|
کدخبر: 166958

بنیانگذار فوتوشاپ و PDF درگذشت

چارلز گشکه هم بنیانگذار شرکت ادوب و یکی از مخترعین PDF در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

فناوری  بنیانگذار فوتوشاپ و PDF درگذشت

 شرکت ادوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که چارلز گشکه (Charles Geschke)، یکی از بنیانگذاران شرکت ادوبی (Adobe) که به اختراع PDF هم کمک کرد، در ۸۱ سالگی درگذشت.

شانتانو ناراین مدیرعامل شرکت ادوبی، در نامه‌ای به کارمندان ادوبی گفت: این ضرر بزرگی برای کل ادوب و صنعت فناوری است، چون چارلز گشکه برای آن‌ها راهنما و قهرمان بوده است. "

ناراین گفت: "او به همراه جان وارنوک به عنوان بنیانگذاران، نرم افزار پیشگامانه Adobe را ایجاد کردند که انقلابی در نحوه ایجاد و برقراری ارتباط توسط مردم ایجاد کرده است. چاک (لقب او) انگیزه‌ای بی امان برای نوآوری در شرکت ایجاد کرد و در نتیجه آن برخی از تحول آورترین اختراعات نرم افزاری، از جمله PDF، Acrobat، Illustrator، Premiere Pro و Photoshop در همه جا وجود دارد. "

زندگینامه چارلز گشکه:

گشکه از دانشگاه کارنگی ملون در پیتزبورگ دکترا گرفت و سپس در مرکز تحقیقات زیراکس پالو آلتو، در کنار وارنوک مشغول به کار شد. این دو در سال ۱۹۸۲ زیراکس را ترک کردند و شرکت ادوب را تأسیس کردند. اولین محصول آن‌ها Adobe PostScript، یک زبان برنامه نویسی بود که به تقویت صنعت انتشار دسکتاپ کمک کرد.

گشکه از دسامبر ۱۹۸۶ تا ژوئیه ۱۹۹۴ مدیر عامل Adobe و از آوریل ۱۹۸۹ تا زمان بازنشستگی در آوریل ۲۰۰۰ رئیس این شرکت بود. او از سپتامبر ۱۹۹۷ تا ژانویه ۲۰۱۷ به عنوان رئیس هیئت مدیره مشغول به کار بود و تا آوریل ۲۰۲۰ عضو هیئت مدیره بود. وارنوک در بیانیه‌ای گفت: "من هرگز تصور نمی‌کردم که یک شریک تجاری بهتر، دوست داشتنی‌تر یا توانمندتر داشته باشم. نداشتن چارلز در زندگی ما یک حفره بزرگ ایجاد می‌کند، کسانی که او را می‌شناختند همه با من موافق خواهند بود. "

علاوه بر تلاش‌های خود در صنعت فناوری، گشکه به زنده ماندن در یک آدم ربایی در سال ۱۹۹۲ نیز مشهور بود. دو نفر او را که یک روز صبح به محل کارش رسید ربودند و چهار روز او را نگه داشتند، اما سرانجام توسط FBI نجات یافت. همچنین اوباما در سال ۲۰۰۹ مدال ملی فناوری را به وارنوک و گشکه اعطا کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر