|
کدخبر: 198247

بهترین نرم افزار پرینت سه بعدی یا اسلایسر برتر کدام است؟

فناوری بهترین نرم افزار پرینت سه بعدی یا اسلایسر برتر کدام است؟

یک مدل سه بعدی که در یک برنامۀ طراحی کامپیوتری (CAD)، مانند Fusion ۳۶۰ یا Solidworks، تولید شده است، نمی تواند مستقیماً به چاپگر سه بعدی شما ارسال شود. چند مرحلۀ میانی باید طی شوند که این کار توسط برنامه ای معروف به اسلایسر (Slicer) یا همان برشگر لایه انجام می شود. اگر نگاه دقیق تری به شیوۀ عملکرد پرینتر سه بعدی بیندازیم، می توانیم بفهمیم که چرا این برنامه اسلایسر یا برش دهنده لایه نامیده میشود. فناوری Fused Filament Fabrication و تقریباً تمام تکنولوژی های چاپ سه بعدی دیگر از روش لایه به لایه برای ساخت قطعات استفاده می کنند؛ یعنی اشیاء چاپی از طریق قرار گرفتن صدها لایه های افقی میکرونی روی همدیگر تولید می شوند که این لایه ها دارای ضخامت های تعیین شده ای هستند که به ارتفاع لایه گذاری معروف است (شکل زیر):

پرینت

 

با کاهش ارتفاع لایه گذاری می توان به وضوح بالاتری در چاپ دست یافت، که این امر منجر به افزایش تعداد لایه ها می شود و در نتیجه جزئیات بیشتری حفظ می گردد. احتمالاً حالا فهمیدید که نام «اسلایسر» از کجا می آید؟! بله، نام دیگر لایه، اسلایس یا همان برش است. برنامۀ اسلایسر مدل های سه بعدی CAD را به برش هایی تقسیم می کند که قطعۀ اصلی را میسازند. سپس این لایه ها یا برش ها را به فایل جی‌کد تبدیل میکند. من فرصت کافی برای توضیح کامل این زبان برنامه نویسی عددی را ندارم، اما اساساً جی‌کد بیشتر از مختصاتی تشکیل شده است که میکروکنترلر از آنها برای تعیین موقعیت و زمان اکسترود در پرینتر سه بعدی یا هر دستگاه برش و ماشینکاری مثل CNC استفاده میکند.

پیرینتر

 

اما عجله نکنید، اسلایسرها کارهای بسیار بیشتری انجام می دهند. این برنامه ها کدی را به چاپگر ارسال می کنند که از دمای اکستروژن و سرعت چاپ گرفته تا فاصلۀ بازکشش و تراکم پرشوندگی را تعیین می کند. برنامۀ اسلایسر دارای تنظیمات زیادی در زمینۀ فرایند چاپ است. از ویژگیهای مهم اسلایسر توانایی قابل چاپ کردن قطعات پیچیده است. بسیاری از مدل های سه بعدی که به صورت آنلاین و یا حتی فایل های CAD در دسترس هستند، ویژگیهایی دارند که آنها را غیر قابل چاپ می کند. بخش های آویزانِ بزرگ، رایج ترین این ویژگی ها محسوب می شوند. در چاپ لایه به لایه باید زیر لایۀ در حال چاپ متریال وجود داشته باشد. اسلایسرها می توانند بخش های آویزان را شناسایی کرده و با افزودن ساختارهای نگهدارنده این شکاف را پر کنند.

کدام نرم افزار اسلایسر را انتخاب کنیم؟

اگر تجربۀ قبلی در زمینۀ چاپ سه بعدی داشته اید، پس احتمالاً نقش نرم افزار اسلایسر را از قبل می دانید. اغلب کاربران از اسلایسرهایی استفاده می کنند که یا شرکت چاپگر سه بعدی‌شان توصیه کرده یا هر برنامه ای که در محل کارشان در دسترس باشد. وقتی در حال ساخت یک قطعۀ سه بعدی هستید، باید اسلایسری را انتخاب کنید که با طراحی پرینتر سه بعدی شما بهترین خوانایی و عملکرد را داشته باشد. سه مورد از بهترین اسلایسرهای موجود کنونی Simplify۳D، Cura و Slic۳r هستند که دو مورد آخر رایگان عرضه می شوند. از سال ۲۰۱۵، که پرینت سه بعدی را به صورت جدی دنبال کردم، به جای Slic۳r از Simplify۳D استفاده میکنم. رابط کاربری تر و تمیز و ویژگی های عالی این نرم افزار را ارزشمند کرده بود. در آن زمان، Simplify۳D از همۀ نرم افزارهای برش پیشروتر و بهتر بود و من از زمان تغییر برنامه در سال ۲۰۱۵ تا زمان نوشتن این مقاله یک بار هم به پشت سر نگاه نکردم. اما با توجه به ویژگی هایی که امروز در Cura و Slic۳r موجود است، استفاده از Simplify۳D کمی برایم دشوار شده است. نمی خواهم ویژگی های موجود در Cura و Slic۳r را در این مقاله بررسی کنم زیرا توسعۀ این نرم افزارها بسیار سریع است و پیوسته تغییر می کنند و در ضمن Simplify۳D آماده است که نسخه ای کاملاً بازنگری شده (نسخۀ ۵.۰) را عرضه کند.

اساساً هر یک از این سه اسلایسر معروف قادر به مدیریت بیشتر تنظیمات پرینتر سه بعدی هستند. توصیه می کنم که پیش از تصمیم گیری به برخی مقاله های ما در این مورد مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که میتوانید نرم افزار Simplify۳D نسخه ۴ را بهمراه آموزش کامل از لینک زیر دانلود کنید:

https: //www.۳dpe.ir/۳d-printer-software/

می توانید کار خود را با Slic۳r یا Cura هم شروع کنید،" توجه کنید که برای دانلود Cura باید از VPN در سیستم خود استفاده نمایید"

https: //ultimaker.com/software/ultimaker-cura

در آخر این نکته مهم را میگویم که:

حتما لازم نیست یکی از این سه نرم افزار اسلایسر فوق برای پرینت سه بعدی انتخاب کنید. خودتان با توجه به سلیقه و هوش بالایتان، حتما نرم افزارهای جدیدتر و بهتری پیدا خواهید کرد؛ فقط در هر نرم افزاری که تمایل داشتید، آپدیت شدن منظم و شهرت سازنده را در نظر بگیرید و سپس کاملا در کاربری نرم افزار مسلط شوید. اینکار شما را به یک فرد حرفه ای در پرینت سه بعدی تبدیل میکند که هم برایتان درآمدزایی بالایی خواهد داشت (چون در ایران خلاء نیروی ماهر در زمینه چاپگر سه بعدی وجود دارد) و هم لذتی وصف نشدنی به شما میدهد (شما یک متخصص هستید که حرفه ای مد روز را دنبال میکنید)!

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود، لطفا نظرات خود را در بخش کامنتیگ مطرح کنید. اگر دوست داشتید این مطلب را برای دیگران نیز باز نشر کنید تا همگان از آن مطلع گردند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر