|
کدخبر: 169084

گسترش نیوز بررسی کرد:

درگیری سیاسیون و رمزارزها / آینده ارزهای دیجیتال در ایران چه می‌شود؟

بازار سرمایه چند وقتی است که حال خوشی ندارد و سیاسیون برای بازگشت سرمایه به این بازار به دنبال محدودیت برای رمزارزها هستند. از سویی خبر احداث شهرک تخصصی استخراج رمزارز در زنجان نیز مطرح شده است. در این گزارش از سرنوشت این رمزارزها می گوییم.

فناوری درگیری سیاسیون و رمزارزها / آینده ارزهای دیجیتال در ایران چه می‌شود؟

فروردین‌ماه سال گذشته بود که دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارزها ابلاغ شد. امسال شرایط برق کشور با مشکلاتی مواجه است و بارش‌ها هم از سال گذشته کمتر هست. فعالیت شهرک‌های صنعتی نیز قانونی شد و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال شدند. از سویی مجلس به دنبال مسدود کردن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های غیرمجاز فروش رمز ارز هست. در خصوص سرنوشت درگیری میان سیاسیون و رمزارزها با صابر پرنیان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران و بهنام سلطانی کارشناس بازار ارز دیجیتال گفتگو کردیم.

موانع واگذاری زمین برای استخراج رمزارز

پرنیان

صابر پرنیان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: دستورالعمل لازم در خصوص نحوه استخراج رمزارزها در شهرک‌های صنعتی و خارج شهرک‌های صنعتی تدوین شده است. محدودیت‌هایی در خصوص استخراج رمز ارزها وجود داشت که خوشبختانه امسال رفع شد.

پرنیان در خصوص واگذاری زمین برای استخراج رمز ارز گفت: اگر مشکل تأمین برق در شهرک‌های صنعتی برطرف شود، بر اساس ضوابط خاص امکان واگذاری زمین برای رمز ارزها هست. در استان تهران به لحاظ کمبود زیرساخت و مشکلات واحدهای صنعتی روند واگذاری متوقف شده است. واحدهای صنعتی برای ادامه فعالیت و توسعه فعالیت‌هایشان با مشکلات زیادی مواجه هستند. همچنین ۱۵۰۰ طرح صنعتی نیمه‌تمام داریم. اتمام طرح‌های نیمه‌تمام اشتغال خوبی در سطح استان ایجاد خواهد کرد. واحدهای صنعتی در حال افزایش ظرفیت هستند، میل به سرمایه‌گذاری و ایجاد واحد صنعتی افزایش داشته است.

وی افزود: اولویت و وظیفه ذاتی ما تأمین برق برای واحدهای موجود هست تا مشکل در تولید افزایش ظرفیت نداشته باشد. به دنبال افزایش ظرفیت برق شهرک‌های صنعتی هستیم. در صورتی که زیر ساخت‌های لازم آماده شود و مشکلی برای کارگران واحدهای صنعتی ایجاد نشود، برای استخراج رمز ارزها زمین واگذار خواهیم کرد. در شرایط فعلی امکان واگذاری نداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در ادامه تأکید کرد: میزان مزرعه‌های غیرقانونی مشخص نیست و متولی اصلی این امر یعنی وزارت نیرو هم آمار درستی ندارد. شهرک‌های صنعتی که رمز ارز غیرقانونی استخراج کنند، رصد خواهند شد و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. اجازه نمی‌دهیم مزارع غیرقانونی به تولید، صنعت و اشتغال ما لطمه وارد کنند. دولت نیازهای قانونی را مشخص کرده است و اجازه فعالیت در خارج از شهرک‌های صنعتی را داده است. هر جا امکان تأمین برق باشد، مزارع رمز ارز به شکل قانونی فعال خواهند بود.

پرنیان ضمن اشاره به احداث شهرک تخصصی استخراج رمزارز گفت: اگر در تأمین زیرساخت برق مشکل نداشته باشیم، احداث شهرک تخصصی استخراج رمزارز در کشور اقدامی مفید هست و در راستای سیاست‌های نظام است. در تهران فعلاً این شرایط وجود ندارد و مشکل تأمین برق ‌داریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در پایان تصریح کرد: دستورالعمل وزارت صمت برای استخراج رمز ارزها خوب هست اما پیرامون تأمین برق در سال ۱۴۰۰ مشکل داریم. در امسال از نظر بارش کمبود داریم و از الان برنامه محدودیت و مدیریت برق شروع شده است. در ماه‌های ابتدایی سال‌های گذشته مشکل تأمین برق نداشتیم. در نتیجه امسال باید صرفه‌جویی داشته باشیم تا تولید آسیب نبیند. از نظر فرهنگی هم باید در خصوص صرفه‌جویی برنامه‌هایی تدوین شود.

صحبت سیاسیون تأثیرگذار بر بازار رمز ارزها نیست

سلطانی

بهنام سلطانی کارشناس بازار ارز دیجیتال در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: در ماه‌های اخیر صحبت از رمز ارزها و ورود به این حوزه زیاد شده است و به نوعی با بازارهای دیگر رقابت می‌کند. بازار ارزهای دیجیتال بازاری هست که بیش از هر چیز به دانش نیاز دارد. شرایط فعلی بازار رمز ارزها به صورت عادی همراه با ریزش و افزایش هست. در بازار ارز دیجیتال اول راه هستیم. وضعیت بازار به صورتی هست که سرمایه‌گذاران بزرگ در حال فعالیت هستند. در نتیجه آینده خوبی را شاهد خواهیم بود.

هیچ تصمیمی مانع کار بازار رمزارزها نمی‌شود

سلطانی در خصوص صحبت‌های رئیس مجلس پیرامون رمزارزها گفت: ارزهای دیجیتال ذاتاً تأثیرپذیری از صحبت سیاسیون ایران و سایر کشورها ندارند. درحال‌حاضر صرافی مجاز ارز دیجیتال نداریم که بخواهیم صرافی‌های غیرمجاز را ببندیم. مسدود کردن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های غیرمجاز فروش رمز ارز برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صحبت اشتباهی هست. سؤال این هست که آیا زیرساختی برای رشد بازار سرمایه دارید؟ افتضاح اخیر بورس را چگونه از ذهن مردم پاک کنیم؟ باز هم می‌گویم هیچ کاری مانع کار بازار رمزارزها نمی‌شود. در گذشته بدون صرافی فعالان بازار ارزهای دیجیتال کار می‌کردند، بعد از این هم کار خواهند کرد.

وی افزود: احداث شهرک‌های تخصصی رمزارز مفید هست و اقتصاد بیت کوین را از حالت زیرزمینی خارج می‌کند اما در کشور ما روند به این صورت هست که ابتدا سخت‌گیری می‌کنند، در مرحله بعد شرایط را اندکی آسان می‌کنند. هزینه برق درحال‌حاضر منصفانه نیست و مطمئناً با این شرایط از حالت زیرزمینی خارج نخواهند شد. ساخت شهرک‌های تخصصی هم بی‌فایده خواهد بود. تا زمانی که بحث تأمین نیرو و هزینه برق به این شکل باشد، اقدامات دیگر تأثیرگذار نخواهد بود.

این کارشناس بازار ارزهای دیجیتال در پایان تأکید کرد: افرادی بیشتر روی علم خودشان کار کنند. نوسانات شدیدی را در بازار ارزهای دیجیتال شاهد هستیم. نباید با این ذهنیت که همه سود کردند، وارد بازار رمزارزها شویم. اگر این شرایط ایجاد شود، همانند بورس متحمل ضرر خواهند شد. باید با علم و آموزش از طریق دوره‌های آموزشی ورود کرد. در این بازار نیاز به دیدگاه سرمایه‌گذاری داریم. برای کسب سود به این بازار نیایید.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر