|
کدخبر: 193871

اختصاصی گسترش نیوز:

قیمت جدید ماوس در بازار + راهنمای خرید

برای استفاده از رایانه خود باید از ماوس استفاده کنید و اگر آن به درستی کار نکند، کارایی کل دستگاهتان کاهش می‌یابد.

فناوری قیمت جدید ماوس در بازار + راهنمای خرید

ماوس و کیبورد از کاربردی‌ترین جنبه دسکتاپ شما هستند. در ابتدایی‌ترین شکل، ماوس یک دستگاه ساده با یک حسگر در پایین، دو دکمه در بالا و یک چرخ پیمایش است. بااینکه همه ماوس‌ها ساده به نظر می‌آیند، این دستگاه نشانه گر برای استفاده‌های متفاوت چندین ویژگی منحصر به فرد دارد. بنابراین وقتی برای خرید ماوس جدید می‌روید، باید بدانید کدام نوع برای شما بهتر و مقرون به صرفه تر است و ماوس مورد نظرتان چه ویژگی‌های متمایزی باید یاشته باشد.

انواع ماوس

ماوس عادی

امروزه چندین دسته از ماوس متفاوت که هر کدام برای مصارف مختلف ساخته شده اند، وجود دارد. رایج‌ترین آنها ماوس‌های رومیزی معمولی هستند که برای استفاده با رایانه رومیزی یا لپ تاپ روی میز یا میز طراحی شده‌اند. جدا از دکمه‌های معمولی راست و چپ ماوس، اکثرا آنها ویژگی چرخ پیمایش را دارند. همچنین ممکن است آپشن دکمه شست اضافی را ارائه دهند که به شما امکان می‌دهد در مرورگر وب خود به جلو و عقب حرکت کنید.

ماوس-عادی

ماوس‌های مسافرتی

این ماوس‌ها بسیاری از این ویژگی‌های مشابه را ارائه می‌دهند، اما اندازه آنها کوچکتر است. آنها طوری طراحی شده‌اند که به راحتی در جیب کوله پشتی یا کیف لپ تاپ جا می‌شوند. به علت اندازه کوچک آنها و اینکه در کیف جا می‌شوند، آنها برای دست انسان کوچکند و در استفاده طولانی مدت اذیت می‌کنند. به طور کلی معمولا ماوس‌های مسافرتی باتری دارند و بدون سیم کار می‌کنند اما از نوع با سیم آنها هم در بازار موجود است.

ماوس-مسافرتی

ماوس‌های گیمینگ

ماوس‌های گیمینگ نه تنها که همه ویژگی‌های ماوس‌های عادی را دارند بلکه از همه آنها بسیار بهتر اجرا می‌کنند. در این نوع ماوس برای هزینه بیشتری که می‌کنید، سرعت بیشتر و نحوه ارائه بهتری دریافت می‌کنید. در‌ این نوع ماوس، بسته به سبک بازی ای که ماوس برای آن در نظر گرفته شده (MMORPG، تیرانداز اول شخص، استراتژی زمان واقعی) انواع ویژگی‌های تخصصی را نیز مشاهده خواهید کرد. ویژگی مشترک این ماوس‌ها ترکیبی از قطعات با عملکرد بالا شامل سنسورهای لیزری، دکمه‌های کلیک نور و اتصالات USB با روکش طلا (طلا رسانا خیلی خوبی است و مقدارش در ماوس آنچنان زیاد نیست که خیلی در قیمت تفاوت ایجاد کند) است. بعضی ویژگی‌ها هم مانند وزن قابل تنظیم، دستورات ماکرو قابل برنامه‌ریزی و سوئیچینگ DPI در حال پرواز وجود دارند که فقط در برخی از آنها موجود است. برای غیر گیمر ها، این ویژگی‌ها بیش از نیازشان است. در مقابل برای گیمرهای حرفه ای، آنها مزیتی‌اند که می‌توانند برنده یک بازی را مشخص کند.

ماوس۳

طراحی بیرونی و ارگونومیک

در این ماوس ها، همه عملکردهای معمول ماوس را در یک کاور طراحی شده گذاشتند که دست شما را در موقعیتی خنثی قرار می‌دهد. طراحی‌ای که کردند باعث کاهش تنش‌ها می‌شود و از آسیب‌های مچ جلوگیری می‌کند. اولین بار که از آن استفاده می کنید، ممکن است کمی غیر معمول به نظر برسد و مدتی طول بکشد تا به آن عادت کنید، اما در مقابل برخی از مشکلاتی که در زماناستفاده طولانی مدت به آن برمی خورید را تا مقدار قابل توجهی می‌کاهد.

ماوس۸

نحوه اتصالات

ساده‌ترین راه اتصال یک ماوس به کامپیوتر از طریق USB است. ماوس‌ها معمولا دسگاه ‌های ساده‌ای هستند که قابلیت نصب برنامه ندارند (به جز موارد خاصی در مدل‌های گیمینگ). این یعنی که اتصال کابل تمام تنظیماتی است که باید با آن کنار بیایید. برخلاف جایگزین‌های بی‌سیم یک دستگاه سیمی قدرت خود را از USB دریافت می‌کند، بنابراین هیچ نگرانی برای باتری وجود ندارد. اتصالات سیمی نیز برای استفاده در بازی و گیم توصیه می‌شود چون اتصالات سیمی عاری از مشکلات تاخیر و تداخل هستند که از مشکلات بزرگ گزینه‌های بی‌سیم است.

اگر می‌خواهید شلوغی کابلی و سیمی کمتری روی میز کار خود داشته باشید، ماوس بی‌سیم برای شما مناسب است. به جای اتصال سیمی، ماوس‌های بی‌سیم اطلاعات را از طریق یکی از دو وسیله اصلی به رایانه شما منتقل می‌کنند: اتصال RF به گیرنده USB یا از طریق بلوتوث. هر دو مزایا و معایب خود را دارند.

ماوس۹

اکثر ماوس‌های کامپیوتری بی‌سیم از طریق فرکانس‌های بی‌سیم ۲.۴ گیگاهرتزی که برای تلفن‌های بی‌سیم و اینترنت Wi-Fi استفاده می‌شود به رایانه متصل می‌شوند. این اتصال با یک USB کوچک امکان پذیر شده. شرکت‌ها از اتصالات اختصاصی مانند این استفاده می‌کنند که باتری بیشتر عمر کند.

گزینه‌های بلوتوث اخیراً محبوبیت خود را به‌دست آورده‌اند. عمدتا به این دلیل که پورت USB ندارند و اینکه اتصالات بلوتوث ناپایدارند. درحالیکه در گزینه‌های بی‌سیم دارای USB این مشکل کمتر است. همچنین مدل‌های USB دار، بسته به مارکشان به بعضی گوشی‌ها و تبلت‌ها هم وصل می‌شوند. در مقابل از لحاظ فاصله مدل‌های بولوتوثی معمولا از فضای بیشتری پشتیبانی می‌کنند ولی در این حالت باترشان زود تمام می‌شود.

سنسور ها

سنسور‌های موجود بیشتر از دو نوع LED و لیزر هستند. ماوس هایی که از نوع چراغی و LED کار می‌کنند، مشکلات کمتری با گرد و خاک دارند که کار کردن با آنها را کمی ساده تر می‌کند.

سنسور نوری

با یک چراغ LED درخشان (معمولا قرمز و گاهی هم در رنگ‌های آبی و سبز) با یک سنسور عکس کوچک، حرکات را دنبال می‌کند. این نوع ماوس، میز را به عنوان یک مانیتور در نظر می‌گیرد و گیرنده‌های آن تمام حرکات انجام شده روی میز را به مانیتور اصی منتقل می‌کنند. به همین علت اگر ماوس را در هوا تکان دهید یا سطحی که روی آن، آن را جابه جا می‌کنید ناصاف باشد، ماوس نمی‌تواند آن سطح را مانیتور در نظر بگیرد در نتیجه حرکات شما خوانده نمی‌شود. برای رفع این مشکل بهتر است از ماوس پد استفاده کنید.

ماوس-نوری

سنسور لیزری و فوکوس

ماوس‌های لیزری هم از همان متود استفاده می‌کنند و نحوه کارشان با مدل‌ای LED تقریبا یکسان است. فقط آنها به جای استفاده از چراغ، از لیزر استفاده می‌کنند. این باعث می‌شود که این ماوس حساسیت بیشتری داشته باشد. همچنین سرعت خواندن حرکات هم در این مدل بیشتر است. از معایب آن باید گفت که این حساسیت بالا باعث شده که این ماوس نتواند روی سطح‌های نسبتا صاف کار کند و حتما نیاز به یک ماوس پد خوب دارد. مثلا معمولا ماوس LED روی میز کار می‌کند اما برای مدل‌های لیزری اینگونه نیست. بیشتر ماوس‌های گیمینگ از لیزر استفاده می‌کنند چون حساسیت و سرعت آن برای گیم و واکنش سریع لازم است. همچنین ماوس پد هایی مخصوص گیمینگ است که از سطح بسیار صافی برخوردارند.

ماوس۷

بعضی از ماوس‌ها هم هر دو فناوری را دارند و با توجه به نیازتان در برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، بین این دو تا عوض و سوییچ می‌شوند.

بهتیرین ماوس ۲۰۲۱

۱. Razer Deathadder V۲

قیمت: ۲،۴۰۰،۰۰۰ تومان

20211

سنسور: نوری

رابط: USB

دکمه ها: ۶

ارگونومیک: راست دست

وزن: ۸۲ گرم

۲. Logitech G۲۰۳ Lightsync

قیمت: ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان

20212

سنسور: نوری

رابط: USB دکمه ها: ۵

ارگونومیک: راست دست

وزن: ۸۵ گرم

۳. Razer Naga Pro

قیمت: ۴،۱۰۰،۰۰۰ تومان

20213

سنسور: Razer Focus+ سنسور نوری

رابط: بی‌سیم، USB، بلوتوث

دکمه ها: ۳ صفحه جانبی قابل تعویض با حداکثر ۱۹+ ۱ دکمه قابل برنامه‌ریزی

ارگونومیک: راست دست

وزن: ۱۱۷ گرم

۴. Corsair Ironclaw RGB

قیمت: ۲،۸۷۴،۰۰۰ تومان

20214

سنسور: نوری

رابط: USB

دکمه ها: ۷

ارگونومیک: راست دست

وزن: ۱۰۵ گرم

۵. Steelseries Sensei ۳۱۰

قیمت: ۳،۸۰۰،۰۰۰ تومان

20215

سنسور: نوری

رابط: USB

دکمه ها: ۸

ارگونومیک: آمبیدکستر

وزن: ۹۲ گرم

۶. Razer Viper Ultimate Wireless

قیمت: ۴،۹۵۰،۰۰۰ تومان

20216

سنسور: فوکوس+ نوری

رابط: USB

دکمه ها: ۸

ارگونومیک: آمبیدکستروس

وزن: ۶۹ گرم

بهترین ماوس با سیم مقرون به صرفه

ماوس تسکو مدل TM ۷۶۲ G

قیمت: ۱۶۳،۹۰۰ تومان

1

نوع اتصال: با سیم

نوع رابط: پورت USB

نوع حسگر: نوری

ماوس مخصوص بازی تسکو مدل TSCO TM ۷۶۴ GA

قیمت: ۲۱۰،۰۰۰ تومان

2

نوع اتصال: با سیم

نوع رابط: پورت USB

نوع حسگر: نوری

ماوس مخصوص بازی مکث تاچ مدل MX۳۰۵G

قیمت: ۲۶۰،۰۰۰ تومان

3

نوع اتصال: با سیم

نوع رابط: پورت USB

نوع حسگر: اپتیکال

بهترین ماوس بی‌سیم مقرون به صرفه

آرمو مدل M۲۵w

قیمت: ۸۱،۰۰۰ تومان

4

نوع اتصال: بی‌سیم

نوع رابط: دانگل USB

نوع حسگر: اپتیکال

تعداد باتری: دو عدد

نوع و سایز باتری: باتری نیم‌قلمی (سایز AAA)

اپل مدل Magic Mouse ۲

قیمت: ۲،۶۱۰،۲۳۰ تومان

5

نوع اتصال: بی‌سیم

نوع رابط: پورت USB

نوع حسگر: لیزری

تعداد باتری: یک عدد

نوع و سایز باتری: باتری لیتیوم-یونی

جنیوس مدل NX-۷۰۰۵

قیمت: ۲۶۰،۰۰۰ تومان

6

نوع اتصال: بی‌سیم

نوع رابط: دانگل USB

نوع حسگر: اپتیکال

 تعداد باتری: یک عدد

بهترین ماوس گیمینگ

۱. Razer Basilisk V۲

قیمت: ۲،۴۳۰،۰۰۰ تومان

گ1

سنسور: Razer Focus+

رابط: USB

ارگونومی: راست دست

دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی: ۱۱

+ردیابی عالی

+طراحی ارگونومیک

+بسیاری از گزینه‌های سفارشی سازی

-قیمت بالا

۲. لاجیتک G۵۰۲ Lightspeed

قیمت: ۲،۲۰۰،۰۰۰ تومان

گ2

سنسور: Logitech Hero ۱۶K

رابط: USB نوع A یا سیمی

ارگونومی: راست دست

دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی: ۱۱

+طراحی عالی

+قابلیت شارژ بی‌سیم

+تنظیم وزن اختیاری

+وزن کمتری نسبت به نسخه اصلی دارد

-قدرت مانع تنظیم وزن می‌شود

-گران

۳. Razer DeathAdder V۲ Pro

قیمت: ۳،۶۵۰،۰۰۰ تومان

گ3

سنسور: Razer Focus+

رابط کاربری: USB نوع A، بلوتوث یا سیمی

ارگونومی: راست دست

دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی: ۸

+عملکرد محکم راک

+اتصال سیمی و بی‌سیم قوی

-قیمت

-ماوس‌های دیگر ممکن است برای گرفتن کف دست و دستهای کوچکتر بهتر باشد

۴. Corsair Katar Pro XT

قیمت: ۲،۲۰۰،۰۰۰ تومان

گ4

سنسور: Pixart PMW۳۳۹۱

رابط: USB Type-A

ارگونومی: راست دست، پنجه، نوک انگشتان

دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی: ۶

۵. Model D (Matte Black)

قیمت: ۱،۳۰۰،۰۰۰ تومان

گ5

سنسور: Pixart PMW۳۳۶۰

رابط: USB Type-A

ارگونومی: دست راست، چنگال یا دستهای کوچکتر

دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی: ۶

+سبک

+سنسور و کلیدهای عالی

-برخی از دکمه‌ها تکان می‌خورند

-برای چپ دست‌ها نیست

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها