی نفسه تعارضی با مسایل و مواردی امنیتی ندارد و نباید این دو موضوع را روبروی هم قرار داد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای حکمرانی ملی فضای مجازی در ایران با هدف تامین حقوق کاربران در پلتفرم های خارجی اظهار کرد: این اتفاق در پلتفرم خارجی در حال رخ دادن است اما پلتفرم های خارجی خود را موظف به نظام حقوقی ایران نمی دانند درحالی که در عرصه کلان ارتکاب جرم و ظلم نسبت به کلیت یک ملت اعمال و احراز می شود بنابراین با این اقدامات می توان نسبت به احقاق حقوق کاربران اقدام کرد.

استادیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه بر ایجاد نگاه همگرا و همه جانبه نگر تاکید و تصریح کرد: دو قطبی سازی کاذب میان حقوق کاربران و حقوق حاکمیت مورد قبول نیست و معتقدیم امروز پلتفرم های خارجی فراگیر ضمن تضعیف حقوق کاربران امنیت کشور را زیرپا می گذارند و هر اندازه کلان داده ملی کشور در شبکه اجتماعی در داخل جمع آوری شود، به نفع کاربر و حاکمیت جامعه خواهد بود.

او با بیان این که در سال های گذشته درخصوص ایجاد این نگاه های دوقطبی در موضوع حکمرانی فضای مجازی تلاش بسیاری شده است، گفت: در صورت تقویت حکمرانی فضای مجازی بر حفظ حقوق کاربر و جلوگیری از تضییع حقوق او تلاش می شود و هراندازه حکمرانی فضای داخلی و نگاه همگرا اعم از حقوق کاربر، حریم خصوصی ، سالم سازی فضا ، ارایه خدمات و محتوای با کیفیت تر و با سرعت بیشتر تقویت شود این روند به نفع همه خواهد بود .

سمینارعلمی-حکمرانی-فضای-مجازی

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر