|
کدخبر: 167082

ادوبی از کجا شروع کرد؟ / آشنایی با خالق فتوشاپ و پی دی اف

ادوبی خدمت بزرگی به دنیای فناوری انجام داد. اگر این شرکت نبود، صنعت فیلم‌سازی، عکاسی، موشن گرافیک، جلوه‌های بصری، ۳بعدی‌سازی پیشرفت نمی‌کرد.

فناوری ادوبی از کجا شروع کرد؟ / آشنایی با خالق فتوشاپ و پی دی اف

در روزهای گذشته خبر درگذشت چارلز گسچه بنیان‌گذار شرکت فناورانه ادوبی بازتاب زیادی در میان مردم داشت. او شرکت فناورانه ادوبی را در سال ۱۹۸۲ همراه با جان وارناک بنیان نهاد. بی‌شک راه‌اندازی شرکت ادوبی و بیرون آمدن نرم‌افزارهای محبوب و کاربردی آکروبات، ایلاستریتر، پره‌میر، پی‌دی‌اف و فتوشاپ انقلابی بزرگ در دنیای فناوری‌های صوتی و تصویری بود.

معرفی شرکتی ادوبی

اَدوبی شرکتی امریکایی و سازنده نرم‌افزارهای رایانه‌ای هست. فعالیت اصلی این شرکت تولید نرم‌افزارهای طراحی و گرافیک است. ساختمان مرکزی شرکت آدوبی در شهر سن خوزه ایالت کالیفرنیا قرار دارد. شرکت پر آوازه ادوبی در ۲۸ فوریه ۱۹۸۲ میلادی در مانتین ویو کالیفرنیا توسط چارلز گسچه و جان وارناک که هر دو کارمندان زیراکس پارک بودند، تأسیس شد. نخستین دستاورد آنها Adobe PostScript بود.

نام ادوبی از کجا آمده است؟

شاید برای همه ما جالب باشد که نام ادوبی از کجا آمده است. در پاسخ باید بگوییم نام ادوبی از نام رودخانه‌ای به اسم Adobe Creek گرفته شده است که در نزدیکی خان جان وارناک بود. لوگوی این مجموعه هم توسط ماروا وارناک همسر جان وارناک طراحی شد.

چه شد که ادوبی شناخته شد؟

در سال ۱۹۸۸ معروف‌ترین نرم‌افزار ادوبی یعنی فتوشاپ به دنیای فناوری عرضه شد. در سال ۱۹۹۱ ادوبی پریمیر نیز معرفی شد. ادوبی در سال ۱۹۹۳ خالق شد و ادوبی فرمت پی‌دی‌اف (سند قابل حمل) را خلق کرد.

شناخته شده‌ترین نرم‌افزارها

فتوشاپ

نرم‌افزار فتوشاپ (Photoshop) یکی از نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی هست که در زمینه گرافیک کاربرد دارد. بیش از ۹۰٪ کاربران حرفه‌ای که با گرافیک و تصویرسازی در ارتباط‌اند، نسخه‌ای از این نرم‌افزار را روی سیستم خود نصب دارند.

این‌دیزاین

کاربرد نرم‌افزار این‌دیزاین (Indesign) در زمینه طراحی و صفحه‌آرایی کتاب‌ها، مجلات بروشورها و... هست. در حقیقت این نرم‌افزار تلفیقی از امکانات نرم‌افزاری‌های ورد و فتوشاپ و همچنین دارای محیطی برداری است.

ادوبی انیمیت

این نرم‌افزار با نام Flash معروف هست. برای ساخت محتوای انیمیشن و چندرسانه‌ای کاربرد دارد.

دریم ویور

دریم ویور (Dream Weaver) نرم‌افزاری است که بیشتر برنامه‌نویسان برای طراحی سایت از آن بهره می‌گیرند. به کمک این نرم‌افزار می‌توان به سادگی اقدام به نوشتن کد نمود.

ایلاستریتور

ایلاستریتور (Illustrator) یکی از نرم‌افزارهای طراحی و ساخت ترسیمه‌های برداری (وکتور) است که طراحان، طراحی‌های خود را به کمک این نرم‌افزار انجام می‌دهند. این نرم‌افزار رقیب کورل‌دراو است.

ادوبی ریدر

ادوبی ریدر (Adobe Reader) نرم‌افزاری که تمامی ابزارهای مورد نیاز جهت نمایش، ویرایش و ساخت فایل‌ها و اسناد با فرمت پی‌دی‌اف را دارد.

پریمیر پرو

پریمیر پرو (Premier Pro) نرم‌افزاری که امکانات و فناوری‌های ویرایش را برای فیلم‌ها امکان‌پذیر می‌سازد.

افتر افکت

افتر افکت (After Effecs) نرم‌افزاری برای ساخت جلوه‌های ویژه سینمایی و گرافیک‌های پویا است. از این نرم‌افزار می‌توان در امور مختلفی چون ساخت فیلم، فرمت‌های ویدئویی مناسب موبایل بهره برد.

ایکس دی

ادوبی ایکس دی یک نرم‌افزار طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری رایگان که توسط ادوبی تهیه و منتشر شده است. برنامه Adobe XD CC از طراحی برداری و طراحی Wireframe پشتیبانی می‌کند و در آن می‌توانید تنها با یک کلیک پروتوتایپ تعاملی بسازید.

کانکت

نرم‌افزار ادوبی کانکت نرم‌افزاری کاربردی برای انجام کلاس‌های آنلاین هست که امکان انجام کلاس را در دوران کرونا به مردم داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها