|
کدخبر: 185137

هشدار وزیر ارتباطات درباره حملات سایبری

وزیر ارتباطات از تحرک جدید مهاجمان سایبری در حمله به درگاه مدیریتی سرورهای HP با سوءاستفاده از نقص iLo خبر داد.

محمدجواد آذری‌جهرمی در کانال رسمی خود نوشت: مجددا هشدار اردیبهشت ۹۷ در مورد حملات باج‌افزاری با سوءاستفاده از درگاه مدیریتی iLo سرورهای HP را یادآوری می‌کنیم. سرویس iLo یک درگاه مستقل فیزیکی است که جهت مدیریت و نظارت سرورهای شرکت HP از سوی مدیران شبکه استفاده می‌شود.

وزیر ارتباطات در این‌باره گفت: تحرکات جدیدی توسط مهاجمان سایبری برای طراحی حملات سایبری با استفاده از این نقیصه، رصد و گزارش شده است. اردیبهشت سال ۹۷ نیز مرکز ماهر با اعلام هشدار درخصوص انتشار باج‌افزار با سوءاستفاده از درگاه مدیریتی iLO سرورهای شرکت HP گزارش داده بود: رصد فضای مجازی نشان‌دهنده حملاتی مبتنی بر آسیب‌پذیری‌های موجود در سرویس iLo سرورهای HP بوده است. سرویس iLo حتی در صورت خاموش‌بودن سرورها به مهاجم قابلیت راه‌اندازی مجدد و دسترسی غیرمجاز را می‌دهد. حملات مذکور روی نسخه‌های مختلف مانند iLO۲ و iLO ۳ و iLO ۴ مشاهده شده است.

در آن زمان اقداماتی از سوی مرکز ماهر انجام شد که به طور مثال اعلام حمله باج‌افزاری از سوی یکی از قربانیان از وقوع نوع جدیدی از حمله باج‌افزاری روی درگاه‌های iLO اطمینان حاصل شد. بررسی‌های بیشتر برای شناسایی قربانیان حمله انجام شده و با تعدادی از قربانیان در ایران و کشورهای دیگر برای بررسی بیشتر، تماس حاصل شده است. رصد فضای آدرس IP کشور روی درگاه‌های iLO انجام گرفت و سرورهای آسیب‌پذیر شناسایی شدند.

با شماری از صاحبان این سرویس روی بستر اینترنت که در معرض تهدید بودند تماس گرفته شده و هشدار لازم ارائه شد. مرکز ماهر توصیه کرده است که دسترسی درگاه‌های iLo از طریق شبکه اینترنت روی سرورهای HP مسدود شود. همچنین توصیه اکید می‌شود در صورت نیاز و استفاده از iLO، با استفاده از راهکارهای امن نظیر ارتباط VPN اتصال مدیران شبکه به این‌گونه سرویس‌دهنده‌ها برقرار شود. در صورت مشاهده هرگونه موردی نظیر پیام باج‌خواهی در iLo Security Login Banner، تغییر در BootOrder، به‌هم‌ریختگی یا پاک‌شدن بی‌دلیل پیکربندی و اطلاعات یا هر مورد مرتبط و مشکوک دیگر با مرکز ماهر تماس گرفته شود.

 

منبع: مهر

ارسال نظر